• 2
  • 3
2016-08-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Potatismjöl?
Tycker den friterad, går nästan omärkt förbi.

Hmmm, minns inte vilket mjöl. Kan ha varit potatis men kan också ha varit blandning potatis- /vetemjöl. Hursom, koka tills de är som potatismos inuti, torka av ytan, och steka övertäckta med olja i stekpanna ger mig kanonresultat varje gång.
Citera
2016-08-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja, jag brukar dra oljan genom ett kaffefilter.
Det är ju rätt stora mängder olja som går åt, slöseri att bara kasta bort den imho.
Men jag återanvänder bara oljan en gång möjligen två beroende på hur mycket jag friterat.
Av någon anledning blir inte resultatet så bra om du återanvänder oljan för många gånger.

Har dock glömt bort exakt varför det blir så.
Kollar med proffskock. Återkommer.
Man kan gissa att uppvärmingen gör något med oljans kemi... Eller kolla korvgubbens inlägg här... (FB) Fritera i samma olja flera gånger?. Att dofta på livsmedel är ju ett bra trick.
Citera
2016-08-23, 00:49
Medlem
Enligt detta grekiska variant behöver man inte koka dom, däremot ska de ändå ligga i vatten en stund:

http://www.greekboston.com/cooking/fries/
Citera
2016-09-05, 22:55
Medlem
forfoxsakes avatar
Bump på tekniker för pommes av sötpotatis, alltså inte vanliga.

Pommes frites har jag gjort via blötläggning, sous-vide i lugn och ro, därefter förfritering och en snabbis för krisp. Gott.
Sötpotatispommes är godare i sig. 100 på att fetaostkräm som dipp och rosmarin/vitlök med köttet eller annat protein skulle vara awesome för att göra rätten komplett. En sån marinad och kryddsmör till lammkotletter, sötpotatispommes, fetaostkräm (creme fraische och feta) med grillad aubergine och paprika låter fint. Men mycket skulle gå att kombinera här.

Så vet någon hur såna pommes blir bra, varför och vilken sötpotatis som är bäst, varsågod. Lär mig!
Citera
2017-02-01, 23:15
Medlem
Kaustis avatar
Jag bumpar denna igen. Har käkat på Pinchos några gånger nu och deras sötpotatispommes är fan perfekta varje gång. Nån som har koll på deras recept?
Citera
2017-02-02, 15:27
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Här silas det minsjäl inte.

Nån måtta får det väl ändå vara va?

Sila olja ... hur snål får man vara alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En annan slänger inte bort fullt fungerande råvaror, det är idioti att gör detta.
Sen silar jag aldrig min olja heller, utan låter den stå 1 dag och sen häller tillbaka den för senare användning.

Sen är inte vanlig neutral rapsolja, speciellt känslig för oxidering.
Så vara rädd för syre behöver man knappast vara.
Oljan på restaurangerna brukar vara helt värdelös tills man friterat saker minst en dag, tycker det är svårt som fasen att få fin skorpa på potatis, innan den "satt sig".

Så släng inte oljan för guds skull.
Citera
2017-02-02, 15:34
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag bumpar denna igen. Har käkat på Pinchos några gånger nu och deras sötpotatispommes är fan perfekta varje gång. Nån som har koll på deras recept?
En säck fryst sötpotatispommes från martin och servera samt en dunk frityrolja (martin&servera), samt en fritös.

Chili-bean är bea + lite chili. (Kallslagen med olja med smörarom (såsbas) + äggula, samt kryddor, och om du har tur, färska örter, annars inlagda eller frysta.)
Citera
2018-12-19, 17:02
Medlem
sötpotatis pommes hemma

gjorde jag rätt?

skala en sötpotatis. skölj den. skär i bitar. lägg bitarna på aluminiumfolje. häll lite salt över. in i ugnen. 200 grader i 45 minuter
Citera
2018-12-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
gjorde jag rätt?

skala en sötpotatis. skölj den. skär i bitar. lägg bitarna på aluminiumfolje. häll lite salt över. in i ugnen. 200 grader i 45 minuter
Jag brukar ha olja på, annars lika som du.
Citera
2018-12-19, 17:39
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
gjorde jag rätt?

olja in den i en fin olivolja som du pytsat ned lite socker, svartpeppar och salt i, sedan bara vänta 35 min lr längre om du föredrar det.
Citera
2018-12-19, 17:47
Medlem
Finns många vägar till framgång, jag brukar blanchera mina och sen direkt in i frysen för att sedan fritera ett par gånger. Sötpotatis är gott men jag föredrar vit, den är så söt att äta mycket tar emot.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in