2016-07-31, 01:32
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Där ser man! Får du lax på spinnare också? Har funderat på att testa köra med ett klassiskt ''lagan-tackel'' (sänke som studsar mot botten med en tubfluga knuten 30 cm~ ovanför) i nedre delarna av rönne å för lax.

Annars brukar jag fiska betydligt längre uppströms än dig, har inte sett till någon lax än men flera svårflörtade öringar, å andra sidan började jag fiska mer frekvent i rönne å först för 1-2 månader sen
Princip allt mitt spinnfiske i Rönne å är med spinnare och har tagit både lax, öring, gädda, abborre, id och lake på detta. Vet att de som inte flugfiskar mellan pirarna och dammen i Klippan i princip kör spinnare.

De tar dock lax och öring på fluga vid tommarps ene varje år, så lagan-tackel borde fungera utmärkt även det. Däremot kan jag inget om fisket ovanför dammarna.
Citera
2016-08-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Jag brukar fiska 5 km uppströms.

Antar att du står ganska centralt i Ängelholm då? Hittade ett bra ställe att stå på i utkanten av östra Ängelholm strax utanför Ängelholms fvo's område, cirka 8km uppströms från mynnigen.

Vet du om det fortfarande är fritt fiske där? Har läst att det ska va fritt från höjabron(strax norr om höja) ett par kilometer nedströms till Ängelholm.
Citera
2016-08-20, 10:44
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Antar att du står ganska centralt i Ängelholm då? Hittade ett bra ställe att stå på i utkanten av östra Ängelholm strax utanför Ängelholms fvo's område, cirka 8km uppströms från mynnigen.

Vet du om det fortfarande är fritt fiske där? Har läst att det ska va fritt från höjabron(strax norr om höja) ett par kilometer nedströms till Ängelholm.
Jag tänkte fågelvägen med fem kilometer, fiskar ute på landsbygden, känner markägarna och har därför ett stillsamt eget fiske

Utanför staden Ängelholm är det privata fiskerätter, markägaren äger fisket och bestämmer över det. Just från bron och nedströms till motorvägen är det absolut fiskeförbud för allmänheten och markägarna gillar inte tjuvfiskare. Precis vid bron däremot är det fritt fiske, dvs mellan bron och den lilla bäcken som rinner där. Mellan Klippans fiskevårdsområde och ängelholms fiskevårdsområde säljs inga fiskekort och markägarna bestämmer vem som får fiska eller inte. Blir ytterligare svårare av att där är få vägar nere till ån och alla kohagar som är ivägen.
Citera
2016-08-20, 11:37
Jag bor precis vid ån, o har ibland gått ner o fiskat, men aldrig fått nått större. Bor precis innan Pyttebron, där det är fritt fiske.

EDIT: Men jag tycker vattnet är väldigt smutsigt, visst går det att äta fisken. Men ändå.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-08-20 kl. 11:44.
Citera
2016-08-20, 11:50
Medlem
Citat:
Jag tänkte fågelvägen med fem kilometer, fiskar ute på landsbygden, känner markägarna och har därför ett stillsamt eget fiske

Haha vissa har de bra

Citat:

Utanför staden Ängelholm är det privata fiskerätter, markägaren äger fisket och bestämmer över det.

Mellan Klippans fiskevårdsområde och ängelholms fiskevårdsområde säljs inga fiskekort

Tur jag inte blev tagen för tjyvfiskeri då!

Glömmer du inte bort tommarps ene och tommys fiske nu?

Har ett bra ställe där jag brukar stå strax innan klippan där jag i princip alltid får något, de enda jobbiga är att behöva lösa dagskort hela tiden, får nog bli ett årskort snart
Citera
2016-08-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag bor precis vid ån, o har ibland gått ner o fiskat, men aldrig fått nått större. Bor precis innan Pyttebron, där det är fritt fiske.

EDIT: Men jag tycker vattnet är väldigt smutsigt, visst går det att äta fisken. Men ändå.

Hehe ja de stora fiskarna är svårflörtade, har fått ett par fina gäddor, främst på död eller levande betesfisk. Har hört att de ska finnas väldigt stridbara sutare i ån också.

Vattnet känns rätt smutsigt ja, som allt annat vatten här nere i skåne tycker jag.
Hade nog tvekat på att käka en gädda från ån men lax eller öring som har levt ute i havet och bara en kortare period i ån är ju inga problem. Stigningen av lax är väl igång på allvar nu i augusti/september?

Citat:
Fisket efter lax och havsöring är tillåtet från första helgen i mars till den 30 september. Resten av året är fisket efter icke laxartad fisk fritt på sträckan mellan ”Gåsahalsen” och Pyttebron

Verkar altså bara va fritt fiske vid pyttebron mellan september och mars.
Senast redigerad av ageton 2016-08-20 kl. 12:14.
Citera
2016-08-20, 14:28
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Haha vissa har de bra

Tur jag inte blev tagen för tjyvfiskeri då!

