2010-12-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
När F-35 går i massproduktion återstår att se, p.g.a. de ständiga förseningarna.
Ang. F-16 idag, så skulle flygplanet redan ha ersatts om utvecklingen av ersättare
gått som det skulle.

Det är möjligt, men att Block 52+ eller Block 60 av F-16 skulle vara omodernt och därmed inte kunna hävda sig mot det motstånd den kan ställas inför är givetvis trams. Iranska F-14A eller moderna versioner av den ryska Su-serien får det svårt nog vid en luftstrid. Liksom JAS 39C/D Gripen...

Länder som köpt F-16 nyligen, Marocko nu senast om jag inte är helt felinformerad, har självfallet inga planer på att ersätta dem de närmaste decennierna. F-16 kommer säkerligen fortsätta flyga till åtminstone år 2040.

Citat:
När och om Norge och Danmark i slutändan köper F-35 återstår att se.
Vad gäller Norge så står dörren vidöppen.
Gripen NG, EF 2000, F/A-18E/F, PAK-FA eller F-35.

Hur menar du att den står vidöppen? Vad jag har förstått har Norge redan gjort sitt val och därmed även Danmark. Varför skulle Norge välja något annat stridsflygplan nu när tillverkarna av dessa kastat in handduken?

Citat:
Det vi vet av historien är att finnarna brukar köpa budgetmateriel
och F-35 lär bli världens dyraste stridsflygplan.

Det finska flygvapnet är lite osynkat jämfört med många andra flygvapen. En fördel i sammanhanget är att det då går att köpa flygplan direkt från det löpande bandet som är befriat från barnsjukdomar och inledande höga kostnader. F-35 kommer knappast vara lika dyr när det blir aktuellt för Finlands (eller eventuellt Sveriges) del som är fallet för de första kunderna.

Citat:
Nej, Sverige har inte tvingats till dyrbara livstidsförlängningar
eller avvecklad kapacitet p.g.a. förseningar.

Skitsnack. Såväl Viggen som Gripen skulle ursprungligen beställas i avsevärt större volymer än vad som blev fallet i slutändan. Båda två blev dessutom försenade. I fallet Viggen blev det exempelvis så att man istället moderniserade en del Draken för att spara pengar. I fallet Gripen flög en del moderniserade Viggen vidare parallellt med Gripen istället för att ersättas.
Senast redigerad av Omregistrerad 2010-12-05 kl. 15:08.
Citera
2010-12-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad

Det finska flygvapnet är lite osynkat jämfört med många andra flygvapen. En fördel i sammanhanget är att det då går att köpa flygplan direkt från det löpande bandet som är befriat från barnsjukdomar och inledande höga kostnader. F-35 kommer knappast vara lika dyr när det blir aktuellt för Finlands (eller eventuellt Sveriges) del som är fallet för de första kunderna.
Iofs är detta LRIP priser men $ ~126 milj /st och det är inte ens flyaway pris ,för som vanligt
när LM presenterar priset för sina kärror är det exklusive motor.

Pentagon har även uppgivet att man som bäst kan räkna med ett pris på ~ $ 92 milj/st ,
exklusive motor ,när man beräknat på ~1700 levererade individer.

Ska sedan F-35 A vara med och betala kostnadsökningarna som förväntas bli på F-35 B
pga av ev nedläggning eller som bäst en rejäl bantning från några kunder.

Så din vision om att F-35 kommer bli samma kassako som F-16 vart för LM är nog en
aning överhypat.

Citat:
The Pentagon announced last month that the most recent production lot, Low-Rate Initial Production (LRIP) 4, cost $3.49 billion for 31 aircraft. That equates to a cost of roughly $125.8 million (including long-lead items, but not including engines)
Citera
2010-12-05, 16:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Hur menar du att den står vidöppen? Vad jag har förstått har Norge redan gjort sitt val och därmed även Danmark. Varför skulle Norge välja något annat stridsflygplan nu när tillverkarna av dessa kastat in handduken?

Finland skulle det självfallet ha stått.

Citat:
Skitsnack. Såväl Viggen som Gripen skulle ursprungligen beställas i avsevärt större volymer än vad som blev fallet i slutändan. Båda två blev dessutom försenade. I fallet Viggen blev det exempelvis så att man istället moderniserade en del Draken för att spara pengar. I fallet Gripen flög en del moderniserade Viggen vidare parallellt med Gripen istället för att ersättas.

Och likafullt så talar jag fortfarande om livstidsförlängningar och avvecklad kapacitet
och inte om numerär eller att gamla flygplanstyper användes parallellt med nya flygplanstyper.

