2006-08-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Och där du i princip kan arbeta som brevbärare istället för som du påstår - Flygvapnet.....sån info blir inte värt någonting på ett diskussionsforum över internet.

Påstår inte att jag jobbar inom flygvapnet...men brevbärare kanske vore nått...att jag inte tänkt på det....fast då är väl chansen stor att man blir lite dokument fetichist och det är ju heller inget att sträva efter..
Citera
2006-08-15, 11:09
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Påstår inte att jag jobbar inom flygvapnet...men brevbärare kanske vore nått...att jag inte tänkt på det....fast då är väl chansen stor att man blir lite dokument fetichist och det är ju heller inget att sträva efter..
Men det verkar som om du tror att du arbetar i Flygvapnet......

Ska du öppna de brev som du delar ut då eller, det är ett allvarligt brott .
Citera
2006-08-15, 11:54
Medlem
Citat:
Men det verkar som om du tror att du arbetar i Flygvapnet......

Ska du öppna de brev som du delar ut då eller, det är ett allvarligt brott .

Syns att du har svårt att tänka fritt...Du är fan styrd av skriven fakta..
Är du som helt har fastnat i en vurpa ang min arbetsplats.

Men om du gogglar lite så kanske du kommer till rätta även där.
Citera
2006-08-15, 18:17
Medlem
Citat:
Men i den här diskusionen hävdar du att bla F-16 inte är någon match för Gripen, då frågar jag i vilken version av F-16 då - och hänvisar till den uppgraderade versionen i USAF med hjälmsikte och AIM-9X.
Den informationen kommer mycket riktigt från Internet, och då från seriösa sidor.

Anser FMV att Tjeckiens maskiner kommer från Delserie 3 så tar i alla fall jag det som sann information. Jag har aldrig ens nämt Flygrevyn som är en tämligen usel flygtidning i mina ögon.
Du menar att jag istället ska ta till mig infon som Hansol skriver, och som han har muntliga källor på - hur var det nu med den där källkritiken .

Jag säger att F-16 får stryk av 39 i luftstridsövningar. Version spelar nog mindre roll. Detta av direkta källor och inte Internet.

Hansol har inte muntliga källor vad jag vet...
Citera
2006-08-15, 18:41
Medlem
Avva66s avatar
Jag såg både Gripen F-16 i Dala/Järna Flygfest i lördags, och flygmässigt kan jag i alla fall säja att Gripen helt utklassade F-16.
F-16 flög med ebk på, störe delen av showen dessutom.

Så i en luftstrid så har den inte en chans rent flygmässigt, och det finns nog inte så många kärror som har det öht.

En sak jag reagerade på var hur jävla mycket större F-16 var än Gripen,
rena bussen.

Edit: F-16 planet var från Royal Netherland Airforce. En uppvisningskärra, dvs lättad version.
Citera
2006-08-15, 18:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Syns att du har svårt att tänka fritt...Du är fan styrd av skriven fakta..
Är du som helt har fastnat i en vurpa ang min arbetsplats.

Men om du gogglar lite så kanske du kommer till rätta även där.
Så skriven information från tex Janés, Globalsecurity, Army/Navy/Airforce - Technology och faktaböcker mm av erkända och seriösa författare betyder inget.

När du gick i skolan använde ni då ingen litteratur, eller fick ni berättat allt ni skulle lära er från vissa "källor".

Om du nu får så mycket information om Gripen på din arbetsplats, så kan du väl tala om var du jobbar.
Citera
2006-08-15, 19:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Jag säger att F-16 får stryk av 39 i luftstridsövningar. Version spelar nog mindre roll. Detta av direkta källor och inte Internet.

Hansol har inte muntliga källor vad jag vet...
Skojar du med mig nu eller.....
Varför tror du man har utvecklat hjälm sikten - för att det inte spelar någon roll i luftstrid .
Med hjälmsikte så kan du skjuta på det andra flygplanet även när det inte befinner sig framför det egna flygplanet.
Israeliska Python 5 kan man även avfyra först för att sedan låsa på ett flygplan som strax efter kommer i pilotens synfält ( det fientliga flygplanet kan befinna sig bakom det egna vid avfyrningen).
Gripen har nog aldrig övat mot de uppdaterade F-16 flygplanen med hjälmsikte, men lär nog få göra det senare då USAF uppgraderar många av sina flygplan.
Citera
2006-08-15, 19:09
Medlem
Om man säger såhär då.

Säg att du letar efter ett matrecept på ett rätt du smakat på en restaurang. Var får du bästa svaret?

1. I den AlltomMats artikel, skriven av en duktig matjournalist.

2. Av kocken på restaurangen.

Du väljer, och i detta ämne har du valt fel.

Fattar du nu då?
Citera
2006-08-15, 19:12
Medlem
Citat:
Skojar du med mig nu eller.....
Varför tror du man har utvecklat hjälm sikten - för att det inte spelar någon roll i luftstrid .
Med hjälmsikte så kan du skjuta på det andra flygplanet även när det inte befinner sig framför det egna flygplanet.
Israeliska Python 5 kan man även avfyra först för att sedan låsa på ett flygplan som strax efter kommer i pilotens synfält.
Gripen har nog aldrig övat mot de uppdaterade F-16 flygplanen med hjälmsikte, men lär nog få göra det senare då USAF uppgraderar många av sina flygplan.

Du lär få omvärdera din uppfattning om hjälmsikten (ett ord) och dess användning. Ett tips bara. Eller behövs verkligen visuell låsning på mål?

Men visst, på F-16 behövs det säkert...

Och ge dig nu, du lär inte fatta ändå och mer "bevis" får du inte heller. Sorry.
Citera
2006-08-15, 19:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Om man säger såhär då.

Säg att du letar efter ett matrecept på ett rätt du smakat på en restaurang. Var får du bästa svaret?

1. I den AlltomMats artikel, skriven av en duktig matjournalist.

2. Av kocken på restaurangen.

Du väljer, och i detta ämne har du valt fel.

Fattar du nu då?
Men nu snackar vi inte om matrecept......
Ta bort den Svenska fanan du har knutit för ögonen så ser du bättre.
Citera
2006-08-15, 19:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du lär få omvärdera din uppfattning om hjälmsikten och dess användning. Ett tips bara. Eller behövs verkligen visuell låsning på mål?

Men visst, på F-16 behövs det säkert...
Nu snackar vi luftstrid på korta avstånd med IR-jaktrobotar.
Citera
2006-08-15, 19:15
Medlem
Citat:
Men nu snackar vi inte om matrecept......
Ta bort den Svenska fanan du har knutit för ögonen så ser du bättre.

Apropå se bättre så vet jag inte vad jag skall göra för att du skall fatta. För det gör du uppenbarligen inte. Det känns som att det inte är någon idé att fortsätta diskussionen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in