• 1
  • 2
2016-03-16, 20:15
Medlem
Rubriken säger det mesta. Träffar en tjej som jag gillar, men hon blir skitkonstig när hon har mens (hon tillskriver i alla fall mensen sitt beteende). Rent spontant tycker jag att hon är en barnunge som inte kan uppföra sig, och har aldrig träffat nån tidigare som inte kan behärska sig trots röda veckan.

Förstår att man får mood swings under mensen och inte kan vara på sitt bästa humör, men den här tjejen hugger verkligen på allt när hon pms:ar (notera att hon inte har speciellt ont eller något sånt, utan hon blir bara extremt lättirriterad).

Jag är själv en väldigt välbehärskad person. Kan vara på superdåligt humör men ändå dölja det på ett bra sätt, så har svårt att förstå det här fenoménet.

Min huvudsakliga fråga är väl om detta är något normalt och en grej som man får finna sig i att vissa upplever och inte kan hjälpa. Notera att ingen av mina tidigare flickvänner haft detta, men å andra sidan kanske det berodde på att de sköt på sin mens med p-piller osv och att jag aldrig riktigt såg de värsta dagarna (?)

Biter verkligen ihop just nu för att inte tala om för henne hur märkligt hon beter sig och hur liten sympati jag har för hennes patetiska utfall.
Citera
2016-03-16, 20:20
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Inte mycket text men lat som jag är orkade jag inte läsa.
Oavsett, ja humöret kan åka upp o ner när man har mens, händer mig varje gång, kan bli arg och ledsen för skeva saker. Och det är väl okej. Men man kan hålla det för sig själv. Och sluta skylla på mens och bete sig som en vuxen kvinna. Sååå jäkla ilsk blir man inte.. Din tjej (gissar väl) är troligtvis i vuxen ålder?

Som att man kör över en gammal bitch från gymnasiet när man har mens, undrar om ursäkten "jag hade mens" skulle hålla i rättegången...

Just "jag har mens, förlåt för...(de jag sa/gjorde)" förstörde min relation med en kille, förstår han i efterhand varför han gjorde slut. =)
Citera
2016-03-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densomvethanvetdet
Inte mycket text men lat som jag är orkade jag inte läsa.
Oavsett, ja humöret kan åka upp o ner när man har mens, händer mig varje gång, kan bli arg och ledsen för skeva saker. Och det är väl okej. Men man kan hålla det för sig själv. Och sluta skylla på mens och bete sig som en vuxen kvinna. Sååå jäkla ilsk blir man inte.. Din tjej (gissar väl) är troligtvis i vuxen ålder?

Som att man kör över en gammal bitch från gymnasiet när man har mens, undrar om ursäkten "jag hade mens" skulle hålla i rättegången...

Just "jag har mens, förlåt för...(de jag sa/gjorde)" förstörde min relation med en kille, förstår han i efterhand varför han gjorde slut. =)

Ja, det känns rätt omoget. Vi är strax över 20 båda två så mensutbrott borde ju vara något som man lär sig hantera om inte annat, fattar inte hur hon klarar sig på sitt jobb om hon är så lättretad. Har hållt mig från att säga vad jag tycker i ett par dagar nu så ska nog rida ut den här stormen och sen låta henne förklara sig (när jag ändå stått ut så här länge menar jag). Vem vet, det kanske var en engångsföreteelse.

Kommer dock förklara för henne att jag inte har tålamod med sånt här trams i fortsättningen.
Citera
2016-03-16, 20:54
Medlem
Normalt och normalt, för din tjej är det antagligen normalt om det är så hon mår under sin mens, menstruationen är inte direkt lika för alla, många mår mer eller mindre som vanligt medan vissa knappt kan röra sig av smärta och en del blir mer än lovligt ostabila. Sen finns det kanske en o annan som tycker om att kunna bete sig som en bitch under några dagar och skylla det på mensen, men bland vuxna är väl det knappast normalt beteende och det pekar ju på att personen ifråga inte är normal och det borde du ju märka under andra tider på månaden också. Det är knappast lätt att kontrollera sig när hormonerna löper amok. Men ifall hon är extremt aggressiv under mensen kanske hon borde söka hjälp, börja äta p-piller eller något.
Senast redigerad av Mon81 2016-03-16 kl. 20:58.
Citera
2016-03-16, 21:07
Medlem
mirandakerrs avatar
Fast tänk efter lite nu, vad vet du om hennes smärta?
Att någon gnäller/ inte gnäller har ingenting att göra med vilken smärta de känner. Man kan ha jätteont och ligga i fosterställning hela dagen, eller inte känna något alls men må dåligt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag är själv en väldigt välbehärskad person. Kan vara på superdåligt humör men ändå dölja det på ett bra sätt, så har svårt att förstå det här fenomenet.

