2018-10-06, 16:43
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano

Jag har utsatts för rånförsök två gånger varav ett lyckat - det som lyckades var inne i stan typ bakgata till Sveavägen när jag försökte köpa koks som ung full 20åring och det misslyckade försöket var ensam i en södermalmspark kl 4 för ett PR veckor sedan av några marockanska gatubarn

Vad gjorde du med det misslyckade försöket? Sänkte du snubben för gott eller vad? vad hade han för vapen etc?
Citera
2018-10-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Arbetar en del ute på Järvafältet i Stockholm och tycker att det är stor skillnad mellan Rinkeby/Husby och Tensta. Känner mig ganska trygg när jag rör mig i Rinkeby/Husby, men i Tensta skulle jag aldrig sätta min fot efter klockan 16.00. Nästan en obehaglig stämning, halvskumma individer som iakttar/bevakar en, är alltid försiktig när jag rör mig i området (försöker hinna bli klar med mina uppdrag på förmiddagarna). Inte alls samma känsla i Rinkeby/Husby. Sedan går det naturligtvis inte jämföra med vissa områden i Malmö (bodde där under kortare tid för två år sedan), där är det ju verkligen helkört.

En person jag känner som bor i Rinkeby säger samma som du, att Rinkeby är lugnt men Tensta är obehagligt. Jag blir förvånad eftersom jag är i Tensta ibland, och inte upplever stort obehag. Men det är klart, ALLA kollar på en när man inte är därifrån, de ser ju att jag är utböling. Men det är ju lika där jag bor! Vi glor också på utbölingar.
Rinkeby har jag inte varit i många gånger men kanske kändes lite trevligare när jag tänker efter.
Citera
2018-10-06, 18:46
Medlem
JaredLetos avatar
Har bott i Bergsjön, Tensta och Husby, och från min erfarenhet så är Husby mest fientlig. I Tensta är fan blattarna softa i jämförelse med alla andra ställen. Var ett gäng blattar i Tensta som mitt i natten kom fram och snackade med mig, bjöd på ganja och köpte cheeseburgare till mig. Var så jävla random att jag knappt kunde tro det.
Citera
2018-10-06, 19:38
Medlem
GoldTalons avatar
Husby var lugnt... för 22 år sen när jag var där första gången.

Då: hinner gå 100 meter innan 3 invandrarkillar ropar : "ska ni till Sebbe?" "Javisst" svarade jag och polaren. Fick samma fråga sammanlagt 3 gånger på 1km.

Nuförtiden: "ey len ge oss cashen" hörde man förra året, varpå både jag och polaren kände oss tvungna att visa kolvarna i byxlinningen.

Det går i vågor vilken ort som är värst.
Ett varningstecken är överrepresentation av negrer.

(Hoppas du mår bra idag Sebbe. Senast jag hörde nåt om dig var du desperat på plattan med 10 kg röka i väskan)
Citera
2018-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Om man bortser från era sarkasmer så är södermalm relativt otryggt i trakterna kring medborgarplatsen. Många rån och misshandelsfall.

Ständigt denna stolliga retorik. Det bor 129 000 personer i Södermalms stadsdelsområde och det kommer till många, många fler som tar sig dit med tunnelbana eller pendel från andra stadsdelar och förorter för att arbeta och festa. Det samlas kort och gott en jävla massa människor och därmed också en del brott.

Skillnaden är 1. att brottsligheten per person inte alls är hög och 2. att huvuddelen av brotten sker i anslutning till festhelger med stök och fylla på och i anslutning till vissa krogar o.s.v. som du kan välja att undvika. Det bor mängder av förmögna äldre tanter i finkåkarna på Södermalm som inte är det minsta otrygga och går ut med hunden och juvelhalsbandet varje dag. Det skulle de aldrig någonsin göra i Rinkeby.

