2016-03-10, 07:57
Medlem
Banklobbyn är stark. Klart att de vill att vi slutar med kontanter, med kontanta transaktioner kan de ju inte ta en avgift vid varje överföring. Jävlar vad de kommer tjäna pengar på detta. Inte lika mycket i Sverige, men det är mest här i norden som vi bara använder kort. I övriga Europa är kontanter fortfarande enormt använt.
Citera
2016-03-10, 11:10
Medlem
Jag använder alltid kontanter så långt det är möjligt och det är väl väldigt sällan man köper något för mer än 45000kr kontant. Så jag tror inte det blir någon större skillnad, kontanter kommer att finnas kvar.

Riksbankens bedömning är att kontanter kommer att finnas kvar under "överskådlig framtid", med det menas in på 2030-talet, säger Riksbankens pressekreterare Fredrik Wange till Nyhetsbyrån Direkt.

(Man måste även tänka på att det finns många människor som nekas alla former av kort, av olika anledningar.)
Citera
2016-03-10, 11:18
Medlem
Ingabromsars avatar
På tal om kontanter...

Var i förra veckan inne på en bank med en vanlig pappersavi från mitt elbolag. Hade glömt betala sista räkningen i tid och nätet var nere den morgonen. Väl inne på banken ville de ha personnummer. Ok. Jag fick inte betala räkningen över disk med mina 2300:- i kontanter!

Var tvungen att leta upp en SEB där jag är kund och även då var frågan var pengarna kommer ifrån.
Citera
2016-03-10, 15:12
Medlem
Någon som har erfarenhet...

Hur är det i andra länder som Sydafrika, Ryssland och kanske Swiss? Ställer de också mycket frågor vid kontantinsättningar?

Hur finansiellt säkra är bankerna i Sydafrika, Ryssland och Swiss? Det har skrivits om att Swedbank lär blir den svensk bank som kollapsar... Sedan har vi Deutsche Bank som det skrivs att det är väldigt illa.

Det måste finnas ett annat land som man kan förvara säkert sina pengar i. Som sagt,EU och USA ligger väldigt illa.
Citera
2016-03-10, 16:10
Medlem
I Ryssland kör man i princip bara kontanter, det finns inget förtroende för e-system, fysiska pengar i näven är det som gäller - cash is king.
Det är inga problem att gå in med 100 000usd till banken (i kontanter alltså) och öppna/sätta in de på ett befintligt konto.
Försök att öppna ett USD konto i Swedbank t.ex, de kommer ställa massa frågor och till slut säga, vi öppnar inte åt privatpersoner. Så betydligt svårare här i Sverige.

I Ryssland handlar man fortfarande bostäder/bilar med kontanter. Inte ovanligt att man tar med sig en portfölj med 2MSEK i kontanter vid lägenhetsköp i Moskva.

Det var ett jävla liv när min bekant skulle öppna USD konto, swedbank vägrade så han gick till handelsbanken, de gick med på detta men villkoren att man blir nyckelkund och att ens lön hamnar hos dem, när de såg första lönen dumpa ner, först då öppnade de USD konto.

Dock så är det inte säkert att dina pengar ligger säkert i en Rysk bank. Och när du sedan vill överföra dessa till Sverige kommer det en massa frågor. Swedbank tjafsade som bara den när min bekant gjorde en överföring på $100k RUS-SWE. Han fick sitta med ledningen för det kontoret och fick komma med en massa förklaringar och bevis på vad pengarna i ryssland kom ifrån! Enhetschefen var rätt skakis och sade att det är inte ofta de ser så höga belopp vid en överföring, herregud!!!
Senast redigerad av Taskigt 2016-03-10 kl. 16:20.
Citera
2016-03-11, 05:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
På tal om kontanter...

Var i förra veckan inne på en bank med en vanlig pappersavi från mitt elbolag. Hade glömt betala sista räkningen i tid och nätet var nere den morgonen. Väl inne på banken ville de ha personnummer. Ok. Jag fick inte betala räkningen över disk med mina 2300:- i kontanter!

Var tvungen att leta upp en SEB där jag är kund och även då var frågan var pengarna kommer ifrån.

Svara att du suger av gamla gubbar på malmskillnadsgatan nästa gång. Dumma frågor skall ha dumma svar

Egentligen är det helt otroligt att det finns folk som argumenterar mot kontanter TROTS att vi fått ny banklagstiftning som ger bankerna rätt att plocka kundernas tillgångar om det krisar, TROTS det som har hänt i Grekland och framförallt Cypern..