Ja men bara för att du är en väldigt behärskad person, så betyder ju inte det att alla andra har samma magiska självdisciplin som dig? Dessutom så måste du respekted att alla har inte samma höga smärtgräns som dig. Det som du bara ser som ett stick i fingret, det är som en mardröm av kaskadsmärtor för någon annan.
Samt vad hade du väntat dig? Klart du aldrig kommer att förstå fenomenet av menstruation då du aldrig kommer behöva uppleva den smärtan!

Citat:
Min huvudsakliga fråga är väl om detta är något normalt och en grej som man får finna sig i att vissa upplever och inte kan hjälpa. Notera att ingen av mina tidigare flickvänner haft detta, men å andra sidan kanske det berodde på att de sköt på sin mens med p-piller osv och att jag aldrig riktigt såg de värsta dagarna (?)

Biter verkligen ihop just nu för att inte tala om för henne hur märkligt hon beter sig och hur liten sympati jag har för hennes patetiska utfall.

Precis som det är normalt att alla killar har olika storlekar på sina penisar så är det normalt att kvinnor upplever olika bieffekter vid menstruation. Bara för att jag aldrig haft en snubbe med mindre penis än 20 cm så betyder ju inte det att det är onormalt att det finns killar med mindre penisar, eller hur?

Detta är helt enkelt något du får leva med. Det enda du kan göra är att tåla hennes beteende.
Senast redigerad av mirandakerr 2016-03-16 kl. 21:32.
Citera
2016-03-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Normalt och normalt, för din tjej är det antagligen normalt om det är så hon mår under sin mens, menstruationen är inte direkt lika för alla, många mår mer eller mindre som vanligt medan vissa knappt kan röra sig av smärta och en del blir mer än lovligt ostabila. Sen finns det kanske en o annan som tycker om att kunna bete sig som en bitch under några dagar och skylla det på mensen, men bland vuxna är väl det knappast normalt beteende och det pekar ju på att personen ifråga inte är normal och det borde du ju märka under andra tider på månaden också. Det är knappast lätt att kontrollera sig när hormonerna löper amok. Men ifall hon är extremt aggressiv under mensen kanske hon borde söka hjälp, börja äta p-piller eller något.

Ja jag förstår ju det med att det kan variera, men just nu känns det som att hon använder det som en ursäkt bara. Hon har liksom spelat sur för nånting som hon inte ens kan peka ut själv i fem dagar nu och man märker att hon njuter av att spela förolämpad och spär bara på det ännu mer när man är förstående, så antar hon i det minsta behöver höra från någon att hon beter sig infantilt och dumt helt enkelt. Ska dock sitta på den interventionen nån dag tills allt lugnar sig för just nu är hon bara irrationell och omöjlig att prata med, och då kan jag lika gärna säga hejdå direkt i stället eftersom att nåt annat ändå inte kommer gå in. Lutar väl åt det med just nu då jag aldrig skulle klara av att leva med en person som betedde sig som ett stort barn en hel vecka varje månad, men får se vad hon säger.
Citera
2016-03-16, 21:14
Medlem
Märk väl att det bara är kvinnor som har ursäkter för dåligt beteende och tror sig komma undan med det. Tänk om män skulle ursäkta sig för ett våldsbrott med att hormonerna var i olag!
Citera
2016-03-16, 21:15
Medlem
Koettbullens avatar
Det finns ingen ursäkt till att bete sig som ett svin, oavsett om man har PMS eller inte. Troligtvis är hon irriterad sedan tidigare och använder sin mens som en ursäkt för att få utlopp för sina känslor.
Citera
2016-03-16, 21:20
Medlem
StigAllans avatar
Hon håller på att trissa dig till att måsta bli delaktig i hennes blödning på ett väldigt fult sätt.
Du får säga till på skarpen att du kan förstå henne men att du ska fan inte behöva stå ut med hennes värdelösa självbehärskning en gång i månaden!
Sätt henne annars på P-pillerdiet utan uppehåll om hon inte klara av en sådan elementär sak i ett förhållande!
Citera
2016-03-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Fast tänk efter lite nu, vad vet du om hennes smärta?
Att någon gnäller/ inte gnäller har ingenting att göra med vilken smärta de känner. Man kan ha jätteont och ligga i fosterställning hela dagen, eller inte känna något alls men må dåligt ändå.

