2016-03-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -digitalis-
En bekant har blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger huset han bor i. De kräver att han säljer det för att få bidrag, från dag 1 så att säga. Husets värde övergår knappt lånen och han skulle förmodligen gå med förlust om han sålde och sen har han ingenstans att bo. Han kan inte få lägenhet eftersom han har betalningsanmärkningar. Han har poängterat att han bara söker kortvarig ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen, men det tar de tydligen inte hänsyn till?

Finns det inga prejudikat för att man INTE måste sälja sitt hus det första man gör? Han säger att på infomötet han var på hette det att han kunde komma att behöva sälja huset om det visade sig bli långvarigt behov av försörjningsstöd. Varför följer inte soc sin egen info?

Se till att få ett skriftligt avslag och överklaga och låta Förvaltningsrätten pröva det.
Citera
2016-03-10, 12:04
Medlem
Jag har ingen aning om hans räntekostnader, det enda jag vet är att han bor i ett litet, slitet hus som sjunkit i värde sedan han köpte det för några år sedan. En försäljning rakt av idag hade troligtvis inte täckt alla kostnaderna för förtidsinlösen av lånen och mäklararvode.

Kan tyvärr inte svara på några frågor vg A-kassa etc, jag känner inte till såna detaljer. Vet bara det han sa ang att han blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger sitt boende och ville kolla om någon vet något, dvs fakta.

Tack för svaren! Märkligt att socialtjänsten på orten inte känner till socialstyrelsens regler?
Citera
2016-03-10, 12:12
Medlem
Citat:
En bekant har blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger huset han bor i. De kräver att han säljer det för att få bidrag, från dag 1 så att säga. Husets värde övergår knappt lånen och han skulle förmodligen gå med förlust om han sålde och sen har han ingenstans att bo. Han kan inte få lägenhet eftersom han har betalningsanmärkningar. Han har poängterat att han bara söker kortvarig ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen, men det tar de tydligen inte hänsyn till?

Finns det inga prejudikat för att man INTE måste sälja sitt hus det första man gör? Han säger att på infomötet han var på hette det att han kunde komma att behöva sälja huset om det visade sig bli långvarigt behov av försörjningsstöd. Varför följer inte soc sin egen info?

Beror på vad du menar med "de"? Jag skulle vända mig till en annan ansvarig person, helst över den socialsekreterare som handlaget ärendet och givit avslag.

Socialen har ju rätt att neka en som besitter tillgångar. Därför är det viktigt att komma till rätt person under rätt omständigheter.
Citera
2016-03-10, 14:27
Medlem
Överklaga, leta upp professionell hjälp om du så måste.
Citera
2016-03-10, 15:35
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Märkligt att socialtjänsten på orten inte känner till socialstyrelsens regler?

Det är inte märkligt alls. Socialsekreterare är i regel korkade. Skenande kostnader pga en massa dagdrönare till svartingar gör dessutom att de gärna vill spara pengar där de kan.

De var ett fall i Malmö för inte så länge sedan där en kvinna i någon instans fick rätt till socialbidrag trots att hon ägde en bostadsrätt för flera miljoner.
Citera
2016-03-10, 15:54
Medlem
rikastistorstans avatar
Han har troligen fel etnicitet alt haft otur med tilldelning av socialtant. Rättssäkerheten och bedömningar från socialtjänsten är rena lotteriet och svensken diskrimineras. Där den ena handläggaren ger ett godkännande nekar den andra.
Citera
2016-03-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftsvampen
Nej, man måste göra sig av med alla tillgångar om man vill ha tillgång till det här landets, välfärd..

Han skulle kunna vända sig till psykiatrin och säga att han kommer ta livet av sig, då brukar soc ha överseende.

Undra varför inte Carl XVI Gustaf måste sälja Solliden för att upprätthålla sitt försörjningsstöd.

För hans förfader betalade av Sveriges statsskuld och tog ingen ränta på det lånet utan försörjning av hans familj men vi kan ju skippa betala dom och ge dom en % ränta på den summan istället.
du kan ju gissa vad som blir billigast för staten....

OT är man kan få det men soc vill att du ska gå ner till botten innan du får hjälp..

Mitt tips är att din vän spelar in alla samtal han har med dom för dom säger ofta saker dom inte får säga och du får lagligt spela in utan säga att du spelar in. (Jag hade det problemet när en soc kärring sa vissa saker sen bad jag få prata med med hennes båda kom in och jag sa vad hon hade sagt hon nekade spelade upp min uppspelning efter det godkändes mina utbetalningar väldigt snabbt av nån anledning)
Citera
2016-03-10, 22:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hans räntekostnader, det enda jag vet är att han bor i ett litet, slitet hus som sjunkit i värde sedan han köpte det för några år sedan. En försäljning rakt av idag hade troligtvis inte täckt alla kostnaderna för förtidsinlösen av lånen och mäklararvode.

Kan tyvärr inte svara på några frågor vg A-kassa etc, jag känner inte till såna detaljer. Vet bara det han sa ang att han blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger sitt boende och ville kolla om någon vet något, dvs fakta.

Tack för svaren! Märkligt att socialtjänsten på orten inte känner till socialstyrelsens regler?

Lite nyttig läsning, sen kan kommun till kommun handla olika så länge de inte bryter mot lagen...
https://www.socialstyrelsen.se/Lists...st20061144.pdf
Citera
2016-03-10, 23:51
Medlem
Ufojesuss avatar
Man måste dra gränsen någonstans, att dra den vid långvarigt bidragsberoende (över sex månader) är en bra sådan gräns. Det funkar inte att socialfall sitter i villor samtidigt som många arbetande inte har råd med en sådan, inte heller att man belönar folk som har hög belåningsgrad på sina hus genom att låta dem slippa sälja. Naturligtvis kommer folk i kläm, tex. folk som ärvt ett hus med lågt ekonomiskt värde men högt sentimentalt värde som de tvingas sälja, men så är det med alla bestämmelser. Hur ska det bli sen när bostadsbubblan spricker & räntorna skjuter i höjden, ska socialen betala folks räntekostnader på 12000:-/mån?
Citera
2016-03-11, 00:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom han har haft inkomst för 6 mån. sedan så borde han väl ha rätt till grundersättning hos Alfakassan istället? Ett till alternativ är aktivitetsstöd om han varit inskriven hos AF?

I värsta fall får han väl hyra ut i 2'a hand och flytta hem till sina föräldrar om det går.
Alfakassan är en a-kassa som följer samma regelverk som alla andra a-kassor, TS har samma möjlighet till arbetslöshetsersättning oavsett vilken a-kassa hen ansöker om medlemskap i och ersättning från.

Vad gäller aktivitetsstöd så har du snurrat till det, det är ingen alternativ arbetslöshetsersättning för den som inte får ersättning från a-kassan.
Citera
2016-03-11, 11:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Alfakassan är en a-kassa som följer samma regelverk som alla andra a-kassor, TS har samma möjlighet till arbetslöshetsersättning oavsett vilken a-kassa hen ansöker om medlemskap i och ersättning från.

Vad gäller aktivitetsstöd så har du snurrat till det, det är ingen alternativ arbetslöshetsersättning för den som inte får ersättning från a-kassan.
Okej det verkar vara samma regler hos alla A-kassor idag, min poäng var att han kan ha rätt till den lägsta grundersättningen om han inte har varit medlem i A-kassan tidigare och fixar arbetsgivarintyg från förra jobbet.

Hur har jag snurrat till det? Många har rätt till aktivitetsstöd beroende på om man uppfyller kraven för jobb och utvecklingsgarantin som du ser i faktabladet och eftersom ersättningen kommer från Försäkringskassan så finns inget krav på att sälja bostaden.
Citera
2016-03-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftsvampen
Nej, man måste göra sig av med alla tillgångar om man vill ha tillgång till det här landets, välfärd..

Han skulle kunna vända sig till psykiatrin och säga att han kommer ta livet av sig, då brukar soc ha överseende.

Undra varför inte Carl XVI Gustaf måste sälja Solliden för att upprätthålla sitt försörjningsstöd.

Helst ska man väl ta livet av sig först och sedan vända sig till psykiatrin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in