2016-08-05, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vari ligger problematiken mer än att det möjligen kan vara lite otympligt?
Pommes, fiskpinnar mm funkar det helt ok för i mindre mängder.
Använder själv oftast en hög traktörpanna, då det är oftast den som står närmast till hands,
funkar hur bra som helst.
Undrar lite över om ni silar oljan för återanvändning?
Citera
2016-08-05, 08:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Här silas det minsjäl inte.

Nån måtta får det väl ändå vara va?

Sila olja ... hur snål får man vara alltså.
Citera
2016-08-05, 08:35
Medlem
Dubbelfritering sen på med majsstärkelse eller liknande vid andra friteringen brukar funka. Skölj av/blötlägg potatisen först också för att få bort stärkelse.
Citera
2016-08-05, 10:17
Medlem
Tråden handlade om sötpotatis, vilket många tycks blanda ihop med potatis (som är mycket lättare att fritera)!

http://www.seriouseats.com/2010/11/t...-food-lab.html
Citera
2016-08-05, 15:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Ja, jag brukar dra oljan genom ett kaffefilter.
Det är ju rätt stora mängder olja som går åt, slöseri att bara kasta bort den imho.
Men jag återanvänder bara oljan en gång möjligen två beroende på hur mycket jag friterat.
Av någon anledning blir inte resultatet så bra om du återanvänder oljan för många gånger.

Har dock glömt bort exakt varför det blir så.
Citera
2016-08-05, 15:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Här silas det minsjäl inte.

Nån måtta får det väl ändå vara va?

Sila olja ... hur snål får man vara alltså.
En annan slänger inte bort fullt fungerande råvaror, det är idioti att gör detta.
Sen silar jag aldrig min olja heller, utan låter den stå 1 dag och sen häller tillbaka den för senare användning.

Sen är inte vanlig neutral rapsolja, speciellt känslig för oxidering.
Så vara rädd för syre behöver man knappast vara.
Citera
2016-08-05, 15:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja, jag brukar dra oljan genom ett kaffefilter.
Det är ju rätt stora mängder olja som går åt, slöseri att bara kasta bort den imho.
Men jag återanvänder bara oljan en gång möjligen två beroende på hur mycket jag friterat.
Av någon anledning blir inte resultatet så bra om du återanvänder oljan för många gånger.

Har dock glömt bort exakt varför det blir så.
Såklart det är ett slöseri, att slänga en råvara som det inte är nått fel på.
Jag slänger oljan när den börja tappa den klara färg den har.
Det innebär 1-5ggr, har man friterat mjölade saker.
Så är det en gång som gäller, det blir för mycket partiklar i oljan då och blir bränt.
Sen sparar jag det som kött eller fisk, beroende på vad man har friterat.
Så man inte har oljan ifrån fisk, till kött.
Det blir sådär
Citera
2016-08-06, 13:15
Medlem
Vänd runt sötpotatisstavarna i lite potatismjöl innan du friterar dom, då blir dom krispiga.
Citera
2016-08-07, 11:40
Medlem
Man kan få hygglig frityreffekt i stekpanna, men det krävs rätt mycket olja och att maten är så gott som täckt av olja. Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till följande teknik: Strimla potatisen, gärna rätt tunt, speciellt om de behöver täckas helt med olja i stekpanna, och sjud i vatten ca 5 minuter, eller tills de inte är lätt genomskinliga längre (eller så mjuka som möjligt men fortfarande hanterbara). Låt torka på pappersdukar. Har man tid kan man styckfrysa dom en timme (McDonalds hävdar att frysning är en del i lyckade pommes frites och jag tycker mig märka viss skillnad). Stek övertäckta med olja. Får riktigt bra textur på pommes fritesen så här, mycket bättre än färdigköpta frysta, vilket får mig att tro att förkokningen är mycket viktigare än frysningen. Borde funka med sötpotatis också, gissar jag.
Citera
2016-08-07, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Man kan få hygglig frityreffekt i stekpanna, men det krävs rätt mycket olja och att maten är så gott som täckt av olja. Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till följande teknik: Strimla potatisen, gärna rätt tunt, speciellt om de behöver täckas helt med olja i stekpanna, och sjud i vatten ca 5 minuter, eller tills de inte är lätt genomskinliga längre (eller så mjuka som möjligt men fortfarande hanterbara). Låt torka på pappersdukar. Har man tid kan man styckfrysa dom en timme (McDonalds hävdar att frysning är en del i lyckade pommes frites och jag tycker mig märka viss skillnad). Stek övertäckta med olja. Får riktigt bra textur på pommes fritesen så här, mycket bättre än färdigköpta frysta, vilket får mig att tro att förkokningen är mycket viktigare än frysningen. Borde funka med sötpotatis också, gissar jag.
Ja, stekpannan fungerar utmärkt att fritera mindre mängder.
Det finns ju metoder där man ska kyla ner potatisen mellan de olika stegen.
Antar att man ska få möjligheten att det ska gå länge i den aktuella tempen, då det är uppvärmt till tex 130 grader.
Så går tempen snabbt upp till 180 grader, och då kan inte gå så länge som man önskar.
Citera
2016-08-07, 12:24
Medlem
Någon nämnde panering i mjöl, men jag har testa det och var inte nöjd med resultatet; ytan blir för tjock för att vara pommes frites.
Citera
2016-08-07, 12:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Någon nämnde panering i mjöl, men jag har testa det och var inte nöjd med resultatet; ytan blir för tjock för att vara pommes frites.
Potatismjöl?
Tycker den friterad, går nästan omärkt förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in