2016-03-17, 19:13
Medlem
pelviss avatar
Jag kokar ibland fond och buljong på kalv/oxben på allsköns vis och använder till såser och köttbullar.
I alla recept man hittar i kokböcker och på nätet så föreskrivs alltid köttben med tillägg, ej fläskben.
Kokar jag köttsoppa så använder jag fläskben eller fläsklägg och den buljongen blir ju helt underbar smakmässigt.

Varför är de allmänna rekommendationerna sådana att fläskben ej ska använda till fond/buljong???
Senast redigerad av pelvis 2016-03-17 kl. 19:37. Anledning: Ordändring av obetydlig anledning
Citera
2016-03-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Jag kokar ibland fond och buljong på kalv/oxben på allsköns vis och använder till såser och köttbullar.
I alla recept man hittar i kokböcker och på nätet så föreskrivs alltid köttben med tillägg, ej fläskben.
Kokar jag köttsoppa så använder jag fläskben eller fläsklägg och den buljongen blir ju helt underbar smakmässigt.

Varför är de allmänna rekommendationerna sådana att fläskben ej ska använda till fond/buljong???
Det stämmer inte riktigt. Använder man t.ex buljongen till en sås till fläskkött så är det självklart att man ska använda fläskben. Dock ger de en ganska karaktäristisk smak. Exempelvis oxbuljong och kycklingbuljong är ganska "neutrala" eller vad man ska säga, och passar ihop med det mesta.
Citera
2016-03-17, 20:10
Medlem
psflaxs avatar
Har också funderat på detta.
Här kan man köpa buljongtärningar av ox, höns, fisk, kalv och så vidare.
Men ingen gris.
Däremot finns det grisbuljongtärningar i Thailand, och det ser ut som att det är Knorr´s
även om jag inte förstår vad det står på förpackningen.
Citera
2016-03-17, 20:19
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Det stämmer inte riktigt. Använder man t.ex buljongen till en sås till fläskkött så är det självklart att man ska använda fläskben. Dock ger de en ganska karaktäristisk smak. Exempelvis oxbuljong och kycklingbuljong är ganska "neutrala" eller vad man ska säga, och passar ihop med det mesta.

Hej och tack för svar.
Vad är det som inte riktigt stämmer menar du?
Givetvis funkar buljongen av gris till sås eller vad som helst. Men varför föreskrivs alltid oxben och icke gris.
Min stilla undran är varför man nära nog avråds från att använda grisben i fond/buljongkok.

Mvh Pelvis
Citera
2016-03-17, 20:38
Medlem
MeanMEs avatar
Kokar du buljong på fläskben får du en fetturlakning som inte är så kul.
Du bör undvika i görligaste mån att få fett i buljongen då det inte ger det bästa resultatet.

Går det att komma runt?
Givetvis går så.
Du kyler ner den kokta buljongen i kylskåpet och avlägsnar fettet.
Ibland krävs två upphettningar för att klara buljongen "helt" från fettet.

Så:
Sedan finns det lite olika sätt att gå vidare.
Antingen kan du rosta benen i ugnen på 175 grader tills de blir fint bruna och goa.
Ner med dem i en gryta med 2-3 hårdrostade lökar.
Fyll på med kallt vatten, koka upp, skumma av, sjud i en 5-6 timmar.
Sila buljongen genom en finmaskig sil, in i kylen, och ta bort det stelnade fettet.
Vid användning koka ner till önskad koncentration med grönsaker och kryddor efter smak.

Eller:
Lägg benen i grytan och täck med vatten.
Koka upp, låt koka rätt ordentligt i 5 minuter, ta bort skum under tiden.
Efter 5 minuter, häll av allt vatten och fyll på med nytt.
Addera typ lite äppelcidervinäger 1 tsk.
Koka upp vattnet och låt det sjuda i 8-24 timmar.
Skumma av allt eftersom.
Sedan in i kylen, låt stå till fettet koagulerat, avlägsna det.
Värm upp buljongen och upprepa ovan om det behövs.
Vid användning som ovan.

Obs, jag undviker alltid att salta buljong innan jag använder den.
Är du osäker på smaken av buljongen så addera lite salt i skeden om du behöver när du smakar av.
Senast redigerad av MeanME 2016-03-17 kl. 20:41.
Citera
2016-03-19, 19:34
Medlem
quaertys avatar
I Asien gör de buljong på gris minst lika ofta som på nöt. Tonkotsu är väl den kändaste varianten antar jag.
Citera
2016-03-20, 04:20
Medlem
Nemjungs avatar
Fläskben används ju ofta till buljonger/fonder kanske inte de vanligaste du ser i svenska köket, men i asiatiska är de stort.
Citera
2016-03-20, 14:29
Medlem
JustZlatans avatar
Använder du en slow cooker eller gryta när du gör buljong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in