2012-05-20, 19:32
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Och vad har effekten blivit? Jo, att de som bestämmer i upphandlingen gått ut och sagt att det är Gripen eller inget.

Fransmän alltså...
Jaså. Det var en glad nyhet. Då känns det som att chanserna i ett eventuell framtida folkomröstning förbättras för gripen

Sen så lär ju Dassault fortsätta kasta skit då det är bra för dom om gripen inte säljs till Schweiz. Då ökar deras chanser på andra håll. Jag anser att fransmännen är absolut värst när det gäller att kasta skit i såna här vapenaffärer.

Sen OT:
Jag tycker det är underbart med direkt demokrati som man har i Schweiz... inte för att det är ett särskilt bra stadsskick i just denna fråga då ingen kan något om stridsflyg (inte för att politiker vet något heller), men det måste kännas underbart att få rösta ner ett sånt här vapenköp om man är motståndare... sen om man man röstat på den förlorarande sidan så har man ju iallafall fått säga sitt. Man kan sen gå och säga "Vad va det jag sa... jag röstade iaf nej" om "ja" visade sig vara ett dåligt beslut.
Citera
2012-05-20, 19:34
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sen är Schweiz i mitt tycke ett betydligt mer demokratiskt land än Sverige och vad folk i allmännhet tycker och tänker har större betydelse än här i Sverige eller i de flesta andra i-länder.
Så man ska inte underskatta vad den här typen av desinformation kan ställa till med om det inte anläggs moteld från SAAB´s sida.
De har bättre politiker och bättre fungerande demokrati. Just därför misstänker jag att de snart kommer upptäcka att påhitten är franska.

Antagligen kommer de gå ut i en gemensam dementi efter att ha lockat ut nästa utspel från Dassault.
Citera
2012-05-20, 20:03
Medlem
Kan ju inte vara så fördelaktigt för Dassault att komma med rena lögner. Det kan ju bara leda till att folk ser dem som dåliga förlorare.
Citera
2012-05-20, 20:13
Medlem
WiperTheMightys avatar
När tar Schweiz sina F-18C/D ur tjänst då? Röstar folket nej till Gripen blir deras nästa stridsflyg köp F-18s efterträdare och i den tävlingen vinner troligtvis Rafale
Citera
2012-05-20, 20:29
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
När tar Schweiz sina F-18C/D ur tjänst då? Röstar folket nej till Gripen blir deras nästa stridsflyg köp F-18s efterträdare och i den tävlingen vinner troligtvis Rafale

Ersättare av Schweiziska F/A-18 ligger nog minst 20 år framåt i tiden,
då deras F/A-18 knappt har varit i tjänst i mer än 10 år,
och vid det läget är något som ens liknad Rafale i nuvarande skepnad knappast aktuell.
Citera
2012-05-20, 20:31
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Kan ju inte vara så fördelaktigt för Dassault att komma med rena lögner. Det kan ju bara leda till att folk ser dem som dåliga förlorare.
Än så länge finns ingen bevisad koppling... det är även ganska klart att detta sköts via bulvan som blir syndabock.

Journalisterna lär ju veta var informationen kommer, men i vanlig ordning agerar de "nyttiga idioter". Trots att de matas med lögner så vill de inte avslöja källan eftersom de får nyheter som säljer.

Det bäste exemplet på nyttig idiot är Gunilla von Hall http://www.svd.se/search.do?q=&authorString=Gunilla%20von%20Hall

Googla gärna namnet...

Den tidning som var först med desinformationen borde gå att klämma åt då de skriver rent dravel (vilket en person som gått ut fysik A borde fatta). Dvs rättslig process mot tidningen borde kunna klämma åt källan då denne blåst tidningen.

Ej svar till dig utan allmänt om tramset som skrivits...
Förändringarna i E/F är små när det kommer till luftmotståndet (inkl det som kommer av viktökningen på 200kg). Ökningarna i dragkraft är 20-30%. Detta borde ge en fartökning till ca mach 2,05-2,1. Att man med en starkare motor flyger långsammare i samma skrov känns främmande för mig, särskilt när maximal "torr" hastighet ökats från ca mach 0.9X till mach 1.1.

Även delar av kritiken är så efterbliven att den inte kan vara från riktigt folk. Tror flera redan nämnt det... men testflygning med skarpa vapen? Är dem på riktigt?
Citera
2012-05-21, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Vart hade du tänkt att han skulle då?

ja, va fan tror du? Han borde styrt ned planet i vattnet förstås. Vad hade du sagt om planet kraschat mitt i folkhavet?
Citera
2012-05-21, 11:09
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
ja, va fan tror du? Han borde styrt ned planet i vattnet förstås. Vad hade du sagt om planet kraschat mitt i folkhavet?

Om du tittar på kraschen 93` igen...ser det ut som att flygplanet går att kontrollera?
Citera
2012-05-21, 11:49
Medlem
Irmschers avatar
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=4iToQ2FykoI

0:35. Ett ganska kraftigt superstall....
Citera
2012-05-21, 12:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Han får en superstall på väldigt låg höjd och tappar all fart. Detta är en liknande incident som skedde 2007.

Citat:
I samband med undanmanöver från det anfallande jaktflygplanet gjorde piloten i målflygplanet (Q84) en upptagning med fart ca M 0,6 som resulterade i att han vid ca 60° stigvinkel erhöll en varning om att farten riskerade att underskrida lägsta tillåtna fart, s.k. Vmin-varning. Han tände efterbrännkammaren (EBK) och försökte fullfölja manövern som en sned looping. När flygplanet nått till nära ryggläge upplevde piloten att flygplanet inte reagerade för styrinpulser med styrspaken.
Piloten meddelade rotechefen att flygplanet hamnat på rygg i ett överstegrat okontrollerat flygläge, s.k. departure. Han släckte EBK:n och avvaktade att flygplanet skulle gå ur det okontrollerade flygläget. När så inte skedde och flygplanet nått ca 2000 m flyghöjd beslutade piloten att lämna detta. Piloten initierade räddningssystemet på ca 1400 m flyghöjd och landade med fallskärm i havet.

Ganska exakt samma förlopp fast stigvinkeln tillfälligt blev över 90 grader, planet slutade svara på styrning iom att vmin var nådd och lyftkraften + fart var borta. Hade han varit kvar i 5-8 sekunder till så hade han varit inne i eldmolnet. I princip var fallhastigheten samma som i fritt fall för flygplanet.

I exemplet från 2007 så började höjdtappet vid 4000 meter och efter 2000 meter var situationen fortfarande inte kontrollerbar. I detta fall var höjden <500 meter totalt...

Det känns som om det är ganska exakt samma flygförsök men med skillnaden att piloten 1993 hade fel på styrsystemet (syns innan olyckan) och därefter ca 5-8 sekunder innan markkänning. Iom Gripen NG lär detta inte vara ett problem iom TWR på över 1.

http://www.youtube.com/watch?v=mkgShfxTzmo
http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2007_03.pdf
Citera
2012-05-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Än så länge finns ingen bevisad koppling... det är även ganska klart att detta sköts via bulvan som blir syndabock.
Ja, givetvis, men schweizarna är väl inte dummare än att de också kan förstå det.
Citera
2012-05-21, 21:17
Medlem
Vedklyvens avatar
I Flight International 15-21 May, finns en artikel om Scweizarnas test av Gripen i Linköping.

Där säger Armasuisse chief test pilot Bernard Berset "We simulated a quick reaction alert and a maxium performance intercept to high altitude and supersonic speed. We tested the engine in the entire envelope and are pleased with the results".

Har han ändrat sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in