2016-03-19, 18:38
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Oj detta var chockerande.

Nordkoreansk desinformation och propaganda - på svenska? Det har jag nog aldrig sett förut.
Vad driver dig, hör du hemma på den koreanska halvön eller är du uppvuxen i Sverige? Är du en nordkoreansk "illegal" (engelskt ord) som verkar i Sverige?

Eller är du ett nättroll (ryskt månntro)?

Ja, förutom att du har fel i allt du säger så vill jag tillägga att användandet av namnet Demokratiska Folkrepubliken Korea innebär två saker:
Dels ger du det grymma landet Nordkorea existensberättigande, dels förminskar du det riktiga Korea i syd - Sydkorea. Bådadera är lika allvarligt.

Givetvis är studenten en hjälte som förvisso drabbats hårt personligen men som gjort något som uppmärksammat det fruktansvärda landet Nordkorea med dess enorma lidande som befolkningen utsätts för. Givetvis borde Nordkorea invaderas så snart som möjligt av samlade styrkor från världens länder så att koncentrationsläger och misär kan upphöra. Eftervärldens dom kommer falla hårt över dem som burit ansvaret. Likaså över dig.

Det saknas helt propaganda i vad jag säger. Jag baserar mina påståenden på vad som finns i bevisväg i kombination med Warmbiers erkänannde och berättelse. Jag har sedan dragit slutsatser av detta och satt in händelsen i skilda sammanhang. Sedan hänvisade jag till Dr. Petrovs teori som är intressant, men dock tycks sakna grundläggning, dvs. spekulationer än så länge.
Citera
2016-03-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hueizahuatl
För koreaner är det 16 timmars hårt fysiskt arbete per dag. Därefter några timmars propaganda. Sedan i säng och upp klockan 04.00 igen för att börja en ny dag. Sju dagar i veckan. Maten är enformig och är rena svältransonen. Tortyr och summariska avrättningar förekommer, även på barn.

Källa på detta? Tack.
Citera
2016-03-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Källa på detta? Tack.

bland annat här
youtube.com/watch?v=oa9K6LkPR00
Citera
2016-03-20, 11:43
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Intressanta kommentarer under detta videoklipp om Warmbier, upplagt i går av en svart tjej i USA. Videoklippet har bortåt 1000 kommentarer som i stort sett handlar om att Warmbiers "white privileges" inte funkar i Nordkorea, vilket många finner roande - inklusive jag själv. I övrigt handlar klippet om att Warmbier inte visat respekt inför landets lagar, åker till landet och försöker stjäla saker och sedan lipar.

https://www.youtube.com/watch?v=xaFJLz0DA1Y
Citera
2016-03-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Nu ”råkade” "turisten" Warmbier tränga sig in i ett stängt område på hotellet. Han visste vad han sökte. Han var betald för att stjäla politisk egendom, vilken skulle användas som en tribut i kampanjen för kontrarevolutionen, denna gång iscensatt av en kristen kyrka i USA. Allt var planlagt.

Låt istället säga att han sett en affisch på en offentlig plats som han tyckte såg fin ut, spontant tagit ned den och rullat ihop denna och satt den i väskan. Han hade blivit påkommen och förklarat att han ville ha den på väggen hemma. Straffet för detta hade troligen blivit lindrigt - om något alls - eftersom det inte var ett led i en komplott och en politisk kampanj emot den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Nu fick han ett kännbart straff, dock klarar han sig levande, därför att hans gärning var ett led i den kontrarevolutionära kampanjen. Han har således inte gjort ett hyss. Han har begått ett grovt brott mot staten i ett land som han var gäst i. För detta finns inga förmildrande omständigheter och domstolen är skyldig att döma honom hårt.

Vad gäller vad Warmbier ”egentligen” sysslar med finns en intressant teori i denna artikel där Nordkoreakännaren Dr. Leonid Petrov (med bas i Australien) uttalar sig. Dock är jag inte säker på att Petrov har fått alla faktauppgifter rätt (t ex sägs att Warmbier skulle ha varit i Nordkorea 2ggr förut..?):

“It looks to me like he is interested in staying there. He presents himself as a victim (but) I think he’s simply trying to get the media attention and get the experience of being detained there,” he said. “He is trying to get as deep into the situation as possible. Maybe he’s curious, maybe he’s doing field work.”

“He was in North Korea (twice before), he obviously knew the place. He went to a restricted area, an area a lot of people don’t know exists. He’s not naive, he’s not a victim.” He said Warmbier knew “more about North Korea than any of America’s previous detainees” and could be trying to find out as much as he can before he’s kicked out of the country."
http://www.news.com.au/travel/travel...650c044a6e09fb
En nation som bedömer ett försök till stöld av en plansch som kontrarevolutionärt och ger 15 år för det har uppenbarligen låg självkänsla.
Citera
2016-03-20, 12:27
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
En nation som bedömer ett försök till stöld av en plansch som kontrarevolutionärt och ger 15 år för det har uppenbarligen låg självkänsla.

