Citat:
Ursprungligen postat av
Metallpicka
Jag antar att du har tidigare olovliga körningar?
En person som begår brottet olovlig körning skall utdömas påföljd i enlighet med lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Fordonet skall inte beslagtas.
En person som för andra gången begår brottet olovlig körning skall utdömas böter enligt samma lag ovan, men därtill skall fordonet beslagtas. Bärgare skall hämta fordonet och ställa upp det på polisens uppställningsplats. För att få ut sitt fordon skall föraren eller ägaren sedermera bege sig till uppställningsplatsen och där erlägga avgift som motsvarar 5 % av bilens nuvarande värde samt ersättning för kostnader som uppstått i samband med bärgningen.
Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument...288/?text=true
Edit: Jag är för snabb på knapparna ibland det var visst en motion från 2011 såg jag nu, du får själv forska i hur lagen ser ut, det går ju att ringa anonymt till Polisen och fråga.
-
Ja jag har runt 4 st olovliga körning från 2012 - 2015, polisen på plats gjorde en TBL.
7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Om någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a–24 d §§ polislagen (1984:387) och i 9–11 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2015:59).