Ja men bara för att du är en väldigt behärskad, så betyder ju inte det att alla andra har samma magiska självdisciplin som dig? Dessutom så måste du respekted att alla har inte din höga smärtgräns. Det som du bara ser som ett stick i fingret, det är som en mardröm av kaskadsmärtor för någon annan.
Samt vad hade du väntat dig? Klart du aldrig kommer att förstå fenomenet av menstruation då du aldrig kommer behöva uppleva den smärtan!

Precis som det är normalt att alla killar har olika storlekar på sina penisar så är det normalt att kvinnor upplever olika bieffekter vid menstruation. Bara för att jag aldrig haft en snubbe med mindre penis än 20 cm så betyder ju inte det att det är onormalt att det finns killar med mindre penisar, eller hur?

Detta är helt enkelt något du får leva med. Det enda du kan göra är att tåla hennes beteende.

1. Hon säger själv att hon inte har ont.
2. Har aldrig mött en kvinna som beter sig så här märkligt någonsin förut vilket vittnar om att det är något som man borde kunna hantera. Hur svårt är det att hålla käft när man inte har något bra att säga liksom?
3. De återkommande penisparallellerna får dig att låta smart och trovärdig.
Citera
2016-03-16, 21:47
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
1. Hon säger själv att hon inte har ont.
2. Har aldrig mött en kvinna som beter sig så här märkligt någonsin förut vilket vittnar om att det är något som man borde kunna hantera. Hur svårt är det att hålla käft när man inte har något bra att säga liksom?
3. De återkommande penisparallellerna får dig att låta smart och trovärdig.

1. Ja men då är det hormonellt eller så kanske det inte är mens, eller så kanske hon är hungrig/har lågt blodsocker pga ökad metabolism orsakad av menstruationen?
2. Jag har själv aldrig vittnat om någon kille som bitchat över mina eller mina kompisars moodswings under våra menstruationer. Detta betyder ju att ditt grinande måste vara någonting som du kan hantera och bara trycka undan? Så jäkla svårt är det väl inte? Kan du inte hantera lite moodswings? Så allvarliga kan de ju inte vara! Hur svårt skall det vara att hålla käft, sluta grina och bara hantera sin partners moodswings? Du är väl ingen mes?
3. Nej. Men saken är den att ni män fattar inte. Ni fattar inte att mens är som att få en motorsåg körd genom magen. Ni fattar inte att mens är ingenting som man kan hålla inne. Det är inte som att bajsa eller kissa, utan det kommer, det rinner och det är inget som man kan hålla inne.

Så varför penisjämförelsen? För att du skall fatta och förstå hur löjlig du låter. ''Buhu, min brud har moodswings, och bara för att jag aldrig träffat någon tjej med riktiga moodswings så betyder det att min bruds beteende inte är en normal bieffekt av menstruation.''

Samt bara för att hon inte har ont så betyder det inte att hon inte påverkas av hormoner och den ökade metabolismen.
Citera
2016-03-16, 21:53
Medlem
Tro det eller ej så finns det faktiskt kvinnor som lider något fruktansvärt av sin mens. Dock så är det inte speciellt många som lider av psykiska besvär under mensen. Däremot fysiska i form av ömhet, smärta och uppblåsthet. Det kan i och för sig leda till dåligt humör.

När kvinnor har besvär brukar det oftast komma direkt efter ägglossningen och sen håller det i sig tills mensen kör igång.

För mig är det exempelvis en befrielse att få mens eftersom jag blir fruktansvärt trött, nedstämd och lättirriterad dagarna innan. Det har dock börjat ge med sig ju äldre jag blir och jag blir inte lika rabiat längre och sambon slipper tassa på tå.

För övrigt finns det hjälp att få. P-piller, antidepressiva och terapi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in