Inte alls. Det handlar om sammanhang och intention.

Låt säga att du dödar en människa. Du kommer i ett sådant fall att antingen inte få något straff alls, eller du kommer att dömas till det hårdaste straffet. Allt beror på omständigheterna. Om den som du dödade sprang ut på en motorväg där du kom körande mitt i natten och du hade ingen chans att stanna, får du troligen inget straff alls. Om du däremot dödar någon som ett led i en konspiration att störta den legitima regeringen, så kommer du att dömas till högsta tänkbara straff i vilket land det än gäller.

Warmbiers dåd var ingen isolerad spontan händelse, utan planerad kontrarevolutionär handling inom ramen för en konspiration finansierad av en kyrka i USA och stödd av USAs regering. Därför döms han hårt och domstolen är tvungen att döma honom hårt, eftersom allt annat vore att förråda den revolution som rätten är satt att försvara.

I Nordkorea är straffen både hårdare och annorlunda än i t ex Sverige. Man dömer inte folk bara till fängelse. Man dömer dem till att arbeta därför att de skall få en chans att betala av sin skuld och samtidigt rehabiliteras. Som jag ser det erhöll han ett adekvat straff inte minst ur allmänpreventiva synpunkter. Kontrarevolutionärer, spioner och andra underrättelseagenter måste veta att den Demokratiska Folkrepubliken Korea inte accepterar minsta handling inom ramen för försöket att återinföra den diktatoriska kapitalismen.
Citera
2016-03-20, 12:34
Medlem
Citat:

Låt säga att du dödar en människa. Du kommer i ett sådant fall att antingen inte få något straff alls, eller du kommer att dömas till det hårdaste straffet. Allt beror på omständigheterna. Om den som du dödade sprang ut på en motorväg där du kom körande mitt i natten och du hade ingen chans att stanna, får du troligen inget straff alls. Om du däremot dödar någon som ett led i en konspiration att störta den legitima regeringen, så kommer du att dömas till högsta tänkbara straff i vilket land det än gäller.

Warmbiers dåd var ingen isolerad spontan händelse, utan planerad kontrarevolutionär handling inom ramen för en konspiration finansierad av en kyrka i USA och stödd av USAs regering. Därför döms han hårt och domstolen är tvungen att döma honom hårt, eftersom allt annat vore att förråda den revolution som rätten är satt att försvara.

I Nordkorea är straffen både hårdare och annorlunda än i t ex Sverige. Man dömer inte folk bara till fängelse. Man dömer dem till att arbeta därför att de skall få en chans att betala av sin skuld och samtidigt rehabiliteras. Som jag ser det erhöll han ett adekvat straff inte minst ur allmänpreventiva synpunkter. Kontrarevolutionärer, spioner och andra underrättelseagenter måste veta att den Demokratiska Folkrepubliken Korea inte accepterar minsta handling inom ramen för försöket att återinföra den diktatoriska kapitalismen.
Precis, omständigheter. Alltså har NK noll självkänsla och straffar som om det vore ett mord. En stulen poster kan inte påverka en revolution eller påverka NKs politik. Men de är så shitty scared och det enda de har att påverka folk med är straff. Klassiska tecken på noll självkänsla. Hade NK mått bra hade de gett honom ett kort straff och sen inte brytt sig för de hade inte känt att tramsbrottet påverkat dem.
Citera
2016-03-20, 15:05
Medlem
Citat:

Du kan inte på allvar tro på en sådan bisarr historia? Jag förstår att du är kommunist och sympatiserar med kommunistiska regeringar och därför likt en papegoja upprepar vad de säger eftersom du tror att målet helgar medlen. Men jag kan omöjligt tro att du innerst inne tror på att en kyrka finansierad av CIA skickar en student för att stjäla en banderoll och att detta på något sätt skulle hota "revolutionen".

Sanningen är att Nordkorea straffats med nya sanktioner och att de därför vill ha något att köpslå med.
Citera
2016-03-20, 17:16
Medlem
orolig2000s avatar
felpost. sry
Senast redigerad av orolig2000 2016-03-20 kl. 17:47.
Citera
2016-03-20, 18:03
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Verkar vara en ganska ömtålig revolution det där om en stulen banderoll skulle få den att vackla.
Citera
2016-03-20, 18:15
Medlem
Ett land som är fattigt pga deras ledare, med bra ledare hade det kunna varit lika rikt som kina eller sydkorea, det ligger ju mittimellan.
Citera
2016-03-20, 19:01
Medlem
Citat:

Men när allt kommer omkring så försökte han bara stjäla en jävla plansch. Vilken fasansfull kontrarevolutionär konspiration som nästan lyckades i dess onda uppsåt att beröva hotellpersonalen deras dagliga behov av korridorpropaganda innan en ny affisch hade kunnat sättas upp.

Du kan sätta det i hur stora sammanhang du vill, 15 års straffarbete är fortfarande en sjuk påföljd från ett sjukt "rätt"system i ett sjukt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in