Jag köper fysiskt guld och silver som försäkring och plockar ut lite kontanter i de nya sedlarna varje vecka, alla mina tillgångar skall inte bankerna och i förlängningen staten ha makten över i vart fall!

Låt kortivrarna bli rövknullade vid nästa kris, är man så naiv så förtjänar man faktiskt det.
Citera
2016-08-31, 21:54
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Svara att du suger av gamla gubbar på malmskillnadsgatan nästa gång. Dumma frågor skall ha dumma svar

Egentligen är det helt otroligt att det finns folk som argumenterar mot kontanter TROTS att vi fått ny banklagstiftning som ger bankerna rätt att plocka kundernas tillgångar om det krisar, TROTS det som har hänt i Grekland och framförallt Cypern..

Jag köper fysiskt guld och silver som försäkring och plockar ut lite kontanter i de nya sedlarna varje vecka, alla mina tillgångar skall inte bankerna och i förlängningen staten ha makten över i vart fall!

Låt kortivrarna bli rövknullade vid nästa kris, är man så naiv så förtjänar man faktiskt det.

Är inte krisen över?

Till er orientering, kan jag upplysa, att är man på bidrag, ska kommunen kolla bank kvittot värja månad...Vem tycker det' är schysst?
Citera
2016-09-01, 08:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Är inte krisen över?

Till er orientering, kan jag upplysa, att är man på bidrag, ska kommunen kolla bank kvittot värja månad...Vem tycker det' är schysst?

Tro't den som vill, är bara en tidsfråga innan det brakar lös igen - grekerna börjar väl gny om mer pengar snart gissar jag?

Det är väl bara Soc som kollar konton och det ligger väl en viss rimlighet i det. Endast den som är i akut behov av soc skall ha rätt till det, då är det alla kort på bordet som måste gälla. Ändå fuskas det.
Citera
2016-09-01, 08:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ja, vem bryr sig?

Kortet, och banken, drabbas av serviceavbrott och du kan inte handla mat. Vem bryr sig?

Staten och företag kan spåra och registrera samtliga dina inköp oavsett vad. Vem bryr sig?

Digital brottslighet och sabotage öppnar för att våra liv och vår ekonomi kan utraderas utan vår vetskap, och utan möjlighet att förhindra det. Vem bryr sig?

Vem bryr sig.

Gör ett offlineköp bara? Eller så har du ett kort med liten kredit för nödfallen.
Citera
2016-09-01, 09:48
Medlem
Finns det någon som granskat det som står i artikeln? Den hänvisar ju inte till några källor för sina påståenden.
Citera
2016-09-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Tappar du dina plånbok med kontanter tappar du bara den summan du hade i, drar du ditt kort i fel läsare kan du tappa allt på kontot.

Vad är säkrast? tror nog kontanter.

Jag tappar betydligt hellre nån hundralapp i kontanter än att kortet som ger tillgång till hela min ekonomi är borta.

Med ett kontantlöst samhälle kommer det dessutom att uppstå MASSOR av nya lägen där folk måste dra sina kort.

Sen finns massor av andra aspekter än bara köp vad gäller behovet av kontanter i samhället.

Ett litet tips här är ju att inte ha alla pengar på det kontot ditt kort är kopplat till... Eller ens på samma bank...
Citera
2016-09-01, 11:53
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tro't den som vill, är bara en tidsfråga innan det brakar lös igen - grekerna börjar väl gny om mer pengar snart gissar jag?

Det är väl bara Soc som kollar konton och det ligger väl en viss rimlighet i det. Endast den som är i akut behov av soc skall ha rätt till det, då är det alla kort på bordet som måste gälla. Ändå fuskas det.

Du förstår väl, att jag inte är intresserat av, att Soc vet vad jag har på kontot, och vad/var jag har köpt? Vad menar du med fusk?? Pröva du och leva på 3000 lax i månaden...Jag kan, för jag röker inte, dricker inte, har ingen sport/aktiviteter alls ( springer, det koster ett par sko var 2 - 3 år ) Tror du jag är dum, och använder var och en' krona jag får utbetalt??
Det får mig till Ämnet; vad göra när det kontantlösa samhälle blir aktuellt, då kan jag inte ha mitt ekonomi 'döljt'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in