Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-15, 22:41
  #1
Medlem
vickessons avatar
Vilka bra program finns det för att skapa musik på datorn. Jag tankade FL-studio, men jag fattade inte riktigt, så gärna något lite mer simpelt. Får gärna vara likt GarageBand, för det har vi jobbat med i skolan för länge sedan, men jag har ingen mac.
Citera
2016-03-16, 08:15
  #2
Medlem
Lär dig FL. Det finns ungefär en miljard tutorials och youtube-videor om det programmet.
Citera
2016-03-16, 09:57
  #3
Medlem
GarageBand är inget för musikskapande. De som gör musik garvar nästan ihjäl sig varje gång de hör någon säga att den använder det eller har jämfört det med "riktiga" musikprogram, så GarageBand är inget du troligen kommer ha någon nytta av nu iallafall.

Till musikprogram så säger jag som förra användaren - FL Studio. Jag rekommenderar 11:an istället för 12 till en början, då 12:an är en aning svårare. Men kolla på ex. SeamlessR på YouTube, då han är en av de bästa och ärligaste när det kommer till tutorials.

Tips: Ladda ned/köp massvis med samples och plugins då FLs standardplugins är halvbra för att skapa ljud m.m.

Och GOOD FUCKING LUCK till musikskapandet!
Citera
2016-03-16, 10:02
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Reaper kan vara något... hört att det är gratis?

Generellt är min åsikt på PC-sidan:

Traditionellt musikskapande och inspelning: Cubase
Loopande, livemasch etc: Bitwig eller Ableton.
Citera
2016-03-16, 12:32
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Acoustica Mixcraft är ett billigt och överskådligt program som ändå är kraftfullt. Det finns två varianter för 90 och 165 dollar.

En stor fördel med programmet är att det kommer med mängder av gratisloopar i olika genrer. Det finns en fullt fungerade demo att ladda hem. Den fungerar i fjorton dagar.

http://www.acoustica.com/mixcraft/
Citera
2016-03-16, 14:47
  #6
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Digital performer finns med. Dock är det inte så jätteenkelt att komma i gång med. Men när det kommer till dom stora daw så kan man göra det mesta med alla. Vissa har för och nackdelar Dp till exempel har bra videostöd och midihantering medan en nackdel är att man måste köra både plugg och midi kanal. Det handlar mest om workflow. Ladda ner lite demos och prova dig fram.
Citera
2016-03-18, 13:18
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vickesson
Vilka bra program finns det för att skapa musik på datorn. Jag tankade FL-studio, men jag fattade inte riktigt, så gärna något lite mer simpelt. Får gärna vara likt GarageBand, för det har vi jobbat med i skolan för länge sedan, men jag har ingen mac.


Cubase om du vill bli professionell producent. Bara för att överklassbarnet Avicii använder FL så finns det inget som säger att det är det bästa. Ableton är säkert lika bra som Cubase, men ful layout och ser allmänt B-artat ut. Logic Pro är snyggt designat men bara för Mac, och hur intressant är det? Jag vet inte så många tunga producenter som kör Logic Pro.

Inom elektronisk musik är det Cubase som dominerar totalt. Köp Cubase.
Citera
2016-03-18, 15:51
  #8
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Cubase om du vill bli professionell producent. Bara för att överklassbarnet Avicii använder FL så finns det inget som säger att det är det bästa. Ableton är säkert lika bra som Cubase, men ful layout och ser allmänt B-artat ut. Logic Pro är snyggt designat men bara för Mac, och hur intressant är det? Jag vet inte så många tunga producenter som kör Logic Pro.

Inom elektronisk musik är det Cubase som dominerar totalt. Köp Cubase.

Vilket trams. Vad har du för täckning för att Cubase är totalt dominant inom elektronisk musik? Det borde finnas andra program som funkar bättre bara pga Cubase krångliga system med loopar.

Och så detta tjat om FL. Detta var dock första gången jag hört vinkeln om "rikemansbarn". Annars brukar man tjata om att det bara är en leksak, vilket kanske stämde för 10 år sedan. I dag är det inte sämre än andra program i samma prisklass.

Nu trodde jag att TS ville ha ett skapligt billigt program. I så fall är Acoustica Mixcraft svårslaget.

Det är ju dock svårt att veta säkert vad TS vill eftersom vederbörande uppenbarligen har övergivit sin egen tråd, vilket verkar vara mer regel än undantag i den här avdelningen.
Citera
2016-03-18, 19:29
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vilket trams. Vad har du för täckning för att Cubase är totalt dominant inom elektronisk musik? Det borde finnas andra program som funkar bättre bara pga Cubase krångliga system med loopar.

Och så detta tjat om FL. Detta var dock första gången jag hört vinkeln om "rikemansbarn". Annars brukar man tjata om att det bara är en leksak, vilket kanske stämde för 10 år sedan. I dag är det inte sämre än andra program i samma prisklass.

Nu trodde jag att TS ville ha ett skapligt billigt program. I så fall är Acoustica Mixcraft svårslaget.

Det är ju dock svårt att veta säkert vad TS vill eftersom vederbörande uppenbarligen har övergivit sin egen tråd, vilket verkar vara mer regel än undantag i den här avdelningen.

FL är för amatörer, kort och gott.
Citera
2016-03-18, 20:45
  #10
Medlem
vickessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vilket trams. Vad har du för täckning för att Cubase är totalt dominant inom elektronisk musik? Det borde finnas andra program som funkar bättre bara pga Cubase krångliga system med loopar.

Och så detta tjat om FL. Detta var dock första gången jag hört vinkeln om "rikemansbarn". Annars brukar man tjata om att det bara är en leksak, vilket kanske stämde för 10 år sedan. I dag är det inte sämre än andra program i samma prisklass.

Nu trodde jag att TS ville ha ett skapligt billigt program. I så fall är Acoustica Mixcraft svårslaget.

Det är ju dock svårt att veta säkert vad TS vill eftersom vederbörande uppenbarligen har övergivit sin egen tråd, vilket verkar vara mer regel än undantag i den här avdelningen.

Oh nej, har inte övergivit, har bara haft fullt upp med annat. Men just priset spelar ingen roll för jag tankar det ändå på Piratebay

Men jag verkar ha fått en del bra tips, tack alla som svarat!
Citera
2016-03-18, 21:32
  #11
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Cubase om du vill bli professionell producent. Bara för att överklassbarnet Avicii använder FL så finns det inget som säger att det är det bästa. Ableton är säkert lika bra som Cubase, men ful layout och ser allmänt B-artat ut. Logic Pro är snyggt designat men bara för Mac, och hur intressant är det? Jag vet inte så många tunga producenter som kör Logic Pro.

Inom elektronisk musik är det Cubase som dominerar totalt. Köp Cubase.

Fantastisk vad vissa okunniga obegåvade töntar skriker ut, vi som är i branchen vet hur larvigt det är.

Till TS så finns Tracktion som ytterligare alternativ, version 4 är gratis att ladda ner.

Och vill du inte betala för mjukvaror utan ladda ner från pirat-siter så förväntas du inte ta betalt för din musik!
Citera
2016-03-18, 22:51
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fantastisk vad vissa okunniga obegåvade töntar skriker ut, vi som är i branchen vet hur larvigt det är.

Till TS så finns Tracktion som ytterligare alternativ, version 4 är gratis att ladda ner.

Och vill du inte betala för mjukvaror utan ladda ner från pirat-siter så förväntas du inte ta betalt för din musik!

Du har så fel men tror du har rätt. Faktum är att jag har sällsynt begåvning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback