Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-14, 02:20
  #1
Medlem
Hej, jag köpte för några månader sedan ett höj och sänkbart skrivbord då min rygg inte mår något vidare av att sitta längre (diskbuktning), och jag har sedans dess stått vid det ~6 timmar om dagen, men för varje dag som har gått så har dom känts allt tröttare och stelare, och den senaste månaden så har dom även blivit ömma, så nu kan jag inte stå mer än 10 min utan att behöva sätta eller lägga mig ned för att vila dom, vilket känns sådär då jag bara är 25 bast, och då jag redan har en kass rygg så vill jag inte ha belastningsskador i knäna på det.
Så jag har kikat lite på ståmattor som tydligen ska avlasta knän, fötter osv, men det är rätt saftiga priser på dom, så innan jag köper en så tänkte jag höra om dom faktiskt hjälper? Jag har nämligen väldigt svårt att tro på att dom gör en så stor skillnad som div återförsäljare säger.
Vad är era erfarenheter?

Mvh

PS, jag ber om ursäkt om jag placerade tråden fel.
Citera
2016-03-14, 02:30
  #2
Medlem
Gabriel Knights avatar
Ståmattan gör att underlaget blir mjukare för kroppen att stå på vilket är bättre än att stå direkt på ett stengolv.
Satsa på en ståmatta och bra arbetsskor
Citera
2016-03-14, 02:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adind90
Hej, jag köpte för några månader sedan ett höj och sänkbart skrivbord då min rygg inte mår något vidare av att sitta längre (diskbuktning), och jag har sedans dess stått vid det ~6 timmar om dagen, men för varje dag som har gått så har dom känts allt tröttare och stelare, och den senaste månaden så har dom även blivit ömma, så nu kan jag inte stå mer än 10 min utan att behöva sätta eller lägga mig ned för att vila dom, vilket känns sådär då jag bara är 25 bast, och då jag redan har en kass rygg så vill jag inte ha belastningsskador i knäna på det.
Så jag har kikat lite på ståmattor som tydligen ska avlasta knän, fötter osv, men det är rätt saftiga priser på dom, så innan jag köper en så tänkte jag höra om dom faktiskt hjälper? Jag har nämligen väldigt svårt att tro på att dom gör en så stor skillnad som div återförsäljare säger.
Vad är era erfarenheter?

Mvh

PS, jag ber om ursäkt om jag placerade tråden fel.

Ja, ståmattor gör verkligen skillnad. När jag har använt ståmattor så har jag kunnat stå upp cirka 3-4 timmar längre per dag. Ett annat alternativ som är betydligt billigare är att skaffa ett par skor med REJÄL dämpning. Nu snackar jag inte om 1 cm skumgummidämpning utan +3 cm dämpning. Satsa inte på populära skomärken utan satsa på riktigt fula skor med gigantiska dämpande sulor så som Hoka One One skor.
Citera
2016-03-14, 03:57
  #4
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Definitivt, jag fick ont i fötterna till och med av att sitta i längre perioder, skaffade en ståmatta som är typ 3cm tjock och på en vecka blev fossingarna värkfria
Citera
2016-03-14, 08:10
  #5
Medlem
godboys avatar
Skaffa ett par riktigt bra dojor också. Jag kör med CAT sandaler på jobbet. Perfekt för mig. Testat Ecco men tycker de är skräp.

Du får pröva dig fram.
Citera
2016-03-14, 13:27
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Ja, ståmattor gör verkligen skillnad. När jag har använt ståmattor så har jag kunnat stå upp cirka 3-4 timmar längre per dag. Ett annat alternativ som är betydligt billigare är att skaffa ett par skor med REJÄL dämpning. Nu snackar jag inte om 1 cm skumgummidämpning utan +3 cm dämpning. Satsa inte på populära skomärken utan satsa på riktigt fula skor med gigantiska dämpande sulor så som Hoka One One skor.



Precis, bra arbetsskor med dämpande sulor så att både fötter och kropp vilar när man står
Citera
2016-03-14, 14:25
  #7
Medlem
Skulle ni kunna rekommendera någon bra ståmatta eller ett par "extremt" dämpande skor som inte kostar en mindre förmögenhet? Hoka one one var ju rätt dyra
Och då dom ska användas inomhus så är det ett plus om det är så kallade "slip-in" skor eller sandaler.
Citera
2016-03-14, 14:51
  #8
Medlem
JazzMassaks avatar
Vill du ha bra skor är jag rädd för att du måste lägga en halv förmögenhet. Köper du bra skor kommer du inte heller behöva köpa nya skor på ett tag, så se det som en engångs-investering.
Jag använder mig av Joya-skor som är ganska dyra. Men det paret jag har nu har jag haft i snart fyra år.
Citera
2016-03-14, 17:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Vill du ha bra skor är jag rädd för att du måste lägga en halv förmögenhet. Köper du bra skor kommer du inte heller behöva köpa nya skor på ett tag, så se det som en engångs-investering.
Jag använder mig av Joya-skor som är ganska dyra. Men det paret jag har nu har jag haft i snart fyra år.

Sant, jag har faktiskt kollat lite på Joya sedans jag startade tråden.
Vilka har du och vad använder du dom till?
Citera
2016-03-14, 17:11
  #10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Arbetsgivaren är väl skyldig att ordna sådana här saker till sina anställda?

På mitt jobb kom det en ergonom, tror jag det hette, och hjälpte arbetsgivaren att köpa in ett höj och sänkbart skrivbord till administratören med medföljande attiraljer efter rekommendation från företagshälsovården.
Administratören hade nämligen kontaktat företagshälsovården i ärendet och blivit undersökt för sina besvär.

Kontakta företagshälsovården och få ett intyg på att du behöver ståmatta och bra arbetsskor annars kan du inte arbeta.

Sandaler är nog inte tillräckligt dämpande skulle jag tro utan man står och spänner sig och får ont i fötter och ben/ryggmuskler efter ett tag.
Citera
2016-03-14, 19:24
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adind90
Skulle ni kunna rekommendera någon bra ståmatta eller ett par "extremt" dämpande skor som inte kostar en mindre förmögenhet? Hoka one one var ju rätt dyra
Och då dom ska användas inomhus så är det ett plus om det är så kallade "slip-in" skor eller sandaler.
Allt sådant här är dyrt. Men guld värt.
Ett knep jag lärde mig i industrin som kan gå om du har möjlighet att ha det på din arbetsplats är att lägga mattan på lastpallar. Även dessa fjädrar.
Men viktigast av allt är ordentliga skor o dessa hittar du inte under tusingen. Men har du dem bara på jobbet håller de åratal.
Själv stod jag i metallspån o klafsade i kemikalier. Då förbrukade jag mina skor på två år.

Är du anställd? I så fall är det arbetsgivarens ansvar att betala för skor o matta då det räknas som skyddsutrustning.
Citera
2016-03-14, 19:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Arbetsgivaren är väl skyldig att ordna sådana här saker till sina anställda?

Detta är för hemmet, jag startade dock tråden i denna forumkategori då många idag står på kontor, i receptioner osv och arbetar, så jag tippade på att jag skulle få bäst svar här

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men viktigast av allt är ordentliga skor o dessa hittar du inte under tusingen.

Vad tror du om dessa? Dom ska tydligen vara "världens" mjukaste skor (1495:-).

https://fyseum.se/product.html/joya-capri-black
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback