2016-03-16, 18:13
Medlem
VWazzs avatar
Ramels väg och rasmusgatan ska alla chickens hålla sig borta från. Norra grängesbergsgatan också kanske, efter 2300
Citera
2016-03-16, 18:49
Medlem
dunn0mans avatar
Hela Sverige.
Citera
2016-03-16, 19:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Om man bortser från era sarkasmer så är södermalm relativt otryggt i trakterna kring medborgarplatsen. Många rån och misshandelsfall.

Björns trädgård och Pub Gröne jägaren är troligtvis med i varje utredning med "buset" i City.
Citera
2016-03-16, 20:33
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ja... vad nu det har med saken att göra?

Är du en vit svennehora/guzz?

∆∆
Senast redigerad av Flashsmash 2016-03-16 kl. 20:36.
Citera
2016-03-16, 20:44
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Arbetar en del ute på Järvafältet i Stockholm och tycker att det är stor skillnad mellan Rinkeby/Husby och Tensta. Känner mig ganska trygg när jag rör mig i Rinkeby/Husby, men i Tensta skulle jag aldrig sätta min fot efter klockan 16.00. Nästan en obehaglig stämning, halvskumma individer som iakttar/bevakar en, är alltid försiktig när jag rör mig i området (försöker hinna bli klar med mina uppdrag på förmiddagarna). Inte alls samma känsla i Rinkeby/Husby. Sedan går det naturligtvis inte jämföra med vissa områden i Malmö (bodde där under kortare tid för två år sedan), där är det ju verkligen helkört.

Tensta är speciellt. Där vistas man helst inte under kvällstid som vit flicka med kort kjol och onyktert uppförande.

∆∆
Senast redigerad av Flashsmash 2016-03-16 kl. 21:40.
Citera
2016-03-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Kista är ett invandrartät område har jag hört. Men det kanske är blandat, lite som Backa i Göteborg? tycker Kista var riktigt fint i alla fall.

För kännedom så har jag varit i Jordbro och Husby och det helt okej ut, ganska fint till och med. Stockholm har inte någon stor fattigdom och segration i jämförelse med Malmö och Göteborg.

Kista är blandat, men det är ju ett ställe dit massvis av folk åker för att jobba och handla. Inget problemområde direkt.

Husby, Tensta, Rinkeby har inget som gör att folk utifrån beger sig dit (jo nån arbetsförmedling kanske och en ortopedmottagning) och nästan alla som bor där är invandrare. Jag tycker nog de är ganska segregerade platser. Sen kan vissa delar se fina ut pga grönområden, det håller jag med om.
Citera
2016-03-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kista är blandat, men det är ju ett ställe dit massvis av folk åker för att jobba och handla. Inget problemområde direkt.

Husby, Tensta, Rinkeby har inget som gör att folk utifrån beger sig dit (jo nån arbetsförmedling kanske och en ortopedmottagning) och nästan alla som bor där är invandrare. Jag tycker nog de är ganska segregerade platser. Sen kan vissa delar se fina ut pga grönområden, det håller jag med om.

Har många gånger blivit tvungen att åka dit & gå över torget för att spela bowling. Ingen mysig upplevelse.
Citera
2016-03-16, 23:51
Medlem
Citat:

Okej. Men bostadsrätter i Tensta och Husby går tvåor loss på 1,5 M. De kan knappast vara no go zone då bara skötsamma människor kan betala så mycket för en lägenhet.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...-4-3tr-8846638

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...7,-2tr-8864098
Citera
2016-03-17, 00:41
Medlem
Citat:

Personligen efter egna erfarenheter har jag aldrig känt något som helst obehag av att vistas i varken Tensta, Husby eller Rinkeby, det gäller även nattetid.

