2016-12-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Detta är ju stor humor

Stycket består av 4 paragrafer varav den andra börjar med "De personer som utnyttjas i prostitutionen uppger..." och tar upp negativa effekter av sexköpslagen. Nästa paragraf börjar med "De som tagit sig ur prostitutionen..." och tar upp positiva effekter med lagen. Sista paragrafen börjar med "När det gäller de personer som fortfarande utnyttjas i prostitution..." vilket alltså åsyftar den andra paragrafen som just talar om de som fortfarande "utnyttjas" i prostitution. En ytterligare ledtråd får du i formuleringen "ovan nämnda negativa effekter" eftersom det är bara den andra paragrafen som de talar om negativa effekter.

Så mitt citat är helt korrekt och på intet sett missvisande eftersom den sista paragrafen syftar på den andra paragrafen och båda är med. Det som du har fetat har ingen bäring på det stycke jag citerar och ändrar på intet sett dess innebörd.

Blev du inte lite fundersam på varför ex. Diciplina inte tog upp din "invändning" när hon desperat försökte slingra sig ur det faktum att jag och Prof. Ann Jordan (Director of the Program on Forced Labor and Trafficking in the Center on Human Rights and Humanitarian Law at American University’s Washington College of Law who is an international human rights attorney specialized in issues of human trafficking, forced labor and women’s rights) hade helt rätt i vår tolkning av rapporten? Citatet säger ju allt som behöver sägas oavsett vad ni två fåntrattar försöker omtolka det till.

Med detta önskar jag er en god jul för ni har ändå bjudit på några rejäla skratt den senaste veckan

Det är stycken inte paragrafer...men bisak.

Och man pratar om att man kan se 2 åsikter bland de prostituerade, de som slutat och de som fortsätter. OM nu prostituion är ett sådant toppenjobb som alla glatt slängt sig ut i helt frivilligt och nujter varenda sekund av att jobba med, som "vilket jobb som helst" varför finner man då inte fler som pratar positivt om sina erfarenheter efter att de slutat? De flesta andra yrkeskårer brukar ju kunna göra det. men här har du alltså folk som slutat som är för en kriminalisering av sina kunder. Inget som slagit dig som något udda? Betänk en pensionerad bibliotikarie som vill kriminalisera boklånarna.
De olika undersökningarna kring skadeverkingarna för prostituerade är ju också tämligen konsekvent negativ. Frågan är väl OM detta yrke skulle behnadlas som alla andra på arbetsmarknadne om det ens fått lov finnas kvar, för skyddsombuden hade väl gått i taket och dragit i varje spak som finns.
PTSD, depression, psykiska besvär, våldsutsatthet, våldtäktsrisk, mordrisk, könssjukdomar etc etc.

det man säger i denna text (diciplinas citat) är att man kan se 2 skilda åsiktsgrupper inom gruppen sexsäljare och det går en gräns mellan huruvida de är kvar i yrket eller slutat, detta drar man en slutsats kring, som du verkar helt missa, även fast den lyser dig i ögonen. Det är DETTA jag menar är din ohederlighet i ditt sätt att citera och dra helt skeva och starkt förenklade slutsatser.

