• 1
  • 2
2016-03-18, 16:29
Medlem
Tjenare jag köpte en importerad 250 KTM enduro från Ukraina på blocket som inte var registrerad i sverige ännu så det är ingen som äger den men jag har ju självklart ägarbeviset fast det är ukrainskt ägarbevis. Så valde att köra den och blev stoppad utav MC-polisen och de tog den som beslag för jag fick grov olovlig körning. Kan min vän då hämta ut den om han går dit men ägarbeviset och säger att det är hans och säger att jag tog den utan att han visste om det.
Citera
2016-03-18, 16:32
Medlem
UngeHerrProms avatar
Fast då blir ju du anmäld för stöld också??
Citera
2016-03-18, 16:35
Medlem
Ja det har jag inga problem med för vill inte bli av med mina 40tusen...
Citera
2016-03-18, 17:13
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fony
Ja det har jag inga problem med för vill inte bli av med mina 40tusen...

Så du skakar hellre galler än att bli av med 40 tusen?
Citera
2016-03-18, 17:17
Medlem
Skaka galler i sverige är som att vara på semester det vet vi alla och grov olovlig körning blir inte mer än 6 månader + att jag kan ansöka om fotboja, men tror ni att det funkar att min kompis går och hämtar ut den?
Citera
2016-03-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Jag antar att du har tidigare olovliga körningar?

En person som begår brottet olovlig körning skall utdömas påföljd i enlighet med lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Fordonet skall inte beslagtas.

En person som för andra gången begår brottet olovlig körning skall utdömas böter enligt samma lag ovan, men därtill skall fordonet beslagtas. Bärgare skall hämta fordonet och ställa upp det på polisens uppställningsplats. För att få ut sitt fordon skall föraren eller ägaren sedermera bege sig till uppställningsplatsen och där erlägga avgift som motsvarar 5 % av bilens nuvarande värde samt ersättning för kostnader som uppstått i samband med bärgningen.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument...288/?text=true

Edit: Jag är för snabb på knapparna ibland det var visst en motion från 2011 såg jag nu, du får själv forska i hur lagen ser ut, det går ju att ringa anonymt till Polisen och fråga.

-
Ja jag har runt 4 st olovliga körning från 2012 - 2015, polisen på plats gjorde en TBL.

7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Om någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a–24 d §§ polislagen (1984:387) och i 9–11 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2015:59).
Citera
2016-03-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ok klantigt av dig jag hoppas för din egen skull att alla dom inte är på MC, jag har åkt större och bra mycket klumpigare offroadare i 600 kubiksklassen och utan allt för stor ansträngning kunnat avvika från platsen när Polisen blir sur när man wheelar.

Är du dålig på att köra eller har du bara haft en jävla otur?

Edit: Skickliga mcsnutar finns det dock och då ligger man jävligt risigt till.

Jag är på väg hem parkerar motorcykeln så kom han bakom mig han hade antagligen följt efter mig, men detta har inte med min fråga att göra
Citera
2016-03-18, 17:50
Medlem
Ditt fordon är förverkat. Dina cash är borta.. Likaså din mc, acceptera gå vidare.
Citera
2016-03-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Ditt fordon är förverkat. Dina cash är borta.. Likaså din mc, acceptera gå vidare.

De är ju inte ''mitt fordon'' den står inte på någon. Söker de på ramnumret kommer inget namn upp. Den är min ''kompis'' kan de bara ta fordon så även om han anmäler mig för stöld ?
Citera
2016-03-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fony
De är ju inte ''mitt fordon'' den står inte på någon. Söker de på ramnumret kommer inget namn upp. Den är min ''kompis'' kan de bara ta fordon så även om han anmäler mig för stöld ?

Hur ska han bevisa sen att den är hans om den inte står på nån?
Och varför har han inte gjort stöldanmälan...
Tänk lite innan du går och gör bort dig. Och att du ska dra in en annan person som kan sluta med urkundsförfalskning/bedrägeri.
Citera
2016-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Sant, du är alltså säker på att om du skulle medge att det är ditt fordon så kommer det förverkas?

Kanske onödig info men här finns det väldigt mycket info om förverkande av fordon.

Ja chansen är större att det händer än att jag får tillbaka den iaf.
Citera
2016-03-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Hur ska han bevisa sen att den är hans om den inte står på nån?
Och varför har han inte gjort stöldanmälan...
Tänk lite innan du går och gör bort dig. Och att du ska dra in en annan person som kan sluta med urkundsförfalskning/bedrägeri.

Han går dit med det ukrainska ägerbeviset ?????
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in