2016-03-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Vem vet, det kanske var en engångsföreteelse.

Kanske bara jag, men jag asgarvade.

Man kan experimentera med olika preventivmedel, men på sista raden bestämmer DU vad som är ok för ditt liv.
Man behöver inte ta skit, även om hon mår dåligt.
Citera
2016-03-16, 22:43
Bannlyst
Pmdd?? Värt att kolla upp.
Citera
2016-03-16, 23:07
Medlem
TheOnlyYodas avatar
Hon är en vuxen människa som är ansvarig för sitt beteende alldeles oavsett hur ont hon har eller hur extrema humörsvängningar hon har. Att som tjej tillåta sig själv att bete sig som ett svin p.g.a mensen är som att som man tillåta sig själv att vara aggressiv eller slå till folk p.g.a höjt testosteron.

Det gäller att ta upp sånt här tidigt så att inte personen tror att det är acceptabelt beteende för det är det verkligen inte på något plan. Hon kommer att ha mens halva sitt liv och måste lära sig att hantera det.

Jag är själv någon som lider av extrem smärta och stora humörsvängningar(fyi till dem som säger att det handlar om att inte förstå). Till viss del måste människorna omkring mig vara extra förstående under den tiden men det största ansvaret ligger på mig.

Tjejer som beter sig som svin med mensen som ursäkt gör det för att dem kan. Mot människor som accepterar det. För inte fan kommer sådana tjejer börja skrika på chefen eller liknande där dem vet att dem måste behärska sig.
Citera
2016-03-17, 12:46
Medlem
3-8% av kvinnor lider av PMDD. Det kan ge ganska stora symptom.

Mensen involverar väldigt viktiga delar i hjärnan och använder sig av hormon som påverkar hjärnans funktion. Normalt sett behandlar man detta med anti-depressiva eller hormon medicin. Du borde prata med henne och sedan gå till en läkare som kan skriva ut medicinering.
Citera
2016-03-17, 12:58
Medlem
Jellohs avatar
Hmm...var tillsammans med en tjej som hade rätt svåra humörssvängningar vid mens. Det var inget mot hur hon blev som gravid. Då blev hon psykopat och direkt elak. Kunde sopa till mej med köksredskap (även knivar) utan förvarning och jobbade hårt på att förklara hur värdelös jag var 24/7. Jag lyckades ta mej ur förhållandet med en halv självkänsla i behåll och ser numera till att barnet är hos mej när hon blöder.
Citera
2016-03-17, 17:14
Medlem
HighwayDelights avatar
Hur jävla ont eller hur jävla svajig man känner sig under, före och efter mens, så får man för helvete skärpa till sig!
Citera
2016-03-18, 04:44
Medlem
bockyboats avatar
Ja, det är normalt så tillvida att detta är något de flesta kvinnor upplever någon gång under sin livstid. Jag hade själv aldrig upplevt varken PMS eller PMDD/PMDS (den varianten som endast sätter sig på humöret) förrän jag blev 30, då hormonerna plötsligt reglerades och jag kom in i en helt ny fas som jag inte alls var var vid. Detta är alltså inte alls ovanligt; att en tjej som tidigare varit förskonad från den här typen av problem plötsligt får dem, och vice versa.

Ju gravare problem desto svårare är det såklart att styra över det. Det finns de som till och med behöver vara sjukskrivna någon vecka per månad på grund av sina besvär, så ja - det kan vara allvarligt. Dock så finns det hjälp att tillgå i form av exempelvis en antidepressiv medicin som heter Premalex (vilket även kallas Cipralex) och som kan ätas från ägglossningen och fram till första mensdagen - det vill säga endast under halva månaden. Personligen upplevde jag dock ingen förbättring av denna utan satsar istället på kapslar av bidrottninggelé, som jag tyckte gav mig en bättre effekt.
Citera
2016-03-18, 04:46
Medlem
Dumpa. Hon har inre störningar som kommer fram genom menset, ger fan på att det kan visa sig på fyllan också.
Citera
2016-03-18, 07:03
Medlem
bockyboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Dumpa. Hon har inre störningar som kommer fram genom menset, ger fan på att det kan visa sig på fyllan också.

Varför skulle det göra det?
Citera
2016-03-18, 09:29
Medlem
Onanizts avatar
Gör som afghanerna och sätt henne i kvinnohuset när hon är oren vet jag. En välbehövlig paus för båda.

Men allvarligt talat. Med de kvinnor jag har haft en bra relation till har jag aldrig märkt på humöret när de mensat (annat än möjligen lätt nedstämda eller påverkade av smärtor) men de som det har varit lite ostadigare med har fått större symptom. Lustigt det där.
Citera
2016-03-18, 09:40
Medlem
RutledgeWoods avatar
Det är bara att undvika sin flickvän under kvinnoveckan. Har de kraftig pms, så har de det. Suck it up.
Citera
2016-03-18, 17:42
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanizt
Gör som afghanerna och sätt henne i kvinnohuset när hon är oren vet jag. En välbehövlig paus för båda.

Men allvarligt talat. Med de kvinnor jag har haft en bra relation till har jag aldrig märkt på humöret när de mensat (annat än möjligen lätt nedstämda eller påverkade av smärtor) men de som det har varit lite ostadigare med har fått större symptom. Lustigt det där.

Jag blir fett jävla provocerad av den där inavlade synen de har, men vad annat kan man vänta sig av infantiler med skallen fullpackad av kamelskit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in