Rinkeby å andra sidan har 16 000 invånare och extremt mycket brott per person. Skolan är kaos, vårdcentralen är kaos, polisen åker inte in hur som helst, butiksägarna protesterar genom att stänga igen, gäng dräller på torget, SVT kan inte göra ett normalt reportage utan att det kommer fram personer och ställer till bråk. Tycker du att det låter som ett tryggt samhälle som fungerar? Känner du dig mer trygg där än på Södermalm?
Citera
2018-10-06, 21:53
Medlem
Hela Sverige är väl en no-go zone
Citera
2018-10-06, 23:22
Medlem
SnilleFixs avatar
Där lakritstomtar är i majoritet.
Citera
2018-10-07, 00:05
Bannlyst
Hela jävla Västerort är en snart en no go zone. Nu ligger en polishelikopter och flyger över området.
Citera
2018-10-07, 03:55
Bannlyst
Det finns inga No-Go Zoner i Sverige. Antingen är vissa jävligt rädda eller så kör ni med fake news.

Jag har en bekant som bor i Bergsjön i Göteborg. Han bor i en villa i ett flott villaområde med flera mycket fina hus. Där finns radhus mitt i Bergsjön och där finns bostadsrätter lite var stans. Bergsjön är alltså inte bara ett hyreshusområde, bebyggelsen är väldigt blandad och det finns stora grönområden mellan alla gator, till och med skog finns. Inga bilar kan köra igenom Bergsjön men de kan köra in en bit till parkeringsplatser. Området är pittoreskt med gång och cykelbanor i stort sett överallt. Det finns ett centrum och affärer utspritt på flera ställen.

Jag och min vän promenerade genom Bergsjön vid 21:00-tiden en Lördagskväll i somras för han ville visa hur det såg ut. Jag frågade om man vågar gå ut så sent men han sade att det är inga problem, det händer aldrig något, det är nästan för lugnt. Under promenaden som varade nästan 2 timmar mötte vi flera personer. Det som överraskade mig var att nästan alla hejade. Flera familjer gick runt i sommarvärmen men vi såg också ungdomsgäng som satt i gräset och snackade. Ingen reagerade på att vi gick förbi. Min vän visade också det mest nedgångna gatan i Bergsjön. Men jag såg inget nedgånget där för de håller på att bygga om och rusta upp, man såg mest en massa byggvirke och stora grushögar. Man kunde se att de monterat ner garagedäcken på de olika färgerna på fasaden. Nästan inge var ute där och det var knäpptyst.

När vi kom tillbaka till hans hus slog det mig att min vän hade helt rätt, det var väldigt lugnt men framför allt väldigt tyst för där finns ingen trafik alls. Bergsjön är faktiskt riktigt trevligt område med en egen liten fin badsjö som sägs vara väldigt djup men framför allt stämde inget av vad jag läst om Bergsjön.

Invandrare såg jag inte till alls eller tänkte på. Det är ju inte det första man tänker på när man är ute och promenerar i en stadsdel om det nu inte är så att fokus ligger på att svärta ner folk och områden som jag sett flera exempel av på Flashback.

Jag tror det är samma med alla andra områden, dvs fake-news-folket överdriver och ljuger i politiska syften.
Senast redigerad av kosto 2018-10-07 kl. 04:03.
Citera
2018-10-07, 04:53
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Det finns inga No-Go Zoner i Sverige. Antingen är vissa jävligt rädda eller så kör ni med fake news.

Jag har en bekant som bor i Bergsjön i Göteborg. Han bor i en villa i ett flott villaområde med flera mycket fina hus. Där finns radhus mitt i Bergsjön och där finns bostadsrätter lite var stans. Bergsjön är alltså inte bara ett hyreshusområde, bebyggelsen är väldigt blandad och det finns stora grönområden mellan alla gator, till och med skog finns. Inga bilar kan köra igenom Bergsjön men de kan köra in en bit till parkeringsplatser. Området är pittoreskt med gång och cykelbanor i stort sett överallt. Det finns ett centrum och affärer utspritt på flera ställen.

