2008-08-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackAdderIII
Det finns en demonstrator iallafall, vet inte om den har exakt samma förmågor som NG kommer ha dock.

Motköp kan ju även vara industriavtal t.ex. om ni köper gripen så startar saab ett utvecklingskontor i ert land, eller delar med sig av teknologi till landets företag. Kan ske på många sätt, även mutor såklart även om det nog blir mindre sånt i Nederländerna än i t.ex. sydafrika och ungern/tjeckien

Vad det gäller mutanklagelserna i Ungern så är dessa nerlagda. Inga oegentligheter har hittas av Ungerns riksåklagare .

http://www.politics.hu/20080815/prosecutor-finds-no-smoking-gun-in-gripen-procurement-allegations

Personligen tror jag att reportrarna från Uppdrag Granskning har använts som "nyttiga idioter".
Citera
2008-08-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Bara att uppgradera från 39A tilll 39 C går lös på hundra miljoner kronor. Du inser att det kostar flera hundra miljoner kronor att bygga om från 39C till 39E? Då menar jag per flygplan. Det är med andra ord inte ens vettigt att "uppgradera", det är lika bra att bygga nytt. De svenska 39C/D är så pass nya att de inte kan betraktas som omoderna ännu.

En sak ska vi ha klart för oss, de svenska skattebetalarna kommer få vara med och betala motköpen. Varför tror ni annars att Sverige valde sydafrikanska RG32M "Galten" som pansarterrängbil? Eller sydafrikanska Umkhonto-IR till Visbykorvetterna? Huruvida det är bra eller dåligt kan diskuteras i all oändlighet, men ingen ska gå och tro att Saab (det vill säga Wallenbergarna och alla andra privata ägare) kommer stå för hela motköpskalaset från egen ficka.

Nu är det ju inte bara "privata intressen " i detta bolag .finns ganska så många fonder som är delägare. Några exempel .

AMF Pension funds,
Odin funds,
Robur funds,
SEB,
Nordea funds,
Öresund Investment AB,
Orcla ASA,
Nordea Bank,
Eikos funds,
Första AP-fonden,
SHB/SPP funds,
Hermes Investment Management Ltd,
Svolder,
Andra AP-fonden,
Pensionsgaranti,
RAM One fund,
Carnegie Funds
Citera
2008-08-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Bara att uppgradera från 39A tilll 39 C går lös på hundra miljoner kronor. Du inser att det kostar flera hundra miljoner kronor att bygga om från 39C till 39E? Då menar jag per flygplan. Det är med andra ord inte ens vettigt att "uppgradera", det är lika bra att bygga nytt. De svenska 39C/D är så pass nya att de inte kan betraktas som omoderna ännu.
.

Då vet man summorna.
Citera
2008-08-30, 19:20
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu är det ju inte bara "privata intressen " i detta bolag .finns ganska så många fonder som är delägare. Några exempel .

AMF Pension funds,
Odin funds,
Robur funds,
SEB,
Nordea funds,
Öresund Investment AB,
Orcla ASA,
Nordea Bank,
Eikos funds,
Första AP-fonden,
SHB/SPP funds,
Hermes Investment Management Ltd,
Svolder,
Andra AP-fonden,
Pensionsgaranti,
RAM One fund,
Carnegie Funds
Och du menar alltså att ovanstående lista inte består av privata intressen?
Citera
2008-08-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Är inte så insatt i alla nämnda bolag men AMF ägs ju bl.a. av LO och Ap-fonden är inte privat.
Citera
2008-08-30, 20:42
Medlem
Förklara gärna vilken betydelse det har huruvida Saabs ägare är ett investmentbolag (Investor, Svolder) eller en pensionsfond?

Är det någon som tror att företag i Wallenbergsfären är beredda att genomföra icke affärsmässigt sunda affärer bara för att ge Saab ett plus i motköpsstatistiken? Ett sådant agerande är nämligen brottsligt och i strid med Aktiebolagslagen.
Citera
2008-08-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid

Om du nu försöker vinna billiga poänger, så tycker jag du ska läsa om en bit i denna tråd så kanske du förstår det hela..
Citera
2008-09-29, 12:08
Medlem
Citat:
Storbritannien, som tillsammans med USA utvecklar ett nytt stridsflygplan, överväger att dra sig ur samarbetet. Utvecklingen kan få konsekvenser även för Sverige och JAS. Det amerikansk-brittiska samarbetet F-35, även kallat Joint Strike Fighter (JSF), är nämligen huvudkonkurrenten till svenska JAS när Norge ska köpa nya stridsflygplan.