Ingen tycker det är "bra" om folk upplever sig fått det sämre. Liksom så idiotisk slutsats, som du bara plitar dit för att svärta ner någon.
Citera
2016-12-23, 18:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
OM nu prostituion är ett sådant toppenjobb som alla glatt slängt sig ut i helt frivilligt och nujter varenda sekund av att jobba med, som "vilket jobb som helst" varför finner man då inte fler som pratar positivt om sina erfarenheter efter att de slutat?
Om nu vuxna myndiga människor inte kan bestämma över sina egna liv, varför hör man då inte fler människor som önskar att de omyndigförklaras?
Citera
2016-12-24, 00:47
Medlem
Hexen666s avatar
Genusforskningen började väl vittra sönder det ögonblick den föddes? Den har ju inte direkt sina rötter i solid vetenskap utan är mer en soft science och starkt influerad av tyckande och ideologi. Det senaste verkar vara könsidentitet och att det tydligen finns fler än två kön. Så strikt biologiskt kan en människa födas med en avvikande kromosomuppsättning vilket inte är de klassiska XX eller XY om jag har förstått det rätt. Genusfanatikerna verkar mena på att det ska klassas som fullt normalt oavsett vilken kromosomuppsättning en människa föds med och att det bevisar att det finns fler än två kön. Det jag motsätter mig är att man försöker normalisera en medfödd defekt som i många fall leder till stort lidande för personen ifråga. Det hela är sjukt och väldigt illvilligt. Det är samma tankegods som #fatisbeautiful kampanjen där feminister försökte normalisera den överviktiga kroppen. Som sagt, illvilligt. Genustramset har gjort sitt på världsscenen och lär bara bli ihågkommen som en enda stor facepalm.
Citera
2016-12-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Genusforskningen började väl vittra sönder det ögonblick den föddes? Den har ju inte direkt sina rötter i solid vetenskap utan är mer en soft science och starkt influerad av tyckande och ideologi. Det senaste verkar vara könsidentitet och att det tydligen finns fler än två kön. Så strikt biologiskt kan en människa födas med en avvikande kromosomuppsättning vilket inte är de klassiska XX eller XY om jag har förstått det rätt. Genusfanatikerna verkar mena på att det ska klassas som fullt normalt oavsett vilken kromosomuppsättning en människa föds med och att det bevisar att det finns fler än två kön. Det jag motsätter mig är att man försöker normalisera en medfödd defekt som i många fall leder till stort lidande för personen ifråga. Det hela är sjukt och väldigt illvilligt. Det är samma tankegods som #fatisbeautiful kampanjen där feminister försökte normalisera den överviktiga kroppen. Som sagt, illvilligt. Genustramset har gjort sitt på världsscenen och lär bara bli ihågkommen som en enda stor facepalm.

Genusforskming är sociologi, dess "fundament" är att studera maktskillnader, sociala normer, samhällsstrukturer etc mellan könen. Dessa börjar möjligen långsamt avta i de mer jämställda länderna på klotet, ex vårt eget.
Men man får ju fan vara mer än lovligt blind om man inte ser dem på större delen av klotet.
Syns i varenda statistiskt nuffra som går att studera kring dessa saker världen över och ursäkta mig men mer "vetenskapligt" och solid grund än detta är svårt att få till.

TS är idioti och så är även denne inläggares hysteri kring "genusfanatikerna".

Att ni orkar.
Citera
2016-12-26, 02:55
Medlem
Citat:
Det är stycken inte paragrafer...men bisak.

Skönt att du inte ens vet att det är paragrafer.

Vad vi diskuterar var att den Svenska utredningen ansåg de negativa effekterna som drabbade de prostituerade var att betrakta som positiva eftersom syftet var att minska prostitutionen. Du ville ha källan, du fick källan. Sedan misstolkade du och Diciplina den, vilket ditt svar visar att du nu har insett.

Mitt citat är helt korrekt och det är helt glasklart att jag och Prof. Ann Jordan (Director of the Program on Forced Labor and Trafficking in the Center on Human Rights and Humanitarian Law at American University’s Washington College of Law who is an international human rights attorney specialized in issues of human trafficking, forced labor and women’s rights) hade helt rätt i vår tolkning av rapporten.

Citat:
Ingen tycker det är "bra" om folk upplever sig fått det sämre. Liksom så idiotisk slutsats, som du bara plitar dit för att svärta ner någon.