Glömmer du inte bort tommarps ene och tommys fiske nu?

Har ett bra ställe där jag brukar stå strax innan klippan där jag i princip alltid får något, de enda jobbiga är att behöva lösa dagskort hela tiden, får nog bli ett årskort snart
Tommarps ene tillhör Klippans sportfiskeklubb (där deras fiskerätt börjar). I alla fall så jag lärde mig för längesedan.

Sedan är vissa av bönderna lätta att ha att göra med, gården precis vid höjabron är lätt att prata med och brukade inte ha problem om man bad om lov.
Citera
2016-08-21, 09:30
Medlem
Citat:
Tommarps ene tillhör Klippans sportfiskeklubb (där deras fiskerätt börjar). I alla fall så jag lärde mig för längesedan.

Sedan är vissa av bönderna lätta att ha att göra med, gården precis vid höjabron är lätt att prata med och brukade inte ha problem om man bad om lov.

De har du så rätt i.

Tack för tipset, har gett mig fan på att ta min första lax eller öring i ån, hur små spinnare skulle du rekommendera, runt 4 gram eller? skrikiga och färglada eller mer naturliga färger?
Gul/orange/svarta drag sägs ju funka bra till lax så är väl främst de jag kör med för tillfället.
Citera
2016-08-21, 11:06
Medlem
Höjas avatar
Citat:
De har du så rätt i.

Tack för tipset, har gett mig fan på att ta min första lax eller öring i ån, hur små spinnare skulle du rekommendera, runt 4 gram eller? skrikiga och färglada eller mer naturliga färger?
Gul/orange/svarta drag sägs ju funka bra till lax så är väl främst de jag kör med för tillfället.
Absolut bästa för lax är att gå in på Varuhallen Hobby och be om röd vibrax (silver eller kopparsked spelar inte så stor roll) i de tre storlekarna han har. Sedan använder du en så liten som möjligt för bottenkontakt. Nu i september börjar de stiga, särskilt dagarna efter att det regnat, eller varit frånlandsvind.
Citera
2016-08-22, 10:48
Medlem
Citat:
Absolut bästa för lax är att gå in på Varuhallen Hobby och be om röd vibrax (silver eller kopparsked spelar inte så stor roll) i de tre storlekarna han har. Sedan använder du en så liten som möjligt för bottenkontakt. Nu i september börjar de stiga, särskilt dagarna efter att det regnat, eller varit frånlandsvind.

Tackar så mycket för alla tips du kommit med! Återkommer när jag dragit upp en fet blank

Såg att tommy's fiske skriver rapporter ibland på hur fisket varit, detta kom upp för 3 dagar sen, Får nog hoppas på en blöt september!

Olsson
Hallå Tommy. Har fisket kommit igång?

Tommy
Nej det är dåligt med fisket. Väldigt lågt vatten. Behövs mycket regn.
Citera
2016-08-22, 20:56
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Tackar så mycket för alla tips du kommit med! Återkommer när jag dragit upp en fet blank

Såg att tommy's fiske skriver rapporter ibland på hur fisket varit, detta kom upp för 3 dagar sen, Får nog hoppas på en blöt september!

Olsson
Hallå Tommy. Har fisket kommit igång?

Tommy
Nej det är dåligt med fisket. Väldigt lågt vatten. Behövs mycket regn.
Det som behövs är några dagars riktigt ordentligt regnoväder så att ån nästan svämmar över och är ofiskbar pga ström, sedan låta det sjunka lite (gärna frånlandsvind). Då är fisket som bäst. De står långt ute i viken och väntar, behöver känna "lukten" av sitt vatten för att börja stiga. Nu på hösten är de som bäst, feta och fina efter månaderna i havet. Bra klös i dem och inte så ofta kass kondition på dem.
Citera
2016-09-11, 10:15
Medlem
Citat:
Det som behövs är några dagars riktigt ordentligt regnoväder så att ån nästan svämmar över och är ofiskbar pga ström, sedan låta det sjunka lite (gärna frånlandsvind). Då är fisket som bäst. De står långt ute i viken och väntar, behöver känna "lukten" av sitt vatten för att börja stiga. Nu på hösten är de som bäst, feta och fina efter månaderna i havet. Bra klös i dem och inte så ofta kass kondition på dem.

Måste ställa en fråga till som jag inte lyckats googla fram, finns de utlekt fisk vid den här årstiden?

Fick upp en helt okej öring vid mynningen häromdagen som såg ut att va en besa, jag trodde det va på våren man mest fick besor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in