Citat:
Ursprungligen postat av
Gregor-Samsa
Här ska bostäderna placeras
Älvsjömässans extra parkering
Huddingevägen på Örbysidan (Enskede-Årsta-Vantör)
Slakthusområdet, gamla spåren nedanför Hallvägen
Kvarteret Naturvården vid Beckombergaområdet, Spångavägen/Beckbornas väg (Bromma)
Invid kvarteret Miraklet, Arrendevägen/Småbrukarvägen (Spånga-Tensta)
Parkering längs Bergslagsvägen vid Grimsta (Hässelby-Vällingby)
Hagsätravägen, kvarteret Svedjaren (Enskede-Årsta-Vantör)
Sätra IP, mindre del av parkeringen längs Bredängsvägen (Skärholmen)
Områdena söder om stan har jag ingen större koll på men kan ge en liten utblick av de i norr:
Kvarteret Naturvården vid Beckombergaområdet, Spångavägen/Beckbornas väg (Bromma)
Ligger å ena sidan nära Brommas mest sunkiga område, Söderberga allé, som är ungefär lika sjaskigt som Blackeberg. Å andra sidan har det byggts en hel del nytt /omformning i området i Beckomberga från vård och företag till nya bostadsrätter och "halvkreddiga" områden. Kommer dock bli en del "Integration" när närmsta affären är ICA bromma supermarket där villafolket från Bromma Kyrkby får frotera med asylsökande. Rent generellt känns dock boendet rätt offside och går lätt att undvika annars
Invid kvarteret Miraklet, Arrendevägen/Småbrukarvägen (Spånga-Tensta)
Denna är mer intressant. Mitt i ett villaområde och naturområde utan närhet till någon som helst kommunikation och affärer. Stor risk för "uttråkade" mena-män som vill "ha kul" och stryker runt Sundbysskolan. Generellt, grannarna, oavsett om de är svenska eller med utländsk bakgrund lär vara lagom glada när deras bostäder för 10 år framåt kommer bli en vandringsgata för asylsökande utan jobb eller meningslös sysselsättning.
Parkering längs Bergslagsvägen vid Grimsta (Hässelby-Vällingby)
Grimsta är inte Rinkeby. Rätt mycket invandrare, men de flesta är ändå arbetarklass och bränner inte upp sitt eget området. Lite småbus och alkisar blandat med de som inte har råd köpa dyrare bostäder. Vad fan menas med parkeringsplats längs Bergslagsvägen förresten? Vitt jag vet finns inga stora parkeringar i anslutning till Bergslagsvägen, däremot Grimstagatan eller gatorna intill Vällingby. Oavsett kommer det leda till Vällingby/Grimsta som ett "utanförskapsområde".
Någon med annan åsikt?