Citat:
Ursprungligen postat av
kosto
Det finns inga No-Go Zoner i Sverige. Antingen är vissa jävligt rädda eller så kör ni med fake news.
Jag har en bekant som bor i Bergsjön i Göteborg. Han bor i en villa i ett flott villaområde med flera mycket fina hus. Där finns radhus mitt i Bergsjön och där finns bostadsrätter lite var stans. Bergsjön är alltså inte bara ett hyreshusområde, bebyggelsen är väldigt blandad och det finns stora grönområden mellan alla gator, till och med skog finns. Inga bilar kan köra igenom Bergsjön men de kan köra in en bit till parkeringsplatser. Området är pittoreskt med gång och cykelbanor i stort sett överallt. Det finns ett centrum och affärer utspritt på flera ställen.
Jag och min vän promenerade genom Bergsjön vid 21:00-tiden en Lördagskväll i somras för han ville visa hur det såg ut. Jag frågade om man vågar gå ut så sent men han sade att det är inga problem, det händer aldrig något, det är nästan för lugnt. Under promenaden som varade nästan 2 timmar mötte vi flera personer. Det som överraskade mig var att nästan alla hejade. Flera familjer gick runt i sommarvärmen men vi såg också ungdomsgäng som satt i gräset och snackade. Ingen reagerade på att vi gick förbi. Min vän visade också det mest nedgångna gatan i Bergsjön. Men jag såg inget nedgånget där för de håller på att bygga om och rusta upp, man såg mest en massa byggvirke och stora grushögar. Man kunde se att de monterat ner garagedäcken på de olika färgerna på fasaden. Nästan inge var ute där och det var knäpptyst.
När vi kom tillbaka till hans hus slog det mig att min vän hade helt rätt, det var väldigt lugnt men framför allt väldigt tyst för där finns ingen trafik alls. Bergsjön är faktiskt riktigt trevligt område med en egen liten fin badsjö som sägs vara väldigt djup men framför allt stämde inget av vad jag läst om Bergsjön.
Invandrare såg jag inte till alls eller tänkte på. Det är ju inte det första man tänker på när man är ute och promenerar i en stadsdel om det nu inte är så att fokus ligger på att svärta ner folk och områden som jag sett flera exempel av på Flashback.
Jag tror det är samma med alla andra områden, dvs fake-news-folket överdriver och ljuger i politiska syften.
Då kan jag säga dig att det inte är samma med alla områden. Jag har varit både i Rinkeby och Bergsjön. Är uppväxt i Göteborg, och Bergsjön är, eller var i alla fall senast jag var där, inte speciellt illa i jämförelse. Hammarkullen upplever jag som betydligt otryggare Bergsjön. Hammarkullen är dock fortfarande ingenting av den känsla jag fick av Rinkeby när jag va där.
Det tragiska med i alla fall vissa av förorterna, är att de skulle kunna vara betydligt trevligare. Många (t.ex. Angered och Bergsjön) har ju väldigt nära till natur. Det är även så, vilket du även skriver, att vissa av områdena inte enbart består av betongklossar. Men det är hyggligt olika hur det ser ut. Titta t.ex. på
denna bilden av Bergsjön, och titta sedan på
denna av Rinkeby. Det du ser på flygfotot är även det jag upplevde - att det var långt mycket mer betong i Rinkeby än någon av de betong-förorter som finns i Göteborg.
Sedan är det så, att även om t.ex. jag inte känner mig otrygg i Angered, så känner man sig "off" som person vars modersmål är svenska. Områdena har dessutom fortfarande seriösa problem med hög arbetslöshet, kulturellt annorlunda, skolor där majoriteten inte ens blir behörig till gymnasiet och hög kriminalitet. Oavsett hur mycket du kör huvudet i sanden och försöker utmåla Bergsjön som "pittoreskt".