Citat:
Ursprungligen postat av
Texas7
Hej!
Jag ska börja nytt jobb här om ett par månader. Och i det jobbet så ingår det förmånsbil enligt så kallad operationell leasing. Jag kommer då att få ett tankkort, samt att jag kommer att få fakturan hemskickad till mig varje månad. Nu är det så att min ekonomi brakade ihop för ett par år sedan. Vilket resulterade i anmärkningar och utmätning på lön. Kommer detta att ställa till några hinder eller? Företaget jag ska börja vid har inte frågat någonting alls om min privatekonomi. Känner mig lite fundersam över detta.
Nej, KFM kan inte utmäta bilen. De kan hävda att du är ägare till bilen eftersom du uppenbarligen disponerar den, men det ska inte vara några problem att visa att det inte stämmer.
Förmånsvärdet kan dock läggas till när KFM beräknar ditt utmätningsbara belopp, eftersom KFM kommer (med förbehållet att vi inte har all information) att göra en löneutmätning.
Kanske ska du prata med din arbetsgivare om att få drivmedelsförmån, så att du inte blir nekad drivmedel på faktura av bensinbolaget. Eller är det så att företaget betalar drivmedlet och sedan fakturerar dig?