• 2
  • 3
2016-03-11, 11:31
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -digitalis-
En bekant har blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger huset han bor i. De kräver att han säljer det för att få bidrag, från dag 1 så att säga. Husets värde övergår knappt lånen och han skulle förmodligen gå med förlust om han sålde och sen har han ingenstans att bo. Han kan inte få lägenhet eftersom han har betalningsanmärkningar. Han har poängterat att han bara söker kortvarig ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen, men det tar de tydligen inte hänsyn till?

Finns det inga prejudikat för att man INTE måste sälja sitt hus det första man gör? Han säger att på infomötet han var på hette det att han kunde komma att behöva sälja huset om det visade sig bli långvarigt behov av försörjningsstöd. Varför följer inte soc sin egen info?

Skriv över huset på en pålitlig vän och hyr det av denne.
Citera
2016-03-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eenok
Skriv över huset på en pålitlig vän och hyr det av denne.

Det är säkert jävligt många som har den typen av pålitliga vänner...
Om det ens går att skriva över huset (Det är trots allt huset som står som säkerhet för lånet.) så lär man ju säkra en framtid hos kronofogden för all framtid ganska omgående iaf.
Citera
2016-03-11, 13:33
Medlem
Det är ett dilemma när man inte har råd att försörja sig själv längre och bekosta de utgifter man har, men det är horribelt när folk tror att de kan få hjälp att behålla egendomar och värdeföremål utan vidare.

Klart det finns ett strängt och även delvis komplicerat regelverk när det gäller saker man kan sälja först innan man vänder sig till att få hjälp av socialen. Det är bostadsrätten, bilen, båten, värdepapper och så vidare i en oändlig mängd som folk köpt på sig under åren.

Sålänge det är säljbart så ska det också säljas.

Nu är vi väl alla mer eller mindre medvetna om hur skruvad bostadsituationen är i Sverige. Förlorar man sin bostad är det en mycket allvarlig situation man hamnar i eftersom det är så svårt att få en annan bostad.

Hur man ska lösa det vet jag inte riktigt. En bostad är trots allt en förmögenhet och det är jävligt svårt om rika människor ska få försörjningsstöd. Nu visar det sig i detta fallet att personen har belånat bostaden till nästan hela värdet. Ska det då vara ett skäl att inte sälja?

Mitt svar är att tyvärr, det är skäl att sälja av det enkla skälet att annars skulle alla köpa en bostad för hur mycket pengar som helst och sedan räkna med att sociala betalar för det.
Citera
2016-03-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -digitalis-
En bekant har blivit nekad försörjningsstöd eftersom han äger huset han bor i. De kräver att han säljer det för att få bidrag, från dag 1 så att säga. Husets värde övergår knappt lånen och han skulle förmodligen gå med förlust om han sålde och sen har han ingenstans att bo. Han kan inte få lägenhet eftersom han har betalningsanmärkningar. Han har poängterat att han bara söker kortvarig ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen, men det tar de tydligen inte hänsyn till?

Finns det inga prejudikat för att man INTE måste sälja sitt hus det första man gör? Han säger att på infomötet han var på hette det att han kunde komma att behöva sälja huset om det visade sig bli långvarigt behov av försörjningsstöd. Varför följer inte soc sin egen info?

Enkelt svar på din fråga: Nej. Det finns inga sådana pejudikat eller beslut. Frågan har inte kommit längre än till att den diskuterats. Det är för jävligt, tyvärr!

Socialbidag (försörjningsstöd som det heter rent byråkratiskt) är endast tänkt för kortare perioder, tills man kommer på fötter, inte som permanent försörjning, så det som sas på infomationsmötet verkar tveksamt. Tyvärr blir det ofta dålig info i såna sammanhang.

Jag rekommenderar att söka, överklaga och driva så långt det går. Förr eller senare måste de ändra reglerna. Hoppas det löser sig.
Citera
2016-03-11, 13:37
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att man får hjälp ändå en begränsad tid, säg 3 månader, delvis med återbetalningsplikt när situationen förbättras. Det skulle nog hjälpa många som hamnar i akuta kniviga situationer som ändå är tillfälliga.

Sedan efter 3 månader kommer kravet på att sälja ägodelarna innan mer försörjningsstöd betalas ut (om det behövs). Tanken med att sälja är att frigöra egna pengar att leva på.

Men det kräver nog rätt mycket regelförändringar?
Citera
2016-03-11, 13:47
Medlem
Hittar inte det här på Socialstyrelsens hemsida, kan du hjälpa mig med en länk? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Från socialstyrelsens hemsida.
Fråga:
Kan jag få ekonomiskt bistånd till hyra eller andra kostnader
om jag bor i villa eller bostadsrätt?

Svar:
Du kan få ekonomiskt bistånd till hyra eller andra kostnader
även om du bor i villa eller bostadsrätt.
Det viktiga är att din bostad inte kostar mer
än vad som kan räknas som normalt.
Socialstyrelsen säger att kostnader för villa
är räntorna på lånet och kostnader som behövs
för att bo i villa, som till exempel sophämtning,
vatten, uppvärmning och försäkring för huset.
Kostnader för bostadsrätt är räntorna på lånet
och månadsavgiften.
Du får inte ekonomiskt bistånd för avbetalningar
på lånet till villan eller bostadsrätten.

Kostar villan mycket i driftskostnad undrar jag. Är villan för stor för personen att bo ensam i?
Citera
2016-03-11, 13:54
Medlem
Vi pratar om ett hus på mindre ort, som inte är värt mer än ca 700 000 kr typ i bästa fall, med stora renoveringsbehov. Det är ingen rik person vi pratar om. En lägenhet i samma storlek i samma ort kostar mer i hyra än lån+driftskostnaderna gör för huset.
Citera
2016-03-23, 09:04
Medlem
Det löste sig efter att han skrev ut infon på socialstyrelsens hemsida och skickade till soc. De kommenterade inte ens det, utan beviljade försörjningsstödet som om inget hänt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in