2016-03-18, 00:58
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sairez1990
Men han ska ju inte framföras i t ex 70 km/h utan i 45km/h som dem andra gör! Han skulle lika gärna kunnat ta eu moped om han ville men han orkade inte göra prov osv. Så beskyddnig är det inte, utan lag är det han är inställd på!

Är "din bror" så pass lat att han inte tar rätt förarbevis får han skylla sig själv. Respektera er far. Han vet bäst.

När jag var 16 krockade jag med en trimmad moped. Jag körde ungefär bara 45-50 men det blev en otäck smäll och sedan raka vägen in på akuten. Sedan blev jag sängliggandes i några dagar innan jag kunde gå på eget bevåg. Morsan, som är undersköterska, sa att jag med tanke på hastigheten och med tanke på hur krocken gick till klarade mig lindrigt undan och att jag mycket möjligt kunde ha fått bestående skador. Jag hade problem med ett av mina knän i flera år efter krocken.

Sluta gnälla och lyssna på er far. Så länge du och "din bror" bor under hans tak så är det era föräldrars regler som gäller. Han har inte fel när han förbjuder en trimning av mopeden och ja, han kan hamna i knipa om "din bror" skulle åka fast. Respektera det.
Citera
2016-03-18, 01:06
Medlem
Citat:
Min lillebror fixade sitt förarbevis nu för två veckor sedan för moped klass 2. Jag antar att han ville ha en klass 2 moped för att han kan köra påcykelväg och för att jag själv äger en klass 2 mped. Men nu så har ju ingen i hans skolan en klass 2 moped. Alla går just nu och driver med han i skolan för hans val av moped. Dem kör även förbi honom med sina EU mopeder och pekar finger etc. (Jävla ungdomar )

Så nu har han gått och frågat farsan om han skulle kunna få köpa en cdi box så den stryper till 45 istället för 30. Men farsan vill absolut inte göra det för han är rädd för att polisen ska ta honom... Det kan gå så illa så att om min lillenror krockar med trimmad moped så kan farsan förlora körkortet!

Själv kör jag original men jag förstår min bror och tycker t om synd nu! Han har gått och frågat mig flera gånger om jag kan beställa en ny cdi, men jag vill inte gå mot min pappas ord. Så nu är frågan, hur ska min bror övertala farsan så han beställer en cdi åt honom?

Haha, ja inte den första eller sista som sitter i denna sitsen

Hade samma problem själv, fick inte trimma, kompisarna åkte ifrån mig.
Drog pluggen och vips gick den 85. Körde som en galning 0 koll på trafikregler härjade på nätterna, blev jagad av polisen och levde allmänt rövare.

Bland dom bättre tiderna i mitt liv. När jag ser tillbaka, så var det inte värt det.(blivit gammal och grå nu)
Men kul hade jag.

PS en kille i klassen bredvid körde 80 rätt in i en traktorskopa, han klev aldrig upp igjen, om jag inte mins fel så var det högerreglen.

Mitt råd är följande. Låt han köra 1 år minst innan ni trimmar. 16 då kan man ta egna beslut.
Citera
2016-03-18, 01:08
Medlem
Att farsan skulle få skit för ett fordon hans son äger och har eget förarbevis på köper jag inte. Däremot blir det inte kul den dagen lillebror kör över en barnvagn med den trimmade mopeden, eftersom han manipulerat den gäller inte försäkring eller förarbevis.
Citera
2016-03-18, 06:34
Medlem
jugbandbluess avatar
att göra det mot föräldrarnas vilja trodde jag var en del av meningen med mopedtrimmande
Citera
2016-03-18, 06:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
att göra det mot föräldrarnas vilja trodde jag var en del av meningen med mopedtrimmande
Du har faktiskt en poäng här.
Citera
2016-03-18, 06:40
Medlem
Ghastens avatar
Ja inga försäkringar eller något gäller längre då.
Han får helt enkelt puttra en bit efter sin kompisar.
Han kommer ikapp dem efter ett tag när dom hoppar
av sina moppar för att ta en cigg.
Jag hade samma problem min moppe gick exakt 30
alla polarnas moppar dom drog iväg mellan 40-80
blås. Så det var ju inte så kul att åka med dem.
En klasskompis var ute och åkte med mig. Så satte
han handen på något mellan hans ben. Han försvann
som ett skott.
Citera
2016-03-18, 06:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakia
Att farsan skulle få skit för ett fordon hans son äger och har eget förarbevis på köper jag inte.
Och ändå så sker det att föräldrarnas körkort dras in när ungen kör trimmat, tillåtande av olovlig körning.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-03-18 kl. 06:50.
Citera
2016-03-18, 07:40
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tycker det bästa som kommit upp är att du TS hjälper honom med kostnaden för ett klass 1-förarbevis. Det kommer ta hus i helvete då er pappa lånar mopeden annars och boxen kommer ju att ryka då. Det blir bortkastade pengar.

Hade omvänd situation. Jag klagade på premiärturen över att min moped gått så långsamt. Vips så hade pappa beställt ny cylinder, lite andra grejer och modifierat lite smått och gott så att mopeden blev till en lätt motorcykel (125cc). Jag var snabbast av alla. Åkte aldrig fast och påkallade aldrig polisens uppmärksamhet. De misstänker sällan tjejer på veteranvespor

Unga killar på klass 2-mopeder är ju däremot mest misstänkta av alla. Han kan förvänta sig att få mopeden inspekterad.
Citera
2016-03-18, 09:13
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så fungerar svensk lagstiftning med rätta.

Tycker folk är lite väl paranoida i denna tråd.Jag är visserligen ingen expert på trafiklagstning men jag tror det ska rätt mycket till för att farsan ska förlora körkortet för att ungjäveln har trimmat mopedjäveln. Två brott är är aktuella: tillåtande av olovlig körning och medhjälp till olovlig körning. Om farsan själv hjälper till med att trimma mopeden åker han dit för medhjälp till olovlig körning och hans körkort blir garanterat indraget.

Vid endast tillåtande av olovlig körning är straffet böter. Förrst o främst måste han(vid tillåtande av olovlig körning) vara ägaren till mopeden vilken väl iofs är fallet 9/10 gånger. Känner endast till ett fall(rå 2006 ref 48) där tillåtande av olovlig körning lett till indraget körkort och det var när nån idiot till taxichaffis lät sin ungjävel på 11 år köra hans bil under hans uppsyn.

Har svårt att se hur man ska få sitt körkort indraget för att ens son trimmar moppen om man 1) nekar att man kände till det och 2) inte förfogar över fordonet eller ser på när brottet begås eller 3) faktiskt medverkar vid själva trimningen. Normalpåföljden för föräldern blir snarare dagsböter och inte indraget körkort.

Relevanta lagrum är 5:3 punkt 3 och 6 Körkortslagen och paragtraf 3 lag om straff för vissa trafikbrott .

Med det sagt så vore din käre far en jubelidiot om han tillät er trimma moppen det är sånt man håller käften om inför sina föräldrar.
Senast redigerad av Evil_Santa 2016-03-18 kl. 09:15.
Citera
2016-03-18, 10:44
Medlem
Vonraks avatar
Som andra redan har skrivit så ska du, förlåt, din lillebror inte berätta för föräldrarna angående trimmet. Majoriteten av alla föräldrar säger såklart nej, men ungdomarna trimmar mopederna i vilket fall precis som de gjort sedan 1952.

Men ta det försiktigt och kör som folk, en trimmad moped är i lagens mening en lätt mc.
Citera
2016-03-18, 11:26
Medlem
Citat:
Min lillebror fixade sitt förarbevis nu för två veckor sedan för moped klass 2. Jag antar att han ville ha en klass 2 moped för att han kan köra påcykelväg och för att jag själv äger en klass 2 mped. Men nu så har ju ingen i hans skolan en klass 2 moped. Alla går just nu och driver med han i skolan för hans val av moped. Dem kör även förbi honom med sina EU mopeder och pekar finger etc. (Jävla ungdomar )

Så nu har han gått och frågat farsan om han skulle kunna få köpa en cdi box så den stryper till 45 istället för 30. Men farsan vill absolut inte göra det för han är rädd för att polisen ska ta honom... Det kan gå så illa så att om min lillenror krockar med trimmad moped så kan farsan förlora körkortet!

Själv kör jag original men jag förstår min bror och tycker t om synd nu! Han har gått och frågat mig flera gånger om jag kan beställa en ny cdi, men jag vill inte gå mot min pappas ord. Så nu är frågan, hur ska min bror övertala farsan så han beställer en cdi åt honom?

Tjena vem frågade föräldrarna om man fick trimma?.
Citera
2016-03-18, 11:28
Medlem
Atrocitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte ok, hastigheten vid typgodkännande för avvika med max 5%, slitage kan ge lite extra men inte så mycket.

Det stämmer ju inte på en enda moped.

Hade själv en motorhispania, men polarna hade reiju drac och derbi senda och dom gjorde också lite över 50 original. Även en Yamaha dt eu moppe som va helt ny gjorde ca 65.

Så ytterst tveksam på de där 5%. Inte ens morsans gamla K50 behövde man göra något med för att få upp runt 50.
Senast redigerad av Atrocitet 2016-03-18 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in