2016-03-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Har du hus och bil...utöver leasingavtalet?

Det är inte jag som har leasing avtalet. Det är företaget jag ska jobba åt som har avtal med leasing firman. Och det finns många bilar i företaget som är leasade 😊
Citera
2016-03-17, 18:32
Medlem
Kronkalle kan ju bara ta DINA grejer...inte grejer du hyr eller lånar - (men då uppstår ju följdfrågan hur du kan hyra och låna grejer om du är en skuldsatt medborgare, hur kan din arbetsgivare lita på dig?)
Citera
2016-03-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Kronkalle kan ju bara ta DINA grejer...inte grejer du hyr eller lånar - (men då uppstår ju följdfrågan hur du kan hyra och låna grejer om du är en skuldsatt medborgare, hur kan din arbetsgivare lita på dig?)

Ja du det är en bra fråga. Men det borde ju ha varit en relevant fråga vid arbetsintervjun. Att man har en ordnad privat ekonomi. Nu kämpar jag varje dag med att försöka bli kvitt skulderna. Men det kan ju inte dom veta så klart.
Citera
2016-03-18, 10:49
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texas7
Det kommer att vara utställt i mitt namn. Det är leasing företaget som står för kort och bil. Autolease heter dom. Men borde dom inte ha meddelat mig att dom gör en upplysning på mig när jag var på intervjun?

Jo, det borde dom. Om du skrev på ett avtal om krediten så bör det ha stått i det. Om avtal ännu inte är skrivet så kanske de ansåg att det var underförstått att det skulle ske då avtalet skrivits under.

Jag tror inte du får det där kortet faktiskt. Man får inte kredit då man är hos Kronofogden. Eftersom du ska betala dina privata kostnader i efterhand själv så kommer troligen kreditupplysning att göras.

En anhörig till mig skulle få ett kort via sitt företag för utgifter i tjänsten. Det blev tvärstopp just för att h*n hade betalningsanmärkning. Det var för att jag undersökte den situationen då som jag har på känn att det inte går.

Det är ju dock inte kört, det fakturerades företaget för h*ns del och h*n fick sedan avdrag på lönen.
Citera
2016-03-18, 11:39
Medlem
Du kommer att få ditt bränslekort, betalar du inte så kommer kortet spärras tillfälligt och påminnelsen gå ut till arbetsgivaren istället, autolease kommer stå som ägare på kortet, dom kommer i sin tur ha din arbetsgivare som betalningsansvarig men fakturan kommer gå till dig.
Citera
2016-03-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis115
Du kommer att få ditt bränslekort, betalar du inte så kommer kortet spärras tillfälligt och påminnelsen gå ut till arbetsgivaren istället, autolease kommer stå som ägare på kortet, dom kommer i sin tur ha din arbetsgivare som betalningsansvarig men fakturan kommer gå till dig.

Tack för svaret. Du verkar ha koll på autolease. Har du kort där idag eller?
Citera
2016-03-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jo, det borde dom. Om du skrev på ett avtal om krediten så bör det ha stått i det. Om avtal ännu inte är skrivet så kanske de ansåg att det var underförstått att det skulle ske då avtalet skrivits under.

Jag tror inte du får det där kortet faktiskt. Man får inte kredit då man är hos Kronofogden. Eftersom du ska betala dina privata kostnader i efterhand själv så kommer troligen kreditupplysning att göras.

En anhörig till mig skulle få ett kort via sitt företag för utgifter i tjänsten. Det blev tvärstopp just för att h*n hade betalningsanmärkning. Det var för att jag undersökte den situationen då som jag har på känn att det inte går.

Det är ju dock inte kört, det fakturerades företaget för h*ns del och h*n fick sedan avdrag på lönen.

Jag har inte skrivit något avtal angående kredit. Har bara skrivit på anställningsavtalet. Och där står det bara att Förmånsbil ingår samt vilken lön jag ska få. Tycker som sagt att dom borde informerat om detta i fall dom tar en upplysning. Det är trots allt ett stort företag. Men det kanske går att lösa om det inte skulle gå vägen.

Mvh
Citera
2016-03-20, 21:51
Bannlyst
Citat:
Jag har inte skrivit något avtal angående kredit. Har bara skrivit på anställningsavtalet. Och där står det bara att Förmånsbil ingår samt vilken lön jag ska få. Tycker som sagt att dom borde informerat om detta i fall dom tar en upplysning. Det är trots allt ett stort företag. Men det kanske går att lösa om det inte skulle gå vägen.

Mvh
¨men fråga dom då och inte oss på FB?
Citera
2016-08-05, 21:25
Medlem
Hej
Kronofogden kommer inte att utmäta "din" bil då den inte tillhör dig. Däremot så kommer Kronofogden att räkna med förmånsvärdet i din löneutmätning, jag är inte så säker på att det är förmånligt.
Citera
2016-08-06, 09:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Mvh
Vore jag dig skulle jag bett nya arbetsgivaren att vänta med förmånsbilen tills skulden är reglerad hos kronkalle. Under tiden får du ut motsvarande förmånen minus arbetsgivaravgift i lön och skriver reseräkningar på tjänsteresor med egen bil.
Citera
2016-08-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vore jag dig skulle jag bett nya arbetsgivaren att vänta med förmånsbilen tills skulden är reglerad hos kronkalle. Under tiden får du ut motsvarande förmånen minus arbetsgivaravgift i lön och skriver reseräkningar på tjänsteresor med egen bil.

Hur motiverar du detta? Förmånsbilen ägs inte av ts, skall användas i tjänsten (förutsätter jag) och privat. Kortet som skulle användas för drivmedel belastar inte ts' kredit, företaget lär stå som sekundärt betalningsansvarig.
Citera
2016-08-06, 11:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur motiverar du detta? Förmånsbilen ägs inte av ts, skall användas i tjänsten (förutsätter jag) och privat. Kortet som skulle användas för drivmedel belastar inte ts' kredit, företaget lär stå som sekundärt betalningsansvarig.
Jag motiverar det med att existensminimum inkluderar förmånsvärdet vilket lämnar mindre över att leva på. Genom att ta ut förmånen som lön istället så betalas skulden av snabbare. Jag kan ha fel men någon insider kan rätta mig i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in