Här är citatet: "De personer som utnyttjas i prostitutionen uppger att kriminaliseringen förstärkt det sociala stigma det innebär att sälja sex. De beskriver att de valt att prostituera sig och upplever sig inte vara ofrivilligt utsatta för något. Även om det inte är förbjudet att sälja sex upplever de sig vara jagade av polisen. De upplever sig vara omyndigförklarade i och med att deras handlingar tolereras men deras vilja och val inte respekteras. Vidare menar de att man kan skilja på frivillig och tvingad prostitution... När det gäller de personer som fortfarande utnyttjas i prostitution måste ovan nämnda negativa effekter av förbudet som de beskriver närmast betraktas som positiva sett utifrån perspektivet att syftet med lagen är att bekämpa prostitutionen."

Så du har även här fel, de negativa effekterna är att betrakta som positiva eftersom syftet med lagen är att bekämpa prostitution. Inte något jag har "plitat dit" utan det står ju svart på vitt i rapporten.
Citera
2016-12-26, 02:59
Medlem
Citat:
Genusforskming är sociologi, dess "fundament" är att studera maktskillnader, sociala normer, samhällsstrukturer etc mellan könen. Dessa börjar möjligen långsamt avta i de mer jämställda länderna på klotet, ex vårt eget.
Men man får ju fan vara mer än lovligt blind om man inte ser dem på större delen av klotet.
Syns i varenda statistiskt nuffra som går att studera kring dessa saker världen över och ursäkta mig men mer "vetenskapligt" och solid grund än detta är svårt att få till.

Att ni orkar.

Nu är det ju stora hål i den sociologiska grundansatsen eftersom de inte tar hänsyn till gener och biologi i nästan någon utsträckning. Det är också därför de haft fel i nästan alla deras analyser och att det är replikeringskris i dessa fält.

Hur kommer det sig att skillnaderna i intresse, personlighet och kognition ökar i mer jämställda länder, inte minskar som du hävdar?

Varför kan du inte komma med någon relevant invändning mot något i TS om det är idioti? Borde ju vara en smal sak (nu är det ju jag som fortsätter att lägga upp metastudier som stöder mina ståndpunkter och du som lägger upp mer och mer bisarra ursäkter för bristen på studier som stöder dina ståndpunkter).
Citera
2016-12-26, 03:03
Medlem
Citat:

Exakt, den moderna genetiska forskningen har ju fullständigt skjutit bort ett av de fundamentala antagandena inom sociologisk forskning, nämligen att gener och biologi spelar mer än en perifer roll.

Det är ingen tvekan om att genus"vetenskapen" kommer ta samma väg som exempelvis marxismen som också det var en akademisk disciplin som skulle "genomsyra alla andra ämnen". Trams givetvis och idag finns den bara kvar på de mest inbitna kunskapsfientliga delarna av akademin nämligen inom *trumvirvel* genusvetenskap och sociologi etc.
Citera
2016-12-26, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du har en poäng men vad jag åsyftade var att tidigare har det funnits ett slags vakuum på vissa områden där genus"vetenskapen" klämt sig in och hävdat att vi kan ersätta tomrummet med vilket ovetenskapligt trams som helst. Nu börjar till och med de mer intellektuellt hederliga feministerna att inse, tack vare att riktiga forskare börjat belysa dessa frågor, att korthuset håller på att falla samman.

En av de bästa texter som skrivits om detta finns här.

"Genusvetarens uppgift är inte att söka sanningen, den är att främja kampen. Forskningens uppgift är att verifiera den feministiska ideologins världsbild, att bevisa att de feministiska lösningarna är bra, och att faktiskt utgöra en aktiv kraft när det gäller att ta fram och genomföra feministisk politik.

Därifrån är steget inte långt till förfalskade forskningsresultat. Vad gör den samvetsgranne genusvetaren om verkligheten inte visar sig stämma överens med de utstakade teoretiska modellerna? Förkastar verkligheten naturligtvis! Det finns en rad olika metoder för en forskare att göra sina teorier osårbara mot verkligheten.

Man kan konstruera sin teori så att den är omöjlig att testa, man kan handplocka exempel som stödjer teorin, ignorera data som skulle motsäga den. Man kan bortförklara ovetenskapliga metodval eller brist på resultat genom att hänvisa till någon slags konspiration som man utsätts för eller till att den egna forskningen innehåller någon slags högre sanning än den som går nå med traditionell vetenskap. Allt detta är kännetecken på s.k. pseudovetenskap.

