• 1
  • 2
2016-03-19, 16:41
Bannlyst
Hejsan hade tänkt börja fiska i Rönne å i Ängelholm men undrar lite om vilka fisk arter man kan få upp där undra detta för jag har tänk äta fisken jag får upp där.
så jag undrar vad finns det för fiskar där abbore, gädda osv.
Senast redigerad av Yogurtman 2016-03-19 kl. 16:47.
Citera
2016-03-19, 16:49
Medlem
smacky1234s avatar
sådan info brukar vara ganska lätt att finna på google. Regler och fångst
http://fiskeangelholm.se/index.php/fiskevatten/ronnea
Citera
2016-03-19, 16:49
Medlem
Aborre. Gädda. Mört. Brax. Id. Sutare. Ål. Öring. Lax
Citera
2016-03-19, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
sådan info brukar vara ganska lätt att finna på google. Regler och fångst
http://fiskeangelholm.se/index.php/fiskevatten/ronnea

Citat:
Ursprungligen postat av burkmeister99
Aborre. Gädda. Mört. Brax. Id. Sutare. Ål. Öring. Lax

Tack till er båda!
Citera
2016-03-19, 17:20
Medlem
psflaxs avatar
Snacka med Bengt på Varuhallen, han vet allt om Rönne.
Citera
2016-03-19, 18:43
Medlem
Höjas avatar
Du kan fånga i princip alla sötvattensfiskar i Rönne-å. Av de sydländska fiskarna som finns är det nog typ bara gös som jag inte fångat.

Däremot har jag fångat spättor rätt långt upp i ån. Ju närmare havet ju fler saltvattensfiskar kan man råka fånga.
Citera
2016-03-23, 13:00
Medlem
Vissa sträckor är det lax och öring som dominerar t.ex. vid tomarps ene. Annars är de väl mest gädda, aborre, mört osv.
Citera
2016-07-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Du kan fånga i princip alla sötvattensfiskar i Rönne-å. Av de sydländska fiskarna som finns är det nog typ bara gös som jag inte fångat.

Däremot har jag fångat spättor rätt långt upp i ån. Ju närmare havet ju fler saltvattensfiskar kan man råka fånga.

Någon som har koll på hur man fiskar öringen i rönne? Ser ofta fina öringar som hoppar där jag fiskar men lyckas aldrig kroka någon, antar att det är fluga som gäller? Kör oftast med skeddrag på runt 10 gram och en fluga som upphängare cirka 50 cm ovanför, kanske måste jag gå ner till 5~ grams drag eller helt gå över till fluga för att inte skrämma iväg fisken?
Citera
2016-07-30, 12:59
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Någon som har koll på hur man fiskar öringen i rönne? Ser ofta fina öringar som hoppar där jag fiskar men lyckas aldrig kroka någon, antar att det är fluga som gäller? Kör oftast med skeddrag på runt 10 gram och en fluga som upphängare cirka 50 cm ovanför, kanske måste jag gå ner till 5~ grams drag eller helt gå över till fluga för att inte skrämma iväg fisken?
Alla öringar/laxar jag tagit i Rönne å har tagit på spinnare. Bästa enligt de som fiskar ofta är Vibrax, ju mindre dess ju bättre. Röd kropp med silver eller kopparsked är de absolut bästa. Finns att köpa på Varuhallen Hobby och de kan ge dig än mer tips på hur du ska göra.

Dock är sommarlaxen/öringen inte lika lättflörtad som på hösten. Snart börjar stora stigningar och då blir fisket riktigt bra.
Citera
2016-07-30, 23:12
Medlem
Citat:
Alla öringar/laxar jag tagit i Rönne å har tagit på spinnare. Bästa enligt de som fiskar ofta är Vibrax, ju mindre dess ju bättre. Röd kropp med silver eller kopparsked är de absolut bästa. Finns att köpa på Varuhallen Hobby och de kan ge dig än mer tips på hur du ska göra.

Dock är sommarlaxen/öringen inte lika lättflörtad som på hösten. Snart börjar stora stigningar och då blir fisket riktigt bra.

Tackar, antar att det är lättast att komma i kontakt med öringen vid lågvatten?
Har märkt att det regleras rätt friskt, senast jag fiskade va det lågvatten när jag kom dit, en timme senare va det total översvämning och ytterligare ett par timmar senare när jag skulle bege mig hemåt blev det lågvatten igen..
Citera
2016-07-31, 00:01
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Tackar, antar att det är lättast att komma i kontakt med öringen vid lågvatten?
Har märkt att det regleras rätt friskt, senast jag fiskade va det lågvatten när jag kom dit, en timme senare va det total översvämning och ytterligare ett par timmar senare när jag skulle bege mig hemåt blev det lågvatten igen..
Jag brukar fiska 5 km uppströms och har som bäst fiske vid högvatten/strax efter högvatten. Vid lågvatten känner inte laxen av ån och går inte upp. En höst med dåligt med regn gör att få laxar stiger. Däremot regn + frånlandsvind ger sjukt bra fiske, särskilt dagen efter. Då har massor med vatten strömmat ut i viken och laxarna har hittat upp. Hur det är precis vid mynningen vet jag inte, bara fiskat ål vid pirarna.

Däremot är det mycket lättare att fiska vid lågvatten, abborrar, gäddor och liknande fiskar är mycket mer på hugget och det är angenämt och skönt fiske.
Citera
2016-07-31, 01:03
Medlem
Citat:
Jag brukar fiska 5 km uppströms och har som bäst fiske vid högvatten/strax efter högvatten. Vid lågvatten känner inte laxen av ån och går inte upp. En höst med dåligt med regn gör att få laxar stiger. Däremot regn + frånlandsvind ger sjukt bra fiske, särskilt dagen efter. Då har massor med vatten strömmat ut i viken och laxarna har hittat upp. Hur det är precis vid mynningen vet jag inte, bara fiskat ål vid pirarna.

Däremot är det mycket lättare att fiska vid lågvatten, abborrar, gäddor och liknande fiskar är mycket mer på hugget och det är angenämt och skönt fiske.

Där ser man! Får du lax på spinnare också? Har funderat på att testa köra med ett klassiskt ''lagan-tackel'' (sänke som studsar mot botten med en tubfluga knuten 30 cm~ ovanför) i nedre delarna av rönne å för lax.

Annars brukar jag fiska betydligt längre uppströms än dig, har inte sett till någon lax än men flera svårflörtade öringar, å andra sidan började jag fiska mer frekvent i rönne å först för 1-2 månader sen
Senast redigerad av ageton 2016-07-31 kl. 01:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in