• 1
  • 2
2016-03-20, 18:13
Medlem
Silvermoons avatar
Jag har funderat på det här i några år, alltsedan jag läste en kurs i ekofilosofi.

Bakgrunden kommer sig av att veganismen fått ett allt större fäste i samhället, där man i princip anser att djur är lika mycket värda som människor. Man får inte på något sätt utnyttja djur för sin egen vinning genom t.ex. skinn, mjölkning, mat eller liknande.

Detta kommer ju sig av att man anser just att djurliv har ett högt värde och att djur har rättigheter för att de är levande varelser osv. Definitionen är förvisso olika från person till person, men i stort är det så jag uppfattat det.

Växter däremot har inga rättigheter. De utnyttjas till vår vinning utan hänsyn till lidande osv, även av veganer. Däremot råder det väl inga tvivel om att också de är levande varelser?

Visst, levande varelser som är mer olika oss än vad djuren är. Inga ledsna ögon, inga stämband att skrika med eller blod som ser hemskt ut på film. De har en annan typ av biologi men i grunden så uppfyller de kraven för att vara levande med god marginal.

Här anser jag att det börjar bli lite hyckleri.

Är det eller är det inte ok att utnyttja och döda levande varelser för vår skull?
Ska vi verkligen dra en gräns vid den subjektiva bedömningen i hur lika oss de är?

Min egna inställning till det här är snarare att djur och växter i princip är värda lika mycket men att människor är värda mer än både djur och växter. Att döda och utnyttja andra varelser är en grundläggande del av att leva. Utnyttjar man inte andra varelser så dör man.

Däremot ska man självklart försöka minimera lidandet man utsätter andra varelser för.

Så vad säger ni, är det verkligen rätt att ge djur mer rättigheter enbart baserat på att de är mer lika oss än växterna?
Eller har jag missat något som gör att det är rimligt att behandla djur bättre?
Citera
2016-03-20, 18:26
Medlem
tsaren2s avatar
Därför djur uppvisar oftast någon form av "mänskligt beteende". Ju mer vi kan relatera med något, desto mer empati uppvisar vi.
Citera
2016-03-20, 18:27
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaren2
Därför djur uppvisar oftast någon form av "mänskligt beteende". Ju mer vi kan relatera med något, desto mer empati uppvisar vi.
Jo visst, men är det rätt?
Citera
2016-03-20, 18:28
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag har funderat på det här i några år, alltsedan jag läste en kurs i ekofilosofi.

Bakgrunden kommer sig av att veganismen fått ett allt större fäste i samhället, där man i princip anser att djur är lika mycket värda som människor. Man får inte på något sätt utnyttja djur för sin egen vinning genom t.ex. skinn, mjölkning, mat eller liknande.

Detta kommer ju sig av att man anser just att djurliv har ett högt värde och att djur har rättigheter för att de är levande varelser osv. Definitionen är förvisso olika från person till person, men i stort är det så jag uppfattat det.

Växter däremot har inga rättigheter. De utnyttjas till vår vinning utan hänsyn till lidande osv, även av veganer. Däremot råder det väl inga tvivel om att också de är levande varelser?

Visst, levande varelser som är mer olika oss än vad djuren är. Inga ledsna ögon, inga stämband att skrika med eller blod som ser hemskt ut på film. De har en annan typ av biologi men i grunden så uppfyller de kraven för att vara levande med god marginal.

Är det eller är det inte ok att utnyttja och döda levande varelser för vår skull?
Ska vi verkligen dra en gräns vid den subjektiva bedömningen i hur lika oss de är?

Min egna inställning till det här är snarare att djur och växter i princip är värda lika mycket men att människor är värda mer än både djur och växter. Att döda och utnyttja andra varelser är en grundläggande del av att leva. Utnyttjar man inte andra varelser så dör man.

Däremot ska man självklart försöka minimera lidandet man utsätter andra varelser för.

Så vad säger ni, är det verkligen rätt att ge djur mer rättigheter enbart baserat på att de är mer lika oss än växterna?

Skönt att du kom fram till något iaf efter ha grubblat några år..

Svar: Det är väl upp till var och en vad man stoppar i munnen, jag är själv vegan och visst sallad lever ju också men det är ju inte direkt något intelligent liv som t.ex. en gris, som är intelligent.

Tror inte man kan kalla det för hyckleri faktiskt, jag äter inte djur, jag äter grönt.
Vill du kalla mig hycklare får du väl göra det.
Citera
2016-03-20, 18:30
Medlem
KramGoos avatar
Därför att djur har medvetande, dvs förmågan att lida. Växter tror vi inte har förmågan att lida, eller njuta heller för den delen.
Citera
2016-03-20, 18:31
Medlem
Riktigt intressant ämne TS..
Jag själv tycker inte att djurliv bör prioriteras över växtliv. T.ex när man själv är med sina kompisar så kan det förekomma att dom trampar på en liten harmlös skalbagge, eller river av blad/kvistar från en växt. Detta anser jag vara helt meninglöst och måste därför ifrågasätta mina vänner vad dom precis fick ut av att göra denna handling. Dom rycker bara på axlarna, och ser lite halvt besvikna ut och säger "vet inte, kul".
Detta får mig att se ner och nästan avhumanisera individer då de kan slänga ett tomt ciggpack i skogen, (istället för att lägga den i fickan där den så bra fick plats innan), ända tills man kommer till en papperskorg.