Genusvetare använder sig av alla dessa knep. Ett ofta återkommande tema är att traditionell forskning och traditionell vetenskaplig metod är ett manligt påfund, och därför definitionsmässigt felaktig. På så sätt gör man det till en dygd att skippa grundläggande krav på vetenskaplighet.

Ett annat kännemärke för pseudovetenskap som är populärt bland genusvetare är att gå till personangrepp mot dem som kritiserar deras forskning. Dessa utmålas som mörkermän med skumma avsikter. Det främsta vapnet i denna arsenal kallas härskartekniker. Detta är en uppsättning beteenden som sägs vara typiskt manliga sätt att trycka ned kvinnor, och som man med fördel kan anklaga en motståndare som man vill tysta för. Härskartekniker är nämligen både totalt oförlåtliga att ta till, och samtidigt så luddigt formulerade att praktiskt taget allting kan tolkas som härskarteknik.
"
Citera
2016-12-26, 10:02
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Att ni orkar.

Ja att studera maktstrukturer och jämställdhet i andra delar av världen är en sak. Men nästan allt av det genusvetenskapliga jag har tagit del av har varit trams och inget annat. Seminarier om hur man utmanar vithetsnormen, eller postkolonialt förtryck och alla möjliga ickefrågor om hur ditten och datten är ett uttryck för manligt översitteri och en allmän inställning om att vita män har en kollektiv skuld. Bara fantasier och barnsligt tyckande. För mig som har en kandidatsexamen inom IT så är det skrattretande när jag lyssnar på genusvetare som pratar om sina teorier som om det vore något seriöst och värdigt högre utbildning. Komiskt och tragiskt på samma gång. Kanske hade det på sin höjd platsat i en tankesmedja. Kunskap och utbildning är ett av de saker jag värdesätter allra mest i samhället och det gör ont i själen när våra lärosäten genomsyras av ideologiskt tyckande och pseudovetenskap. Du måste väl erkänna att nått inte riktigt står rätt till med den grenen av "vetenskap" när den fått så mycket kritik och när vissa lärare de facto lär ut helt makalöst tokiga saker. Von Wright är ett bra exempel på det förvridna tankesätt som florerar inom genus. När en så stor del av genus är rutten så kan jag inte ta resten seriöst heller. Rutten frukt kastas på sopkorgen

Och jag tycker uppriktigt synd om alla de unga kvinnor som hoppar på dessa utbildningar. Om de inte hade en skev bild av samhället innan så lär dom få det efter examen. Mycket hjärnkraft som går till spillo. Jag vill se kvinnor utvecklas och vara produktiva, inte bli intellektuellt sargade av genuspropaganda.
Senast redigerad av Hexen666 2016-12-26 kl. 10:14.
Citera
2016-12-26, 12:07
Medlem
Citat:
Nu är det ju stora hål i den sociologiska grundansatsen eftersom de inte tar hänsyn till gener och biologi i nästan någon utsträckning. Det är också därför de haft fel i nästan alla deras analyser och att det är replikeringskris i dessa fält.

Hur kommer det sig att skillnaderna i intresse, personlighet och kognition ökar i mer jämställda länder, inte minskar som du hävdar?

Varför kan du inte komma med någon relevant invändning mot något i TS om det är idioti? Borde ju vara en smal sak (nu är det ju jag som fortsätter att lägga upp metastudier som stöder mina ståndpunkter och du som lägger upp mer och mer bisarra ursäkter för bristen på studier som stöder dina ståndpunkter).

Ursäkta men OM nu skillnader i intresse, personlighet och kognition!!!! verkligen skulle öka i jämställda länder så är väl det fan ännu mera bevis för att inte enkom gener och biologi styr allt.

Jag har redan kommit med relevant kritik, som du inte svarat på.

