2026-07-07, 23:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är värt att påpeka att de Gripen E som nu levereras inte kan fylla alla roller som Griper C fyller idag utan måste uppdateras framåt 2028-2030, vad gäller t ex sjömålsrobot och avancerad markattackförmåga. Så det är inte så enkelt som att man kan räkna en C till Ukraina och en E till Sverige vad gäller förmågor.

Intressant, detta har jag inte hört något om tidigare. Vilka förmågor är det specifikt som saknas och varför har det blivit så? Just flygburen sjömålsrobot känns som en ganska vital del av svenskt försvar, så den är förvånande.
Citera
2026-07-07, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Intressant, detta har jag inte hört något om tidigare. Vilka förmågor är det specifikt som saknas och varför har det blivit så? Just flygburen sjömålsrobot känns som en ganska vital del av svenskt försvar, så den är förvånande.

Du får ta det med en nypa salt men jag vill minnas att jag läst att Gripen E utöver att sakna förmåga bära sjömålsrobot 15 initialt även saknar förmåga bära spaningskapsel samt inte kan fälla styrda bomber. Det som levereras är att betrakta som ett jaktplan, varför Gripen C ensamt får hantera attack- och spaningsrollen fram till dess att Gripen E är uppaterad.
Citera
2026-07-07, 23:38
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Du får ta det med en nypa salt men jag vill minnas att jag läst att Gripen E utöver att sakna förmåga bära sjömålsrobot 15 initialt även saknar förmåga bära spaningskapsel samt inte kan fälla styrda bomber. Det som levereras är att betrakta som ett jaktplan, varför Gripen C ensamt får hantera attack- och spaningsrollen fram till dess att Gripen E är uppaterad.

Detta fall känner jag inte till, men det dröjde ett tag efter införandet innan C-versionen var bättre än den aktuella A-versionen. Så det är inte orimligt.
Citera
2026-07-07, 23:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har absolut ingen koll på vad som krävs, men det skulle kunna handla om diverse flygtester med tyngre last. Sedan behöver antagligen SAAB fixa en "app" till sin sjömålsrobot som är anpassad för SAABs nya flygplan.
Det skulle kunna vara så att ovanstående helt enkelt inte har fixats än eftersom SAABs kunder har prioriterat annat.
Citera
2026-07-08, 00:35
Medlem
Det är väl vanliga gången att införa en kapacitet i taget. Brasilien gjorde ju nyligen test för införande av laser guidade bomber för mark attack förmågan.
Men helt sant! Har själv förbisett att E inte Har alla förmågor från start.
Citera
2026-07-08, 02:26
Medlem
Citat:
Har ett svagt minne av att jag hört, läst om att det bla berodde på dom flyttat ut infästningen till landningsställen på Gripen E.

Att lastkonfigurationen på vapenbalkarna då måste omberäknas och provas ut på nytt pga landningsställens och luckornas nya placering.

Att med sjömålsrobot , som är så stor och tung, blir det för trångt, eller liknande.
Jag kan ha vimsat ihop detta, så inget att ta för givet.

AI säger att det beror på att Gripen E certifieras i olika steg, de har prioriterat jaktrollen.
Senare kommer uppdateringarna i olika block, då mark/sjömålattack samt spaning.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-08 kl. 02:30.
Citera
2026-07-08, 10:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Det är det normala förfarandet. F-35 har t.ex. fortfarande inte fått antiradarrobotar, sjömålsrobot och fälltankar. Jaktviggen togs i tjänst utan jaktlänken och utan radarjaktrobot, J35 Draken togs i tjänst utan Stril 60 och med en kass radar, Attacklansen togs i tjänst med en mognadsgrad som innebar att den var livsfarlig att flyga i regn (vare sig regnavvisare eller torkare fungerade) och i princip helt utan förmåga att kunna leverera vapen på ett sådant sätt att man kunde träffa något.
Citera
2026-07-08, 10:31
Medlem
Det stämmer att JAS39E kommer först bara i en air to air förmåga. Som är ganska vanligt.

Jag hävdar att det är bättre att de kommer i olika batcher. Så att första 20-40 flygplan kommer i batch 1 medan resterande kommer i batch 2 med markmålsförmåga från starten.

Nu får vi 60 st JAS39 E i bara första batchen till alla är levererade runt 2030. Sedan ska de få markmålsförmågan.

Med ett plan som ska komplettera de brister Jas 39 C har haft. Visst JAS39C får äntligen en trimmad motor. Men räckvidd och last är sämre.

Sedan bad ju även fm att planen skulle levereras senare mot 2023. För flyget hann inte med omställningen. Som då också gör att vi får vänta till efter 2030 innan de får full förmåga
Senast redigerad av slurppen 2026-07-08 kl. 10:42.
Citera
2026-07-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det stämmer att JAS39E kommer först bara i en air to air förmåga. Som är ganska vanligt.

Jag hävdar att det är bättre att de kommer i olika batcher. Så att första 20-40 flygplan kommer i batch 1 medan resteraande kommer i batch 2 med markmålsförmåga från starten.

Nu får vi 60 st JAS39 E i bara första batchen till alla är levererade runt 2030. Sedan ska de få markmålsförmågan.

Med ett plan som ska komplettera de brister Jas 39 C har haft. Visst den får äntligen en trimmad motor. Men räckvidd och last är sämre.

Sedan bad ju även fm att planen skulle levereras senare. För flyget hann inte med omställningen.
Nej, E-modellen har både längre räckvidd, och ökad lastförmåga.
Citera
2026-07-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det är det normala förfarandet. F-35 har t.ex. fortfarande inte fått antiradarrobotar, sjömålsrobot och fälltankar. Jaktviggen togs i tjänst utan jaktlänken och utan radarjaktrobot, J35 Draken togs i tjänst utan Stril 60 och med en kass radar, Attacklansen togs i tjänst med en mognadsgrad som innebar att den var livsfarlig att flyga i regn (vare sig regnavvisare eller torkare fungerade) och i princip helt utan förmåga att kunna leverera vapen på ett sådant sätt att man kunde träffa något.
AGM-88G AARGM-ER er godkjent for F-35. (Israel har brukt dropptanker på Adir.)

Men det er helt riktig at både våpen og egenskaper kommer over tid på alle nye kampfly.
Citera
2026-07-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Nej, E-modellen har både längre räckvidd, och ökad lastförmåga.
Jag syftade på Jas 39C som får nu en trimmad motor. Som möjligen gör att räckvidden ökar något. Har klargjort det bättre nu. Men lasten kan de inte göra något åt.

Att sedan JAS39C behöver extra tankar för att nå längre gör att den kommer att kunna ännu mindre vapen.
Senast redigerad av slurppen 2026-07-08 kl. 10:43.
Citera
2026-07-08, 10:46
Medlem
Citat:
Även de beställda Taurus Kepd 350 kommer bara JAS39C kunna bära de första åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in