Jag och min vän promenerade genom Bergsjön vid 21:00-tiden en Lördagskväll i somras för han ville visa hur det såg ut. Jag frågade om man vågar gå ut så sent men han sade att det är inga problem, det händer aldrig något, det är nästan för lugnt. Under promenaden som varade nästan 2 timmar mötte vi flera personer. Det som överraskade mig var att nästan alla hejade. Flera familjer gick runt i sommarvärmen men vi såg också ungdomsgäng som satt i gräset och snackade. Ingen reagerade på att vi gick förbi. Min vän visade också det mest nedgångna gatan i Bergsjön. Men jag såg inget nedgånget där för de håller på att bygga om och rusta upp, man såg mest en massa byggvirke och stora grushögar. Man kunde se att de monterat ner garagedäcken på de olika färgerna på fasaden. Nästan inge var ute där och det var knäpptyst.

När vi kom tillbaka till hans hus slog det mig att min vän hade helt rätt, det var väldigt lugnt men framför allt väldigt tyst för där finns ingen trafik alls. Bergsjön är faktiskt riktigt trevligt område med en egen liten fin badsjö som sägs vara väldigt djup men framför allt stämde inget av vad jag läst om Bergsjön.

Invandrare såg jag inte till alls eller tänkte på. Det är ju inte det första man tänker på när man är ute och promenerar i en stadsdel om det nu inte är så att fokus ligger på att svärta ner folk och områden som jag sett flera exempel av på Flashback.

Jag tror det är samma med alla andra områden, dvs fake-news-folket överdriver och ljuger i politiska syften.

Vi lever i en idyll. Allt är bara fake. Det finns inga knarkare i pissoarerna.
Citera
2018-10-07, 05:07
Bannlyst
Nu kan jag inte Göteborgs terrängen ,men åker du som Svensk ut till Rinkeby efter Fredagsbönen så kommer du vara rånad innan 100 m efter du har lämnat tunnelbana uppgången.

Att det finns lite patetiska användare på Flashback som åker ut till Rinkeby kvällen den 23 Dec för tt snabbt stressa genom förorten för att filma att det minsann är tryggt är bara patetiskt. Du kan åka genom Harlem oxå utan att känna dej otrygg, Harlem precis som Rinkeby en no go zone..

Citat:

Citera
2018-10-07, 05:41
Medlem
Citat:

Då kan jag säga dig att det inte är samma med alla områden. Jag har varit både i Rinkeby och Bergsjön. Är uppväxt i Göteborg, och Bergsjön är, eller var i alla fall senast jag var där, inte speciellt illa i jämförelse. Hammarkullen upplever jag som betydligt otryggare Bergsjön. Hammarkullen är dock fortfarande ingenting av den känsla jag fick av Rinkeby när jag va där.

Det tragiska med i alla fall vissa av förorterna, är att de skulle kunna vara betydligt trevligare. Många (t.ex. Angered och Bergsjön) har ju väldigt nära till natur. Det är även så, vilket du även skriver, att vissa av områdena inte enbart består av betongklossar. Men det är hyggligt olika hur det ser ut. Titta t.ex. på denna bilden av Bergsjön, och titta sedan på denna av Rinkeby. Det du ser på flygfotot är även det jag upplevde - att det var långt mycket mer betong i Rinkeby än någon av de betong-förorter som finns i Göteborg.

Sedan är det så, att även om t.ex. jag inte känner mig otrygg i Angered, så känner man sig "off" som person vars modersmål är svenska. Områdena har dessutom fortfarande seriösa problem med hög arbetslöshet, kulturellt annorlunda, skolor där majoriteten inte ens blir behörig till gymnasiet och hög kriminalitet. Oavsett hur mycket du kör huvudet i sanden och försöker utmåla Bergsjön som "pittoreskt".
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-07 kl. 05:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in