Jag har flyttat runt en hel djävla del på grund av jobb och utbildning och har bott i "The big 3", Stockholm, Göteborg och Malmö. Inga områden i Stockholm har gett mig någon känsla av obehag, detsamma gäller Malmö och då är Rosengård inkluderat. Enda gången jag någonsin har haft en känsla av obehag av att befinna mig i ett område var för några månader sedan i Biskopsgården, det var bara en mycket märklig och något ut av en obehaglig känsla. Det kändes typ som att alla var rädda och då var jag där mitt på dagen, ingen tittade på någon annan och det kändes bara som en märklig stämning.

Med det sagt, rent statistiskt för privatpersoner så är "No-Go"-zonerna ett skämt, det finns inga områden som är direkt förenade med fara för civila och laglydiga individer. Faktum är att det är betydligt större sannolikhet att råka ut för ett brott i centrala Stockholm på Stureplan än vad det är i någon förort.
Citera
2016-03-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Kul att se att en flashbacksanning om husby har etablerats bland rasisterna här. Har väl aldrig varit i Stockholm, och läst om kravallerna där, och sen fantiserar man I enlighet med rashatet att det var husbybefolkningen som låg bakom. Husby är iofs inget bra område, men är mestadels ganska dött.

Med kul menar jag då intressant från ett sociologiskt perspektiv.

Haha, ja, jag finner också att det är intressant att folk som inte ens har befunnit sig i Husby ska berätta för andra gällande hur farligt det är.

Håller även helt med om att Husby per definition inte är ett bra område, skulle personligen aldrig vilja bo där men att mena att det ska klassas som en "No-Go Zone" är bara skrattretande.

En rolig anekdot, jag pluggade med en kille från Brasilien, han var väldigt bildad och väldigt samhällsengagerad. Vi diskuterade det faktum att han bodde i en förort som har väldigt dåligt rykte i Sverige och jag sa skämtsamt, "är du inte rädd?" var på han svarade om att inget, absolut inget går att jämföra med vissa platser i Natal i Brasilien där han bodde.

Vi svenskar är väldigt bra på att vara lättskrämda och paranoida, vi lever dock i ett väldigt, väldigt säkert land.
Citera
2016-03-17, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
No-go zoner är en krigsterm som beskriver rebellkontrollerade områden, vi har inte krig här (fast en del foliehattade svenriegvänner hävdar ju att det råder krig i landet men er räknar jag som personer med lågt iq), i sverige är det sverigevänliga töntar som använder termen no-go zoner, oftast används termen av folk som aldrig ens satt sin fot i nåt av problemområdenna i sverige.

Problemområden finns, men det är inte så till den grad som somliga av er påstår att det är, och sedan kan ni ju fundera lite på hur lugnt det var i våra förorter när vi var unga och slogs mot ABAB-vakter och jagade bort polisen och sabbade både polisbilar och väktarbilar, det hände då och då men skillnaden då mot nu var att internet inte fanns och det blev endast en lokal händelse, nu sprids händelser på nätet som en skogsbrand i Californien, och sedan vässas händelser upp av folk som inte ens satt sin fot i problemområdena men ändå vet dom exakt allt om områdena.
Nej ditt kvastskaft no go zoner är inte ett uttryck som nån diffus och mycket hemlig grupp av högerextremister med världsherravälde i sikte har hittat på, utan innebär i stort sett bara att det är områden där utryckningsfordon inte kan åka in utan att mötas av stenkastning och liknande.

För en vuxen man utan uniform och med någorlunda pondus är det dock inte farligt att vistas i dessa områden i dagsljus, i alla fall inte i Stockholmsområdet, Rosengård och liknande kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag aldrig har varit där.

Snacket om att det är mycket farligare att vistas vid Stureplan eller medborgarplatsen på natten än t.e.x husby centrum och Rinkeby torg är dock så tramsigt att det inte ens är värt att bemöta egentligen.
Senast redigerad av Geigerzehler 2016-03-17 kl. 02:26.
Citera
2016-03-17, 02:45
Medlem
dagstid finns det inga no go zoner i sverige som det tex gör i paris. och husby tycker jag hat fått väldigt oförkänt rykte pga upploppen för några år sen. finns mycket värre områden i sthlm än husby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in