2023-05-08, 15:29
Medlem
RostigHinks avatar
SHB ser väldigt lockande ut nu, c:a 88:20 med direktavkastning över 9% och jag ser inga större risker med kreditförluster. SHB har sällan haft några större sådana. Köpte en näve nyss.
Citera
2023-05-08, 16:42
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
SHB ser väldigt lockande ut nu, c:a 88:20 med direktavkastning över 9% och jag ser inga större risker med kreditförluster. SHB har sällan haft några större sådana. Köpte en näve nyss.
Samma här, tråkig bank på ett bra sätt. Kan inte finnas någon större nedsida vad jag kan se.
Citera
2023-05-09, 05:14
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Samma här, tråkig bank på ett bra sätt. Kan inte finnas någon större nedsida vad jag kan se.

Förutom tusentals miljarder utlånade i fastighetssektorn menar du?

Någon påstod att Handelsbanken är Europas mest blankade bank. Vet inte om det stämmer.

Men jag gillar också Handelsbanken. De har ju säkerheter för lånen med god marginal. De får väl bli ett fastighetsbolag om det skiter sig ordentligt…
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-09 kl. 06:00.
Citera
2023-05-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Förutom tusentals miljarder utlånade i fastighetssektorn menar du?

Någon påstod att Handelsbanken är Europas mest blankade bank. Vet inte om det stämmer.

Men jag gillar också Handelsbanken. De har ju säkerheter för lånen med god marginal. De får väl bli ett fastighetsbolag om det skiter sig ordentligt…

Blankad 3,7%. Kan jämföras med t.ex Swedbank som ligger på 1,61%. Om det är värst i Europa vet jag inte. Vet inte heller vad du ska göra med den informationen….. :-)
Citera
2023-05-09, 15:33
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Blankad 3,7%. Kan jämföras med t.ex Swedbank som ligger på 1,61%. Om det är värst i Europa vet jag inte. Vet inte heller vad du ska göra med den informationen….. :-)

Mer en indikering hur "proffsen" ser på riskerna i Handelsbanken. Jag håller inte med dem om att Handelsbanken är en av de mest riskfyllda bankerna i Europa.
Citera
2023-05-09, 17:16
Medlem
Citat:
Mer en indikering hur "proffsen" ser på riskerna i Handelsbanken. Jag håller inte med dem om att Handelsbanken är en av de mest riskfyllda bankerna i Europa.

Nej, det vet jag inte vad de baserar detta på. Skulle förstå mer om de nämnde alla storbankerna i Sverige, med motiveringen att vi haft minusräntor under brinnande högkonjunktur och nu får äta upp det. Men jag har ingen aning.

Personligen tänker jag inte sitta på bank eller fastighetspapper den närmsta tiden.
Citera
2023-05-10, 00:39
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte vad de baserar detta på. Skulle förstå mer om de nämnde alla storbankerna i Sverige, med motiveringen att vi haft minusräntor under brinnande högkonjunktur och nu får äta upp det. Men jag har ingen aning.

Personligen tänker jag inte sitta på bank eller fastighetspapper den närmsta tiden.

Handelsbanken har högst andel intjäning från fastighetslån, 75%. Det i kombination med hög belåning och korta bindningstider i Svedala är förmodligen analysens kärna, att Handelsbanken är koncentrerad misär när fastighetshärdsmältan rullar över oss.
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-10 kl. 00:42.
Citera
2023-05-10, 05:59
Medlem
Citat:
Handelsbanken har högst andel intjäning från fastighetslån, 75%. Det i kombination med hög belåning och korta bindningstider i Svedala är förmodligen analysens kärna, att Handelsbanken är koncentrerad misär när fastighetshärdsmältan rullar över oss.

Ok. Kände inte till detta. Bra att veta. Det förklarar kanske den något högre andelen blankning, jämfört med de andra svenska bankerna. Men är det orsaken till inställningen utomlands? Kan vara så, för de har generellt en kritisk inställning till svenska banker. Och om då HB är värst i klassen s.as……..
Citera
2023-05-10, 08:49
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ok. Kände inte till detta. Bra att veta. Det förklarar kanske den något högre andelen blankning, jämfört med de andra svenska bankerna. Men är det orsaken till inställningen utomlands? Kan vara så, för de har generellt en kritisk inställning till svenska banker. Och om då HB är värst i klassen s.as……..

Ja, de kollar säkert ganska ytligt vilket bank som har högst fastighetsexponering i det land som kommer att drabbas värst vid en fastighetskris. De har nog ingen koll på Handelsbankens kvalitet och historia.
Citera
2023-05-10, 12:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:

I värsta fall blir ju banken ägare till fastigheterna och kan avyttra dem igen när de stigit i värde.

SHB är inte på något vis i ett särskillt utsatt läge nu och det är inte fadtighetssektorn i stort heller även om folk som satsat på OP och SBB tror det bara för att deras innehav havererat.

Vem köper annars när SBB säljer?
Citera
2023-07-19, 14:00
Medlem
flyer1s avatar
Halvårsrapport 2023, halvårsvinst 7kr på en aktie som kostar ca 92kr, sjukt bra ! Och med stigande räntor och fler som måste förnya lånen till högre räntor lär framtida rapporter bli ännu bättre! De skriver också de har den högsta kreditratingen av någon privat bank i Europa, så låg kreditrisk !
Kan lugnt räkna med årsvinst 15kr ger p/e tal 6 ! med förbättrade utsikter framöver. Rek KÖP !
Citera
2024-02-24, 10:19
Medlem
5-10 ggr högre blankning än andra storbanker. Hur kommer det påverka aktiekursen när det visar sig att denna blankning är totalt överdriven? Om banken nu hade haft problem med räntenivån så hade det visat sig vid det här laget.

Någon som kan förklara den enorma diskrepansen mellan A- och B-kursen? Vad tror folket om den nya VD:n? Någon som vet varför SHB är den enda storbanken i Sverige utan stort utländskt ägande? Blackrock, vanguard och andra stora institutionella ägare är i alla andra bankers top 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in