• 1
  • 2
2016-03-16, 14:26
Medlem
Vart kan man få tag på bra pommes frites? Hur lagar ni till den från förpackningen till matbordet?
Har testat några få märken från Ica, willys och andra dagligvaruhus butiker men det smakar aldrig bra som på restaurangerna.

Blir oftast degig, bränt eller äcklig konsistens som när man äter pulvermos. Friterar ni eller kör ni det i ugnen?
Citera
2016-03-16, 14:29
Medlem
mungs avatar
För att få till riktiga restaurangpommes så behöver du nog en fritös.
Citera
2016-03-16, 14:36
Medlem
bizquitos avatar
Ha olja på dina pommes och sätt in dom i ugnen på inställningarna varmluft i 200 grader. Ta ut dina pommes när dom är härligt gyllenbruna och krispiga.

Må väl!
Citera
2016-03-16, 14:50
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizquito
Ha olja på dina pommes och sätt in dom i ugnen på inställningarna varmluft i 200 grader. Ta ut dina pommes när dom är härligt gyllenbruna och krispiga.

Må väl!

Som ovan säger, annars kan du alltid ta en kastrull och lägga i en liter olja, koka och låta pommesen friteras i oljan

Fungerar på båda sätten, brukar göra mina chicken nuggs på de sättet haha.
Citera
2016-03-16, 17:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atchok
Vart kan man få tag på bra pommes frites? Hur lagar ni till den från förpackningen till matbordet?
Har testat några få märken från Ica, willys och andra dagligvaruhus butiker men det smakar aldrig bra som på restaurangerna.

Blir oftast degig, bränt eller äcklig konsistens som när man äter pulvermos. Friterar ni eller kör ni det i ugnen?

Vill du ha bra pommes så gör du dem själv.
Potatis, en kastrull med olja och en hålslev.
Citera
2016-03-16, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
För att få till riktiga restaurangpommes så behöver du nog en fritös.
Ej sant för fem öre, bara koka olja i en kastrull
Citera
2016-03-16, 19:40
Medlem
frozenbeachs avatar
I en vanlig ugn brukar jag röra om flera ggr under tiden, bäst är i varmluft.
Fritera går väl an men tänk på en neutral olja som inte smakar flööööt..
För några år sedan fanns "platta" pommes som var lite bredare, dom va min favorit, blev som på restaurang , har dock ej sett dom att köpa nånstans på länge..
Citera
2016-03-16, 20:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozenbeach
I en vanlig ugn brukar jag röra om flera ggr under tiden, bäst är i varmluft.
Fritera går väl an men tänk på en neutral olja som inte smakar flööööt..
För några år sedan fanns "platta" pommes som var lite bredare, dom va min favorit, blev som på restaurang , har dock ej sett dom att köpa nånstans på länge..

Vad ska man ha för olja då?
Jag har testat att göra pommes med rapsolja, ska man ha någon annan olja?
Citera
2016-03-16, 20:07
Medlem
Swe1227s avatar
Kul ämne! Jag har just nu pommes i ugnen. Jag hällde på så mycket flytande margarin jag hade och ställde in i 200 grader. Antagligen blir resultatet bränt och mjöligt som vanligt,,,

Ska testa i kastrull nästa gång, vilken olja?
Citera
2016-03-16, 23:12
Medlem
christerys avatar
Här finns en video på hela proceduren, men jag har spolat till det som är intressant för dig.
Jag lägger aluminiumfolie i botten åxå, lite lat.

https://www.youtube.com/watch?v=vBJH...tu.be&t=13m40s

Vill du se vad som görs (hemma, för att få till det du köper i påsen) så kör hela filmen. Antar att det man gör i fabrik för att producera pommes kräver lite mer än salt, olja och potatis. Men det är bara vad jag antar.

450°F=230°C Men 225°C är väl det jag sett. Kolla färgen på potatisen, temperaturer och tider i ugn är nästan hopplöst att ange exakt.
Citera
2016-03-17, 00:17
Medlem
Vilka märken/produkter handlar ni?
Citera
2016-03-19, 00:50
Medlem
Nyllet97s avatar
Om du verkligen söker ett par goda och riktigt krispiga pommes så finns det bara ett sätt. Helt enkelt att göra egna från grunden.
Skiva potatisen i stavar, cirka 1 cm tjocka. Längden spelar ingen roll. Lägg dem sedan i varmt vatten och låt dem ligga där i cirka 20 minuter. Torka sedan av på hushållspapper och sedan in i kylskåpet i 15 minuter.
Värm sedan olja i en kastrull eller fritös till 130 grader. Kör pommes i cirka 10 minuter. Observera att dem inte ska bli gyllenbruna utan endast bli klara invändigt.
Låt sedan dina pommes torka på hushållspapper och sedan in i kylen 15 minuter.
Värm sedan oljan till 180 grader och kör någon minut till dem har fått en fin färg. Salta och servera genast.

Jag äger ingen fritös själv så en vanlig kastrull med cirka 2 liter olja fungerar perfekt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in