Jag är allätare med all dess ära, men jag anser att det finns ett syfte med att förbruka liv och andra biologiskt levande saker. just för att leva.
Men går det över till en gräns där man dödar utan något syfte så kan jag tycka att personens liv i fråga är lika värt som den skalbagge eller löv denna person just förstört.

kanske lite off-topic, beskriv gärna vad du vill ha svar på i så fall.
Citera
2016-03-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Skönt att du kom fram till något iaf efter ha grubblat några år..

Svar: Det är väl upp till var och en vad man stoppar i munnen, jag är själv vegan och visst sallad lever ju också men det är ju inte direkt något intelligent liv som t.ex. en gris, som är intelligent.

Tror inte man kan kalla det för hyckleri faktiskt, jag äter inte djur, jag äter grönt.
Vill du kalla mig hycklare får du väl göra det.

Hmmm du är som mig då, värderar liv efter intellekt
anser du också att dumma människor i vardagen har ett mindre värde än andra?
Citera
2016-03-20, 18:41
Medlem
Silvermoons avatar
Ok, så det är intelligensen som är skillnad.

Framför allt att vi kan mäta intelligensen, lidandet och njutningen i djur men inte växter på något enkelt kvantifierbart sätt. Det är förstås uppenbart att även en växt far illa när du sätter en kniv i den och dör om du nu väljer att ta det så långt.

Så, bara för att vi inte förstår eller vet i dagsläget om växter kan njuta eller lida så är det ok att utnyttja och döda växter men inte ok att utnyttja och döda sådan vi enklare kan se lider?

Det är en intressant approach, men jag köper det inte riktigt.
Skulle det vara ok att utnyttja en människa som var utvecklingsstörd? Nej, troligen skulle det anses mer fel eftersom vi generellt förväntas bry oss mer om ting som har mindre möjlighet att ta hand om sig själv.
Citera
2016-03-20, 18:42
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:

Det stämmer inte riktigt. Allt måste ställas mot varandra var för sig. Finns tom vidriga människor som plågar djur med flit men växtplågare har man aldrig hört talas om. Trampa ner en blomma för någon som planterat den är värre än att trampa på en myra. Insekter förresten tror generellt räknas lägre än växter.
Sen har vi ju alla växter som senare blir knark, några kilo av dessa värdesätter vissa högre än människoliv.
Själv är ja väldigt inkonsekvent i mitt värderande av växter och liv.
T.ex värderar jag mossan som växer på trädgårdsmöblerna högre än de muslimska homosapiens som åker till Syrien och lever rövare, en fästing på pungen har större värde för mig.
En filosofisk tråd detta men också krass verklighet.
Senast redigerad av _Dante_ 2016-03-20 kl. 18:51.
Citera
2016-03-20, 18:43
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperLusen
Hmmm du är som mig då, värderar liv efter intellekt
anser du också att dumma människor i vardagen har ett mindre värde än andra?
Där har du en poäng. Värderar man liv efter intelligens så är det ju en rimlig fortsättning att även värdera människoliv efter intelligens.

Å andra sidan kanske man snarare går efter någon slags lägsta nivå. Kommer man över en viss intelligensnivå så har man ett värde, annars inte. Grisar är uppenbarligen över den nivån medans sallad inte är det.
Citera
2016-03-20, 18:51
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Jag håller med TS tankegångar.

Läs lite om växthormoner så kan du också förstå att växter kan känna stress. Att de inte känner på samma vis som vi är ju självklart men att nedvärdera deras sätt att känna till 0 på värdeskalan är ju enbart för att de här människorna vill tro att de kan ha ett bra samvete.

Det kommer från en som äter allt och tror att allt levande känner och kan må dåligt.

Veganer är hycklare.
Citera
2016-03-20, 18:54
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ok, så det är intelligensen som är skillnad.

Framför allt att vi kan mäta intelligensen, lidandet och njutningen i djur men inte växter på något enkelt kvantifierbart sätt. Det är förstås uppenbart att även en växt far illa när du sätter en kniv i den och dör om du nu väljer att ta det så långt.

Så, bara för att vi inte förstår eller vet i dagsläget om växter kan njuta eller lida så är det ok att utnyttja och döda växter men inte ok att utnyttja och döda sådan vi enklare kan se lider?

Det är en intressant approach, men jag köper det inte riktigt.
Skulle det vara ok att utnyttja en människa som var utvecklingsstörd? Nej, troligen skulle det anses mer fel eftersom vi generellt förväntas bry oss mer om ting som har mindre möjlighet att ta hand om sig själv.

Men om man ska se det som du verkar göra så lever ju faktiskt ALLT runt omkring oss, och du skulle inte kunna röra dig, eller andas utan att skada ett annat liv.

Människan är ett djur, därför äter jag inte andra djur. Svamp är svamp och växter är växter.

Vart vill du komma? Ska du själv sluta äta växter, djur, svamp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in