2023-05-08, 15:29
Medlem
RostigHinks avatar
SHB ser vldigt lockande ut nu, c:a 88:20 med direktavkastning ver 9% och jag ser inga strre risker med kreditfrluster. SHB har sllan haft ngra strre sdana. Kpte en nve nyss.
Citera
2023-05-08, 16:42
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
SHB ser vldigt lockande ut nu, c:a 88:20 med direktavkastning ver 9% och jag ser inga strre risker med kreditfrluster. SHB har sllan haft ngra strre sdana. Kpte en nve nyss.
Samma hr, trkig bank p ett bra stt. Kan inte finnas ngon strre nedsida vad jag kan se.
Citera
2023-05-09, 05:14
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Samma hr, trkig bank p ett bra stt. Kan inte finnas ngon strre nedsida vad jag kan se.

Frutom tusentals miljarder utlnade i fastighetssektorn menar du?

Ngon pstod att Handelsbanken r Europas mest blankade bank. Vet inte om det stmmer.

Men jag gillar ocks Handelsbanken. De har ju skerheter fr lnen med god marginal. De fr vl bli ett fastighetsbolag om det skiter sig ordentligt
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-09 kl. 06:00.
Citera
2023-05-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Frutom tusentals miljarder utlnade i fastighetssektorn menar du?

Ngon pstod att Handelsbanken r Europas mest blankade bank. Vet inte om det stmmer.

Men jag gillar ocks Handelsbanken. De har ju skerheter fr lnen med god marginal. De fr vl bli ett fastighetsbolag om det skiter sig ordentligt

Blankad 3,7%. Kan jmfras med t.ex Swedbank som ligger p 1,61%. Om det r vrst i Europa vet jag inte. Vet inte heller vad du ska gra med den informationen.. :-)
Citera
2023-05-09, 15:33
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Blankad 3,7%. Kan jmfras med t.ex Swedbank som ligger p 1,61%. Om det r vrst i Europa vet jag inte. Vet inte heller vad du ska gra med den informationen.. :-)

Mer en indikering hur "proffsen" ser p riskerna i Handelsbanken. Jag hller inte med dem om att Handelsbanken r en av de mest riskfyllda bankerna i Europa.
Citera
2023-05-09, 17:16
Medlem
Citat:
Mer en indikering hur "proffsen" ser p riskerna i Handelsbanken. Jag hller inte med dem om att Handelsbanken r en av de mest riskfyllda bankerna i Europa.

Nej, det vet jag inte vad de baserar detta p. Skulle frst mer om de nmnde alla storbankerna i Sverige, med motiveringen att vi haft minusrntor under brinnande hgkonjunktur och nu fr ta upp det. Men jag har ingen aning.

Personligen tnker jag inte sitta p bank eller fastighetspapper den nrmsta tiden.
Citera
2023-05-10, 00:39
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte vad de baserar detta p. Skulle frst mer om de nmnde alla storbankerna i Sverige, med motiveringen att vi haft minusrntor under brinnande hgkonjunktur och nu fr ta upp det. Men jag har ingen aning.

Personligen tnker jag inte sitta p bank eller fastighetspapper den nrmsta tiden.

Handelsbanken har hgst andel intjning frn fastighetsln, 75%. Det i kombination med hg belning och korta bindningstider i Svedala r frmodligen analysens krna, att Handelsbanken r koncentrerad misr nr fastighetshrdsmltan rullar ver oss.
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-10 kl. 00:42.
Citera
2023-05-10, 05:59
Medlem
Citat:
Handelsbanken har hgst andel intjning frn fastighetsln, 75%. Det i kombination med hg belning och korta bindningstider i Svedala r frmodligen analysens krna, att Handelsbanken r koncentrerad misr nr fastighetshrdsmltan rullar ver oss.

Ok. Knde inte till detta. Bra att veta. Det frklarar kanske den ngot hgre andelen blankning, jmfrt med de andra svenska bankerna. Men r det orsaken till instllningen utomlands? Kan vara s, fr de har generellt en kritisk instllning till svenska banker. Och om d HB r vrst i klassen s.as..
Citera
2023-05-10, 08:49
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ok. Knde inte till detta. Bra att veta. Det frklarar kanske den ngot hgre andelen blankning, jmfrt med de andra svenska bankerna. Men r det orsaken till instllningen utomlands? Kan vara s, fr de har generellt en kritisk instllning till svenska banker. Och om d HB r vrst i klassen s.as..

Ja, de kollar skert ganska ytligt vilket bank som har hgst fastighetsexponering i det land som kommer att drabbas vrst vid en fastighetskris. De har nog ingen koll p Handelsbankens kvalitet och historia.
Citera
2023-05-10, 12:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:

I vrsta fall blir ju banken gare till fastigheterna och kan avyttra dem igen nr de stigit i vrde.

SHB r inte p ngot vis i ett srskillt utsatt lge nu och det r inte fadtighetssektorn i stort heller ven om folk som satsat p OP och SBB tror det bara fr att deras innehav havererat.

Vem kper annars nr SBB sljer?
Citera
2023-07-19, 14:00
Medlem
flyer1s avatar
Halvrsrapport 2023, halvrsvinst 7kr p en aktie som kostar ca 92kr, sjukt bra ! Och med stigande rntor och fler som mste frnya lnen till hgre rntor lr framtida rapporter bli nnu bttre! De skriver ocks de har den hgsta kreditratingen av ngon privat bank i Europa, s lg kreditrisk !
Kan lugnt rkna med rsvinst 15kr ger p/e tal 6 ! med frbttrade utsikter framver. Rek KP !
Citera
2024-02-24, 10:19
Medlem
5-10 ggr hgre blankning n andra storbanker. Hur kommer det pverka aktiekursen nr det visar sig att denna blankning r totalt verdriven? Om banken nu hade haft problem med rntenivn s hade det visat sig vid det hr laget.

Ngon som kan frklara den enorma diskrepansen mellan A- och B-kursen? Vad tror folket om den nya VD:n? Ngon som vet varfr SHB r den enda storbanken i Sverige utan stort utlndskt gande? Blackrock, vanguard och andra stora institutionella gare r i alla andra bankers top 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in