Det var ju inte direkt så att vi avvecklade jaktkapaciteten i väntan på försenade J35,
eller att vi avvecklade sjömålskapaciteten i väntan på försenade AJ 37.

Det är dylik avvecklad kapacitet som jag refererar till.
Som att t.ex. Royal Navy helt kommer att sakna fartygsbaserat jaktskydd
och attackrollen bara kommer att kunna lösas med AH-64.

Ett annat exempel är Australien som har tvingats köpa in F/A-18 E/F
för att ersätta utslitna F-111 i väntan på F-35.

Ser vi till Norge så har man mig veterligen inte integrerat NSM till F-16,
och utan NSM är det norska flygvapnets sjömålskapacitet mycket begränsad.
Citera
2010-12-05, 22:51
Medlem
Nintendokids avatar
Jag vet inte vad jag ska skriva men danmark har köpt f-18.
Citera
2010-12-05, 23:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Det är möjligt, men att Block 52+ eller Block 60 av F-16 skulle vara omodernt och därmed inte kunna hävda sig mot det motstånd den kan ställas inför är givetvis trams. Iranska F-14A eller moderna versioner av den ryska Su-serien får det svårt nog vid en luftstrid. Liksom JAS 39C/D Gripen...

Länder som köpt F-16 nyligen, Marocko nu senast om jag inte är helt felinformerad, har självfallet inga planer på att ersätta dem de närmaste decennierna. F-16 kommer säkerligen fortsätta flyga till åtminstone år 2040.

Att reducera antalet p.g.a. ökande kostnader och reducerad budget drabbade många länders flygvapen inklusive USA på 70 talet och Storbritannien.
Viggen var aldrig tänkt ersätta Draken helt och hållet, trots allt tillverkades de sista Drakarna senare än de första attackviggen.
Att vi idag inte har kvar Viggen i tjänst beror budgetnedskärningar och att FM helt släppte försvaret av Sverige under ett antal år.
Citera
2010-12-06, 00:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Jag vet inte vad jag ska skriva men danmark har köpt f-18.

Nja, F/A-28E/F är ett av tre (eller är det fyra?) huvudalternativ till att ersätta deras F-16.
De andra alternativen är Gripen NG och F-35 (samt EF2000?).
Citera
2010-12-06, 00:37
Medlem
Nintendokids avatar
Jamen det stog ju att danmark hade valt att köpa f-18
Citera
2010-12-06, 02:27
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor#Maintenance

Citat:
In July 2009, the Air Force reported that the F-22 requires more than 30 hours of maintenance for every flight hour, with the total cost per flight hour of $44,000.[164] The Office of the Secretary of Defense puts that figure at 34 hours of maintenance per single hour of flight at a cost of $49,808 per hour of flight.[164] However, a Lockheed spokesman says that the variable cost per flight hour is only $19,000,[163] with a direct maintenance man hours per flight hour of 18.10 in 2008 and 20.48 in 2009.[163] The Pentagon requirement is for 12 hours of maintenance per flight hour.[163] The F-22 also reportedly encounted a critical failure every 1.7 hours.[N 2] The F-22 had required maintenance every 0.97 flight hours in 2004. This improved to 3.22 flight hours per maintenance event in production Lot 6 aircraft.[163]

Även om Gripen är något helt annat än F-22 och inte riktigt går att jämföra, vad är motsvarande siffra för Gripen?

Det enda jag vet är att Gripen tydligen ska vara 2/3 billigare än Viggen att underhålla. Men hur dyr Viggen var vet jag ej.
Citera
2010-12-06, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor#Maintenance

Även om Gripen är något helt annat än F-22 och inte riktigt går att jämföra, vad är motsvarande siffra för Gripen?

Det enda jag vet är att Gripen tydligen ska vara 2/3 billigare än Viggen att underhålla. Men hur dyr Viggen var vet jag ej.
Gripen NG kommer att kosta mindre än 4 000 dollar för exportkunderna enligt SAAB. Nuvarande version är garanterat billigare och dessutom kommer säkert Sverige undan litet billigare än exportkunderna.
Citera
2010-12-06, 07:26
Medlem
Zalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Jamen det stog ju att danmark hade valt att köpa f-18

Får man fråga vart du har läst det?
Citera
2010-12-06, 11:40
Medlem
Nintendokids avatar
Hos aftonhoran...
Citera
2010-12-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Får man fråga vart du har läst det?
I senaste airforces monthly så stod det oxå något som kan antydas vara slutgiltigt att de valt F-18(superhornet?).

Kan det vara så att danmark behöver Sveriges hjälp att få ned priset på amerikanska plan oxå?

Själv trodde jag de inte hade beslutat sig ännu i Danmark...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in