2016-03-16, 16:57
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ah en som tänker!
Det borde ju gå att ta reda på statistik, av någon initierad. Om det är förlossningsskador, ren fåfänga eller oskuldshets?
En som tänker? Hen pratar om medisinsk kirurgi!!
Tråden handlar om estetisk kirurgi vs könsstympning. Kom igen Gertrud1 du har ju varit aktiv i tråden, du borde förstå skillnaden mellan plastkkirurgi och vanlig kirurgi.
Citera
2016-03-16, 17:55
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Vi pratar om helt olika saker nu, vart i mina inlägg pratar jag om kirurgi med anknytning till medicinsk orsak (pratar nu i kvinnofrågan) ? Jag pratar om estetiskkirurgi finns inte en enda plastikklinik i sverige (etablerade) som erbjuder konstruktioner av mödomshinnor. Så jag förstår inte hur din kommentar är relevant i frågan estetiskkirurgi och könsstympning
Tyvärr så tror jag att du har fel. Var det uppdrag granskning som gjorde den dolda undersökningen? Jag tror hymenoperationer finns nästan överallt i hela landet om man vet vem man ska fråga. Deras kultur och religionsseder står över vår lag.
Citera
2016-03-16, 18:54
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Tyvärr så tror jag att du har fel. Var det uppdrag granskning som gjorde den dolda undersökningen? Jag tror hymenoperationer finns nästan överallt i hela landet om man vet vem man ska fråga. Deras kultur och religionsseder står över vår lag.
Det säger jag inte emot, jag menar att det inte är en estetisk operation, det räknas inte till den kategorin
Citera
2016-03-16, 19:55
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tack för denna! Intressant.
men ärrbildning uppkommer väl vid all form av "beskärning" och så även visst förstörandet av nervbanor. Har väldigt svårt att förstå hur man undviker det senare om man tar bort delar av en förstorad klitoris ex. Klitoris är det organ hos människan som har flest nerver. "Ollonet" på klitoris innehåller 5 ggr mer nerver än ollonet på en man. Vill du få din halverad?

Och för sjuttioelvte gångne ja! jag ser skillnad på frivillighet/ ofrivllighet, vuxna/ barn, Prof. läkare på sjukhus/ gammal tant med skitig glasbit.

Det jag inte ser någon större skillnad på är ivern att "tillrättalägga" och "korrigera" just hur kvinnor ska få lov se ut i underlivet.
Få min halverad?
Nej att bara ha 16 cm kvar hade inte vart någon hit så nej.

Läs på om nervbanor, kapar du alla nervbanor ca 4 mm från toppen på klitoris så saknar du helt känsel på den yttre biten...resten förblir intakt så du skulle fortfarande kunna få vaginal orgasm.
Citera
2016-03-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Få min halverad?
Nej att bara ha 16 cm kvar hade inte vart någon hit så nej.

Läs på om nervbanor, kapar du alla nervbanor ca 4 mm från toppen på klitoris så saknar du helt känsel på den yttre biten...resten förblir intakt så du skulle fortfarande kunna få vaginal orgasm.

Jag beklagar verkligen missbildningen med ett ollon som mäter över 30 cm.

Kvinnans synliga del av klitoris har ca 6 000- 8 000 nervändar, försöker du säga mig att dessa står västerländksa läkare och "räddar" när de skär bort delar av en förstorad klitoris?
Don't think so.

Finns säkert skickliga kirurger och olika metoder att bibehålla känsel hos kroppsdelar av denna typ, men mig veterligen så får du alltid en slags "numhet" där du någon gång skurit dig.
Citera
2016-03-16, 20:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Svamlet är helt ditt.

Vad spelar det för roll om Olympiska kommitténs beslut gällande detta är från 2003?
Det VAR alltså deras beslut OCH det står svart på vitt vad detta beslut gick ut på för krav på intersexuella eller andra liknande fall. de krävde intim kirurgi på könets yttre delar, som alltså INTE spelar ett skit roll för testosteronnivåer, eller könsidentitet för den delen.

Om de nu har ändrat detta 2011, så är det ju finemang, men inget som ändrar att det var skit då.
(men nu tror jag inte de har ändrat denna bit just)

Och en förstorad klitoris är på intet sätt definierat som varandes en penis plötsligt, bara för att du känner dig obekväm.

Jag tycker du ska läsa på lite vad intersexualitet faktiskt är för något. Och vilka olika varianter där kan finnas.
Sen tycker jag du ska försvara din, som det verkar i mina ögon, ståndpunkt att intersexuella, hemafroditer m.m. prompt måste bestämmas som det eller det könet. Vad om dessa nu inte vill det, eller om dessa, eller andra vill behålla sn reproduktiva förmåga trots att de byter kön.

I min värld anser jag att precis som småflickorna nere i Somalia ska ha rätt kräva få ha sitt kön i fred OCH sin reproduktiva förmåga under egen kontroll, så ska dessa intersexuella människor i världen också ha rätt själva bestämma över vad som ev. ska göras, eller inte göras med dem.

Samma debatt. Vilket är vad twetaren i TS också menar, enligt mig.
Micro har rätt, vissa länder sysslar med systematisk doping och vissa gör vad som helst för att vinna fördelar...ett OS guld kan inbringa en jäkla massa miljoner i sponsor/reklampengar.
En gravidetet kan vara effekthöjande precis i början av graviditeten, det finns misstankar om att några kvinnor blivit gravida i perfekt tid till OS, efter bärgad medalj och avslutat OS så blev det abort.
Kravet på kirurgi för att få tävla är inte att man kräver stympning utan för att damernas tävlingar skall vara fulla med kvinnor som "påbörjat ett könsbyte" och går på hormonbehandling.
Kort sagt exempelvis Kina kan inte ha 20 damer som påbörjat ett könsbyte och därför får hormonbehandling...när tävlingarna är över så ångrar sig alla 20 och har äggstockar, mus och pattar i behåll och kanske några medaljer hängande om halsen.
Att dopa sig på det sättet funkar inte om kirurgin skall vara färdig för då skall dom tävla med männen.
regeln är till för att alla kvinnor skall tävla med samma förutsättningar.
När det gäller kvinnor med manliga könskörtlar så tvingar man dom inte, men vill dom tävla så måste dom välja.
Kika på denna bilden på Caster...ser det ut som en kvinna och tävlar hon med samma förutsättningar som andra kvinnor?
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image...f0/manliggetty
Senast redigerad av pungspark63 2016-03-16 kl. 20:21.
Citera
2016-03-16, 20:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
En som tänker? Hen pratar om medisinsk kirurgi!!
Tråden handlar om estetisk kirurgi vs könsstympning. Kom igen Gertrud1 du har ju varit aktiv i tråden, du borde förstå skillnaden mellan plastkkirurgi och vanlig kirurgi.

Jag förstår skillnaden, men verkligheten är verkligheten.
Om kvinnor som gått sönder vid förlossning negligeras, och givetvis negligeras kvinnor som har släkten efter sig, så har de ingen annanstans att vända sig än till plastikkirurgin.
Fattar du inte att den ena är statlig, och den andra privat?
Citera
2016-03-16, 20:37
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag beklagar verkligen missbildningen med ett ollon som mäter över 30 cm.

Kvinnans synliga del av klitoris har ca 6 000- 8 000 nervändar, försöker du säga mig att dessa står västerländksa läkare och "räddar" när de skär bort delar av en förstorad klitoris?
Don't think so.

Finns säkert skickliga kirurger och olika metoder att bibehålla känsel hos kroppsdelar av denna typ, men mig veterligen så får du alltid en slags "numhet" där du någon gång skurit dig.
I stort sätt ja, ett lite svinn får man räkna med...i första hand flyttar man istället för att skära bort.
Det är kirurgi, inte slakthus eller motorsågsmassaker.
Vissa kirurger kan utföra mindre mirakel, andra borde inte ens få jobba på Scan.
Citera
2016-03-16, 21:35
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Jag förstår skillnaden, men verkligheten är verkligheten.
Om kvinnor som gått sönder vid förlossning negligeras, och givetvis negligeras kvinnor som har släkten efter sig, så har de ingen annanstans att vända sig än till plastikkirurgin.
Fattar du inte att den ena är statlig, och den andra privat?
Jo men igen, det är tal om kvinnor som går till privata plastikkliniker för att genomföra ett estetiskt ingrepp med mål att designa sitt underliv efter önskat utseende, alltså helt utseendemässigt. Visst man kan även snäva åt vaginan om man blivit slapp efter förlossning. Eller som i USA där kvinnor betalar flera tusen för att få fillerinjectioner i vaginan som gör dem tightare. Det är inte medicinskt betingat.
Citera
2016-03-16, 21:40
Medlem
Ni får väl helt enkelt reda ut vad som är tvång och vad som inte är det. Enligt vissa i tråden är även en kvinnas egna val påtvingat om det finns ett socialt tryck eller till och med om det finns skönhetsnormer.