Tala ex. om för mig vilka gener hos just kvinnan som styrt disken, "oförmåga" till att rösta, "oförmågan" till ekonomisk självständighet. Berätta, var sitter de generna?

Tröttsamt.
Citera
2016-12-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ja att studera maktstrukturer och jämställdhet i andra delar av världen är en sak. Men nästan allt av det genusvetenskapliga jag har tagit del av har varit trams och inget annat. Seminarier om hur man utmanar vithetsnormen, eller postkolonialt förtryck och alla möjliga ickefrågor om hur ditten och datten är ett uttryck för manligt översitteri och en allmän inställning om att vita män har en kollektiv skuld. Bara fantasier och barnsligt tyckande. För mig som har en kandidatsexamen inom IT så är det skrattretande när jag lyssnar på genusvetare som pratar om sina teorier som om det vore något seriöst och värdigt högre utbildning. Komiskt och tragiskt på samma gång. Kanske hade det på sin höjd platsat i en tankesmedja. Kunskap och utbildning är ett av de saker jag värdesätter allra mest i samhället och det gör ont i själen när våra lärosäten genomsyras av ideologiskt tyckande och pseudovetenskap. Du måste väl erkänna att nått inte riktigt står rätt till med den grenen av "vetenskap" när den fått så mycket kritik och när vissa lärare de facto lär ut helt makalöst tokiga saker. Von Wright är ett bra exempel på det förvridna tankesätt som florerar inom genus. När en så stor del av genus är rutten så kan jag inte ta resten seriöst heller. Rutten frukt kastas på sopkorgen

Och jag tycker uppriktigt synd om alla de unga kvinnor som hoppar på dessa utbildningar. Om de inte hade en skev bild av samhället innan så lär dom få det efter examen. Mycket hjärnkraft som går till spillo. Jag vill se kvinnor utvecklas och vara produktiva, inte bli intellektuellt sargade av genuspropaganda.

Mer synd om dig, och människor av din sort, tycker jag.
Ni har ett ohämmat och helt obegripligt förakt för humaniora, för detta tenderar att spilla ut över hela området och inte bara gälla sociologi av olika slag.

Nu sitter jag på en padda, så jag orkar inte goggla rätt på artiklar i detta, men! du har flera intressanta ståndpunkter kring detta eviga krig. Jag tänker kanske främst på den kritik som kom efter bankkraschen i USA. Där flera forskare gick ut och sa att ett av skälen till detta, var bristen ( och föraktet!) för humaniora på en rad utbildningar, bl.a. ekonomi. (du kan säkert finna detta själv, gör det för mycket intressanta tankar.)

Jag brukar säga....gott så med mobiler, internet, teknik i massor, men! om där inte finns något värdigt att fylla dem med så vad ska vi ha det till? Poängen med all denna teknik är för att serva människor....och människor är humaniora. Kommunikation, musik, bilder, idéer, filmer, humor ÄR konst, historia, filosofi socialantropologi, sociologi etc. etc. .......varav genus.

Kan du klura lite på.
Senast redigerad av Merapi 2016-12-26 kl. 12:43.
Citera
2016-12-26, 12:46
Medlem
Citat:
Exakt, den moderna genetiska forskningen har ju fullständigt skjutit bort ett av de fundamentala antagandena inom sociologisk forskning, nämligen att gener och biologi spelar mer än en perifer roll.

Det är ingen tvekan om att genus"vetenskapen" kommer ta samma väg som exempelvis marxismen som också det var en akademisk disciplin som skulle "genomsyra alla andra ämnen". Trams givetvis och idag finns den bara kvar på de mest inbitna kunskapsfientliga delarna av akademin nämligen inom *trumvirvel* genusvetenskap och sociologi etc.

det som verkligen satt käppar i hjulet för hardcore biologister av din sort är epigenetiken.
Den får ni ju klara problem med att styra undan.

Och lille lille vän, Marx lärs ut på alla stora universitet, t.o.m de amerikanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in