Citat:
Ursprungligen postat av
Metallpicka
Jag antar att du har tidigare olovliga krningar?
En person som begr brottet olovlig krning skall utdmas pfljd i enlighet med lag (1951:649) om straff fr vissa trafikbrott. Fordonet skall inte beslagtas.
En person som fr andra gngen begr brottet olovlig krning skall utdmas bter enligt samma lag ovan, men drtill skall fordonet beslagtas. Brgare skall hmta fordonet och stlla upp det p polisens uppstllningsplats. Fr att f ut sitt fordon skall fraren eller garen sedermera bege sig till uppstllningsplatsen och dr erlgga avgift som motsvarar 5 % av bilens nuvarande vrde samt ersttning fr kostnader som uppsttt i samband med brgningen.
Klla:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument...288/?text=true
Edit: Jag r fr snabb p knapparna ibland det var visst en motion frn 2011 sg jag nu, du fr sjlv forska i hur lagen ser ut, det gr ju att ringa anonymt till Polisen och frga.
-
Ja jag har runt 4 st olovliga krning frn 2012 - 2015, polisen p plats gjorde en TBL.
7 Ett fordon som har anvnts vid brott enligt denna lag fr frklaras frverkat, om det behvs fr att frebygga fortsatt sdan brottslighet och frverkande inte r uppenbart oskligt. Detsamma gller annan egendom som har anvnts som hjlpmedel vid brott enligt denna lag.
Om ngon har gjort sig skyldig till olovlig krning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedmningen av om frverkande behvs fr att frebygga fortsatt brottslighet srskilt beaktas om grningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sdan brottslighet.
Frsta stycket gller ven i frga om egendom som varit avsedd att anvndas som hjlpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestmmelser om tillflligt omhndertagande av egendom i syfte att frhindra rattfylleribrott finns i 24 a24 d polislagen (1984:387) och i 911 lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2015:59).