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyheter/artikel.asp?artikel=2341920

Detta vore bra, tyvärr tror jag inte att britterna vågar dra sig ur F35.
Citera
2008-10-01, 20:59
Medlem
Ännu en short list

Nu är gripen en av tre kandidater som går vidare när Brasilen ska upphandla,
GRIPEN NG , F-18 E/F SUPER HORNET och DASSAULT (RAFALE) är dom tre utvalda. Ratade vart Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 Adv och Sukhoi SU-35.

Källa : http://www.fab.mil.br/portal/capa/index.php?mostra=1526
Senast redigerad av Hansol 2008-10-01 kl. 21:05.
Citera
2008-10-03, 13:36
Medlem
Gripen och dess automatkanon

Tjena grabbar!

Jag har en fråga, som jag har stött på men inte kunnat svara på själv.

Jag hörde att Gripen har samma system som JA37´an när det gäller automatkanonen. Med detta menar jag att piloten kunde låsa ett mål på radarn och sedan skötte planet "striden", dock har piloten fortfarande kontroll över rollvinkeln.

Vad jag nu hörde är att Gripen även avfyrar kanonen automatiskt när vissa kriterier har mötts. Är detta sant och hur funkar det egentligen?

Hoppas att det finnes en kunnig själ som kan ge mig ett riktigt svar på min fråga. Har letat igenom hela internet om detta men hittar absolut inget.

Mvh Patrik S.
Citera
2008-10-03, 13:54
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu är gripen en av tre kandidater som går vidare när Brasilen ska upphandla,
GRIPEN NG , F-18 E/F SUPER HORNET och DASSAULT (RAFALE) är dom tre utvalda. Ratade vart Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 Adv och Sukhoi SU-35.

Källa : http://www.fab.mil.br/portal/capa/index.php?mostra=1526

Så du kan Portugisiska?

Vad stod det om de olika valen, varför blev vissa ratade och vissa gick vidare?
Citera
2008-10-04, 06:40
Medlem
Kallevinks avatar
Jag har hittat nyheten om brasiliens kortlista på engelska också.

Citat:
(Issued in Portuguese; unofficial translation by defense-aerospace.com)

The Air Force Command has announced that, as specified in the plan for the renewal of the combat aircraft fleet of the Força Aérea Brasileira (FAB), it has completed an initial step in the selection process of new multirole fighters.

The Management Committee of the Project F-X2 (CGPF-X2), instituted on May 15, 2008, led the evaluation studies of the preselected aircraft (Boeing F-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 Adv, Saab Gripen NG and Sukhoi SU-35) in order to produce a short-list at this stage of the process.

The short-list aims to guarantee that the operational requirements for the multirole fighter aircraft, as established by the Air Force General Staff, are met, and to allow the in-depth evaluation of the candidate weapon systems which have been down-selected.

The initial evaluation was based on information supplied by the companies in reply to the Request for Information (RFI) published in June 2008. The data provided by the manufacturers were systematically evaluated according to several criteria, including operational, logistic, technical, offsets and technology transfer to Brazil’s national industry.

In the coming phase of the selection process, evaluations will concentrate on the following aircraft that have been short-listed (in alphabetical order): Boeing (F-18E/F Super Hornet), Dassault Aviation (Rafale) and Saab (Gripen NG).

The 36 aircraft that make up the first batch must be delivered from 2014, and must have a useful operational life of at least 30 years. Thus, over the coming years, the air force will gradually replace the fighter aircraft currently in service: Mirage 2000, F-5M and A-1M.

The know-how and technological qualification acquired through this acquisition program will contribute to Brazil’s capability to produce, or to participate in the production, of 5th generation fighter aircraft in the medium and long term.

Finally, the Air Force Command points out that this process represents an important advance for its defence industry, with lasting consequences that will make possible long-term strategic partnerships.

The winning contender will be selected in the course of next year, as soon as the subsequent phases are concluded. (ends)

http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/client/modele.pl?session=dae.41907438.1222952823.5JiUKn8A AAEAAH7uOscAAAAc&prod=98406&modele=release

Att F-16 inte kom med var inte så överraskande, men Su-35 är nästan en chock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in