Jag anser själv att vuxna människor är fullt kapabla att stå emot sociala tryck och normer och därmed ansvariga för sina egna beslut och får således ta konsekvenserna för dessa.
Klarar man inte av grupptryck så bör man enligt mig omyndigförklaras, för allas bästa.
Citera
2016-03-16, 22:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jo men igen, det är tal om kvinnor som går till privata plastikkliniker för att genomföra ett estetiskt ingrepp med mål att designa sitt underliv efter önskat utseende, alltså helt utseendemässigt. Visst man kan även snäva åt vaginan om man blivit slapp efter förlossning. Eller som i USA där kvinnor betalar flera tusen för att få fillerinjectioner i vaginan som gör dem tightare. Det är inte medicinskt betingat.

Vad du och jag som privatpersoner anser - avgör inte verkligheten.
Jag har läst om kvinnor som efter gastric bypas har en massa extrahud, även där nere.
Är det kosmetiskt om de begär bukplastik eller intimplastik?

Jag vet inte, men jag tror inte det är samma sak som en kvinna som väljer att mejsla lite. Och som sagt kvinnor som går sönder i förlossningen och inte får hjälp av kirurgin då vi har ett ständigt sparkrav och som istället går privat.

Nej i mina ögon är inte gränsen glasklar.
Däremot är den glasklar mellan barn och vuxen. I Sverige går den vid 18 års ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ni får väl helt enkelt reda ut vad som är tvång och vad som inte är det. Enligt vissa i tråden är även en kvinnas egna val påtvingat om det finns ett socialt tryck eller till och med om det finns skönhetsnormer.

Jag anser själv att vuxna människor är fullt kapabla att stå emot sociala tryck och normer och därmed ansvariga för sina egna beslut och får således ta konsekvenserna för dessa.
Klarar man inte av grupptryck så bör man enligt mig omyndigförklaras, för allas bästa.

Ja ska man dra resonemanget i förlängningen så ser jag inte annat än att du har rätt
Citera
2016-03-16, 22:31
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Vad du och jag som privatpersoner anser - avgör inte verkligheten.
Jag har läst om kvinnor som efter gastric bypas har en massa extrahud, även där nere.
Är det kosmetiskt om de begär bukplastik eller intimplastik?

Jag vet inte, men jag tror inte det är samma sak som en kvinna som väljer att mejsla lite. Och som sagt kvinnor som går sönder i förlossningen och inte får hjälp av kirurgin då vi har ett ständigt sparkrav och som istället går privat.

Nej i mina ögon är inte gränsen glasklar.
Däremot är den glasklar mellan barn och vuxen. I Sverige går den vid 18 års ålder.

Ja ska man dra resonemanget i förlängningen så ser jag inte annat än att du har rätt

Det finns riktlinjer för det, om det ska ses som ett medicinskt ingrepp med bukplastik ska det vara uppfylla vissa krav, annars får patienten söka sig till privat plastikklinik, att fettsuga venusberget är en estetiskoperation.

Ang komplikationer pga förlossning så är det beklagligt ja, men är det i medicinsk bedömning kan även en plastikkirurg på privat klinik nu skriva det och då slipper patienten betala moms som annars tillkommer på alla plastikoperationer sedan i år, det var momsfritt innan.

Det jag tänker på ang könsstympning är att flickorna inte vill och blir tvingade, ibland hotade med döden och oftast fasthållna mot sin vilja medan man utför omskärelsen, finns flertal dokumentärer på nätet som visar att de oftast genomförs innan flickan kommer i puberteten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in