Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-11, 15:10
  #1
Medlem
edelmans avatar
Humana ska börsnoteras.

Vilka tecknar sig?

https://www.avanza.se/avanzabank/kam...ekt-humana.pdf
Citera
2016-03-12, 21:35
  #2
Medlem
Humana - HUM

Som kund i SEB erbjuds man att köpa upp till 15000 aktier inför lanseringen på börsen 22/3. Kan direkt erkänna att jag är en total nolla när det kommer till börsen, gjorde ett tappert försök för halvannat år sedan men det slutade med en prydlig förlust på bortåt 200' på kort tid Borde naturligtvis insett mina begränsningar själv, men det var ett jäkla hattande och duttande från min sida med köp och sälj i tid och otid och sedan resulterade det enl. ovan beskrivet.

Oavsett vilket, bostadsrätter är egentligen mitt rätta element när det kommer till spekulation och därför lipar jag inte ihjäl mig över mitt senaste (och lyckligtvis enda) aktiehaveri. På bostadsmarknaden hittar jag för närvarande inte heller något intressant och nu känner jag att det är läge att göra något med de kontanter jag har innestående med typ 0,2% ränta.

Vad tror ni om Humana? Denna gången har jag satt in mig lite och tror att det kan vara en god idé. Föregångarna på börsen - Capio och Attendo - har gått bra i förhållande till börsen i övrigt, framförallt Attendo som ju gick upp 40% första dagen på börsen och därefter varit stabil i dessa trakter. Capio tokrusade inte men var någon månad efter introduktionen uppe runt +25%.

Jag har runt en miljon att leka med och funderar allvarligt på 15000 aktier i Humana - priset satt i intervallet 54-62 kr/aktie - kan någon förresten förklara för en börsinvalid vad detta beror på? Är det mängden förköpta aktier som styr slutpriset eller vad?

En annan fundering jag har, hur mycket tror ni att DI och övriga "experters" rekommendationer styr intresset i ett fall som detta? Har inte sett någon analys gällande Humana ännu, men i fallet Capio var expertisen rörande överens om att det var en dålig idé, mest pga den politiska risken snarare än Capios resultat medan man i fallet Attendo var oerhört rörande överens om motsatsen - varför tacka nej till enkla pengar?

Tacksam för input och synpunkter i stort.
Citera
2016-03-16, 13:29
  #3
Medlem
G0lds avatar
Kommer teckna pga Attendos succé men även Capios kortsiktiga uppgång efter noteringen.
Citera
2016-03-16, 14:13
  #4
Medlem
Hur köper man dessa aktier, är det endast genom SEB som det är möjligt?
Citera
2016-03-16, 15:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Hur köper man dessa aktier, är det endast genom SEB som det är möjligt?

Nej, de kan även köpas via Avanza och Nordnet. På Avanza så hittar du erbjudandet under fliken "Erbjudanden" på "Mina sidor". Hos Nordnet hittar du erbjudandet under "min depå" --> "Företagshändelser" --> "Nyintroduktioner".
Citera
2016-03-16, 15:20
  #6
Medlem
Jag kommer också att teckna då marknaden för börsintroduktioner är glödhet just nu. I detta börsklimat så blir alla börsintroduktioner succéer, så också denna. Denna börsintroduktion lär övertecknas många gånger om med tanke på Attendos lyckade lansering på börsen.
Citera
2016-03-16, 16:15
  #7
Medlem
edelmans avatar
En analys: https://www.avanza.se/placera/redakt...tt-teckna.html
Citera
2016-03-17, 13:00
  #8
Medlem
Börsnoteringarna verkar skjuta av som raketer nuförtiden. Räkna med en rejäl överteckning och brutal avkastning likt Rhovac, GARO och LeoVegas!
Citera
2016-03-17, 14:21
  #9
Medlem
DIs analys är låst men dem verkar lika övertygade som övriga att denna häst är värd en sats och tror på en kurs runt 70:- när handeln inleds. Lär ju som nämnts ovan vara kraftigt övertecknad, hade man varit lite om sig och kring sig vore det läge att köpa även via Nordnet och Avanza.
Citera
2016-03-17, 14:36
  #10
Medlem
Är helt ny på aktiemarknaden, funderar på att ansöka om 200 aktier från human på avanza.
Men hur ska man gå till väga sen, sälja samma dag som börsnoteringen? eller är detta en bra långsiktig aktie att äga?
Citera
2016-03-17, 14:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
DIs analys är låst men dem verkar lika övertygade som övriga att denna häst är värd en sats och tror på en kurs runt 70:- när handeln inleds. Lär ju som nämnts ovan vara kraftigt övertecknad, hade man varit lite om sig och kring sig vore det läge att köpa även via Nordnet och Avanza.

Med tanke på hur heta börsintroduktionerna är nuförtiden så tror jag nog att Humana öppnar på 90 eller högre.
Citera
2016-03-17, 14:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvidsson
Är helt ny på aktiemarknaden, funderar på att ansöka om 200 aktier från human på avanza.
Men hur ska man gå till väga sen, sälja samma dag som börsnoteringen? eller är detta en bra långsiktig aktie att äga?

Det finns ingen som kan ge dig det svaret. Huruvida du ska sälja direkt eller behålla aktierna är helt upp till dig själv att avgöra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback