Citat:
Men om man ska se det som du verkar göra så lever ju faktiskt ALLT runt omkring oss, och du skulle inte kunna röra dig, eller andas utan att skada ett annat liv.
Människan är ett djur, därför äter jag inte andra djur. Svamp är svamp och växter är växter.
Vart vill du komma? Ska du själv sluta äta växter, djur, svamp?
Människan är ett djur, därför äter jag inte andra djur. Svamp är svamp och växter är växter.
Vart vill du komma? Ska du själv sluta äta växter, djur, svamp?
Vet inte om du kanske inte läste hela originalinlägget eller om du vill att jag ska utveckla det jag skrev i slutet:
Citat:
Min egna inställning till det här är snarare att djur och växter i princip är värda lika mycket men att människor är värda mer än både djur och växter. Att döda och utnyttja andra varelser är en grundläggande del av att leva. Utnyttjar man inte andra varelser så dör man.
Däremot ska man självklart försöka minimera lidandet man utsätter andra varelser för.
Däremot ska man självklart försöka minimera lidandet man utsätter andra varelser för.
Alltså, för att man ska kunna leva(oavsett om man är människa, djur eller växt) så krävs det att man orsakar direkt eller indirekt skada på andra levande varelser. Det är så det är och det är ok. Det är en grundregel för att du ska leva.
Med den insikten så finns det inte längre några etiska betänkligheter med att äta just djur.
Däremot så har jag ett annat problem, nämligen att jag nu vill minimera lidandet min existens påverkar andra levande varelser med.
Då kommer följdfrågan i hur man gör det. Ska man räkna ett djurliv och ett växtliv lika högt så blir det då onekligen bättre att äta djur eftersom ett koliv kan ge näring till många människoliv medans det krävs tusentals växtliv för att bara baka ett bröd till frukost.
Här har jag inte riktigt kommit fram till något tyvärr.