Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-22, 10:23
  #1
Medlem
Hej! Har lagt upp en blocket annons på min lägenhet som jag knappt bor i som jag vill hyra ut veckovis i sommar då jag inte tänkt bo där. Hur gör man? Folk har hört av sig och är intresserade att hyra men jag vet inte hur man ska gå tillväga.
*Deposition, hur mycket? När?
*kontrakt, vad ha med? När skrer påskrivning?
*betalning, när ska man kräva betalning?

Skriv gärna era erfarenheter om detta och vad som är bra att tänka på!
Citera
2016-03-22, 10:25
  #2
Medlem
James91s avatar
Deposition på en vecka känns overkill. Papper skrivs innan/samtidigt som tillträde till lägenheten och även då tar du hyran i förskott.
Citera
2016-03-22, 10:38
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Kolla på att använda Airbnb istället, där får du med försäkringar osv också (tror det är försäkrat upp till 50 000 USD). Vet att jag har några kollegor som använder Airbnb för sitt uthyrande och det fungerar tydligen väldigt smidigt.
Citera
2016-03-22, 10:45
  #4
Medlem
Ja Airbnb är super! Har dock redan lagt ut via blocket och har kommit överens med folk där om att hyra!
Citera
2016-03-22, 12:50
  #5
Medlem
Tänk på att det finns en himla massa regler för andrahandsuthyrning av lägenheter i Sverige (oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt men betydligt striktare för hyresrätt) och att om du inte följer dessa regler kan du bli av med din lägenhet. Bland annat måste du ha tillstånd från värden (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) och ha ett giltigt skäl för uthyrningen (striktare med hyresrätt). Att hyra ut veckovis finns det säkert många värdar som är tveksamma inför, och hyr du ut en hyresrätt är det knappast värt det då du inte får tjäna några pengar på det.

Som jag förstått det är det fortfarande tveksamt om AirBnB är lagligt i Sverige.

Relevanta länkar:

http://digital.di.se/artikel/stort-b...ppar-uthyrning

http://www.dn.se/ekonomi/stora-riske...en-via-airbnb/
__________________
Senast redigerad av Grillo 2016-03-22 kl. 12:52.
Citera
2016-03-22, 13:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minios
Hej! Har lagt upp en blocket annons på min lägenhet som jag knappt bor i som jag vill hyra ut veckovis i sommar då jag inte tänkt bo där. Hur gör man? Folk har hört av sig och är intresserade att hyra men jag vet inte hur man ska gå tillväga.
*Deposition, hur mycket? När?
*kontrakt, vad ha med? När skrer påskrivning?
*betalning, när ska man kräva betalning?

Skriv gärna era erfarenheter om detta och vad som är bra att tänka på!

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Överlag är det ju inte tillåtet från värden/BRF:en med den här sortens uthyrning om man inte har tillstånd, och du riskerar att bli av med lägenheten om det är folk i din trapp som stör sig på att det kommer nytt folk hela tiden och anmäler till värden/styrelsen.

Ansökan om andrahandsuthyrning gäller normalt per hyresgäst, inte per tidsperiod.
Citera
2016-03-22, 17:49
  #7
Medlem
Haha nu var det inte ifall det var okej att hyra ut som var frågan! Har fått okej av ägare av fastigheten och grannar! Frågan var hur man gör med avtal till hyresgäst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback