2016-03-19, 14:33
Medlem
jipeesss avatar
Reason funkar ok för mig iaf

hur nöjd som helst med v7
Citera
2016-03-19, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
Reason funkar ok för mig iaf

hur nöjd som helst med v7

Reason är bra grejer, har faktiskt mycket större förtroende för Reason än för FL.
Citera
2016-03-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
FL är för amatörer, kort och gott.

Tror att du är ett troll nu när jag har läst alla dina inlägg föresten.. Visst är FL simpelt och bra för nybörjare. Men inte fan är det för amatörer! Det finns många i värdsklass som producerar musik i FL (bl.a. Avicii och Garrix som jag ser upp till )

FL, Ableton och Logic ligger i framkanten av DAWs av en anledning, ellerhur?
Citera
2016-03-19, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iWiking
Tror att du är ett troll nu när jag har läst alla dina inlägg föresten.. Visst är FL simpelt och bra för nybörjare. Men inte fan är det för amatörer! Det finns många i värdsklass som producerar musik i FL (bl.a. Avicii och Garrix som jag ser upp till )

FL, Ableton och Logic ligger i framkanten av DAWs av en anledning, ellerhur?

FL är säkert bra nog men det har inte den status som Cubase. Ableton är fult som stryk, men säkert bland de bättre DAW.
Citera
2016-03-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
FL är säkert bra nog men det har inte den status som Cubase. Ableton är fult som stryk, men säkert bland de bättre DAW.

Cubase? Aldrig hört talats om det, men det är väl för att det inte är lika stort kanske..? Och "bra nog", nej. Det är bland de bästa där ute. Du vet väl att man laddar ned/köper plugins för att göra ännu mer än vad som redan finns inuti programmet, va? Jämför tutorials på YouTube; 180k videor på Cubase, 770k på FL. Gulligt
Citera
2016-03-20, 00:40
Bannlyst
Citat:
Cubase? Aldrig hört talats om det, men det är väl för att det inte är lika stort kanske..? Och "bra nog", nej. Det är bland de bästa där ute. Du vet väl att man laddar ned/köper plugins för att göra ännu mer än vad som redan finns inuti programmet, va? Jämför tutorials på YouTube; 180k videor på Cubase, 770k på FL. Gulligt

VST ja, Virtual Studio Technology, är något som Steinberg kom med som många andra hakade på, däribland FL och Ableton. Ingen kan i alla fall säga att Cubase inte är professionellt eller att det är amatörer som använder det, Cubase har respekt. Jag tror att de andra DAWs är bra som används av riktiga producenter...
Citera
2016-03-20, 11:42
Medlem
vickessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fantastisk vad vissa okunniga obegåvade töntar skriker ut, vi som är i branchen vet hur larvigt det är.

Till TS så finns Tracktion som ytterligare alternativ, version 4 är gratis att ladda ner.

Och vill du inte betala för mjukvaror utan ladda ner från pirat-siter så förväntas du inte ta betalt för din musik!

Nej jag ska inte ta betalt, ska göra halv-seriösa låtar med interna skämt, men jag vill ändå att dem låter bra. Vi är ett gäng som sitter i Teamspeak varje dag och jag ska göra låtar om våra äventyr där, så jag siktar inte direkt på att bli superkänd och tjäna miljoner
Citera
2016-03-22, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag ska inte dissa dig för att du inte känner till programmet som uppfann genren, men det finns ju många anledningar till att det finns fler tutorials för FL som inte har att göra med programmets träfflighet.
Citera
2016-03-24, 19:47
Medlem
steffeehs avatar
Vilket DAW man ska använda är helt upp till en själv, såvida man håller sej till top 20 så kan man räkna med likvärdig kvalitet bland alla.
Bland dessa brukar följande ingå: Ableton, Cubase, Pro Tools, Reason, FL Studio, Logic, Cakewalk Sonar, Bitwig, Studio One, Reaper m.fl. Alla dessa program har både stora artister som använder de likaså inkompententa idioter.
Vad som räknas är vem som sitter framför datorn/prylarna.

De är en välkänd myt att vissa DAWs idag är amatörmässiga, hade man sagt samma sak för 10 år sen hade de kanske stämt till en viss del, men nu har vi kommit såpass långt att de helt enkelt inte stämmer för fem öre längre (såvida man inte skaffar ett budgetprogram eller freeware där dom helt klart inte haft lika mycket pengar till alla programmera alla features).

Däremot får man lägga märke till att de flesta har helt olika system gentemot varandra, så man får pröva en del och känna efter vilket man gillar bäst.

Exempel på olika artister som använder olika program:
- Reason - Pendulum, Freemasons
- Cubase - Noisia, Zedd, deadmau5
- FL Studio - Porter Robinson, Avicii (inte nu mer), deadmau5, Tom Swoon, Arno Cost, samt lilla lyckobarnet Martin Garrix
- Logic Pro - Avicii (at the moment), Alesso, Nicky Romero
- Ableton - deadmau5, Skrillex, Tommy Trash, Dada Life
- Studio One - Tycho

Nu må de mest va partymusik i exemplen (förutom Tycho), men de är dom exemplen jag känner till iallafall

Däremot om man vill mest prova på o göra musik kan de va bättre o testa ett gratisprogram eller ett billigare såsom Reaper, bättre o börja med färre features än att slänga bort massa pengar och kanske inte gilla de i slutändan ändå

EDIT: Såg nu att du inte siktar så högt med din musik, då kan de nästan va bättre o satsa på kanske Reaper eller gratisprogrammen, då du säkert inte lär behöva massa avancerade features.
Citera
2016-03-24, 19:54
Medlem
Melange5738s avatar
Fler artister som (fortfarande) använder Cubase, åtminstone 2014: Infected Mushroom och 00-Fleming. Problemet är att Cubase inte riktigt utvecklas annat än kosmetiskt och deras jobbiga synthar som man aldrig orkar lära sig ordentligt.

Jag ser själv fram mot nya versionen av Bitwig som lär bli ett program jag kommer att köpa framöver. Anledningen att jag tvekar är att det sägs att det inte finns Grouptracks än (!).
Citera
2016-03-24, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fler artister som (fortfarande) använder Cubase, åtminstone 2014: Infected Mushroom och 00-Fleming. Problemet är att Cubase inte riktigt utvecklas annat än kosmetiskt och deras jobbiga synthar som man aldrig orkar lära sig ordentligt.

Jag ser själv fram mot nya versionen av Bitwig som lär bli ett program jag kommer att köpa framöver. Anledningen att jag tvekar är att det sägs att det inte finns Grouptracks än (!).

Det är en stor samling artister som använder Cubase ja, just för att det är originalet och bland det första som kom.

Deras VST som följer med är riktigt bra, filtret Tonic är det bästa jag använt. Nu får gärna någon komma skrikandes med att Tonic är sopigt, och då gärna visa mig vilket som är det bästa filtret.
Citera
2016-03-25, 01:15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Dumheter. Det enda stora problemet med Cubase är Media Bay som mest trasslar till hanteringen med loopar mm. Syntarna i programmet är alldeles utmärkta i jämförelse med vad man får med andra program. Om man inte "orkar" lära sig dem ordentligt beror det förmodligen inte på dålig ork, utan snarare på lättja eller dumhet.

Jag köpte första Cubase när det kom till Atari och har testat de flesta andra program som finns på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in