• 1
  • 2
2016-03-09, 23:19
Medlem
Nya Eu-regler kommer att träda i kraft redan 2017 enligt effekt av EU:s fjärde penningtvättsdirektiv.

Det är ett led i att bekämpa penningtvätt. Bland annat kommer köp över 90000 i kontanter att förbjudas. Sverige vill dock vara lite duktigare och har sagt att i Sverige ska det vara 45000 som gäller.

Dessutom ska avgifter läggas på handlare på sådana nivåer att de inte ska kunna ta emot kontanter.

Bitcoin och förbetalda kreditkort ska kunna spåras.

Hej då till allt vad svartarbete innebär.

NU ska våra kära politiker ,den lilla klicken, återigen gå emot folkets vilja. Folket har inget att säga till om längre trots att samhället är vårt.

Vad som är mer spännande är att flera professorer inom nationalekonomi hävdar att hela ekonomisystemet raserar utan den svarta marknaden. Den svarta sektorn står för en betydande del av all konsumtion i samhället och det skulle bli en mycket negativ påverka.

http://nyheteridag.se/eu-regler-kan-...mot-kontanter/

Ja vad tycker vi?
Citera
2016-03-09, 23:38
Medlem
Bankerna håller på att bygga upp en egen infrastruktur som baseras på något som tekniskt liknar bitcoinsystemet tror jag eftersom jag läst något om det för länge sedan (är inte alls insatt i detaljerna dock...). Detta troligen eftersom de gärna vill vara delaktiga i pengaflödet även i framtiden, annars kan ju bankerna inte tjäna några pengar. Om sedan bitcoin och liknande alternativ förbjuds så återtar bankerna och staten kontrollen över låtsaspengarna helt.

Att staten vill ha viss kontroll över flödena är dock förståeligt, annars funkar inte skattesystemet och då kollapsar det nuvarande samhället till stor del.

Men löjligt att försöka fasa ut kontantsystemet helt när det gäller småsummor. Det är ju praktiskt och en trygghet i att ha minst ett par olika parallella betalsystem. Om kontanter förbjuds så kommer en del byteshandel att återuppstå tror jag. Det blir som att gå tillbaka till det gamla jordbrukssamhället eller nåt ännu värre.
Citera
2016-03-09, 23:44
Medlem
99% av folket bryr sig inte då dom redan använder kort och swish. Att ha mer än 1000 i kontanter är bara jobbigt. Behöva leta upp en insättningsautomat och ta ut pengar är bara tidskrävande.
Citera
2016-03-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
99% av folket bryr sig inte då dom redan använder kort och swish. Att ha mer än 1000 i kontanter är bara jobbigt. Behöva leta upp en insättningsautomat och ta ut pengar är bara tidskrävande.

Helt fel, haha. Runt 30% av alla köp är kontantköp. Frågan är så mycket större än kortköp, förstår du inte dynamiken i det hela alls???
Citera
2016-03-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Helt fel, haha. Runt 30% av alla köp är kontantköp. Frågan är så mycket större än kortköp, förstår du inte dynamiken i det hela alls???

Varför använda kontanter ? Man får ju inget av det. Med kortköp finns de bonusar. Och inte glömma så får man vissa försäkringar med sig genom att bara dra denna plastbit.
Tappar man sin plånbok med kontanter så är dom förlorade för evigt. Tappar jag min plånbok med bara kort i så förlorar jag inte en krona. Vad är smartast ? Jag tror nog kort.
Citera
2016-03-10, 00:21
Medlem
Citat:
Varför använda kontanter ? Man får ju inget av det. Med kortköp finns de bonusar. Och inte glömma så får man vissa försäkringar med sig genom att bara dra denna plastbit.
Tappar man sin plånbok med kontanter så är dom förlorade för evigt. Tappar jag min plånbok med bara kort i så förlorar jag inte en krona. Vad är smartast ? Jag tror nog kort.

Du fattar inte frågan.
Citera
2016-03-10, 02:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Kontanter kan du göra vad du vill med, dom elektroniska pengarna på ditt bankkonto har du faktiskt inte samma kontroll över. Helt plötsligt kan din bank bestämma sig för att inte tillåta deras kunder att handla på Willys med kort utfärdat av deras bank. I ett kontantlöst samhälle så får du i det här fallet låta bli göra vad du vill. Med dina egna pengar. Som du har arbetat ihop. Visst, du kanske föredrar Coop i vilket fall som helst men du kanske ser problemet?

Sen har vi ju hela biten med personlig integritet men det finns det ju ett helt eget forum för.
Citera
2016-03-10, 03:45
Medlem
Citat:

Tappar du dina plånbok med kontanter tappar du bara den summan du hade i, drar du ditt kort i fel läsare kan du tappa allt på kontot.

Vad är säkrast? tror nog kontanter.

Jag tappar betydligt hellre nån hundralapp i kontanter än att kortet som ger tillgång till hela min ekonomi är borta.

Med ett kontantlöst samhälle kommer det dessutom att uppstå MASSOR av nya lägen där folk måste dra sina kort.

Sen finns massor av andra aspekter än bara köp vad gäller behovet av kontanter i samhället.
Citera
2016-03-10, 03:52
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Är endast kriminella som håller på med kontanter, vem bryr sig?
Citera
2016-03-10, 06:09
Medlem
Jag har inget kort bara kontanter.Hur ska jag betala som kommer till Sverige som turist?
Mvh.Raikkonen
Citera
2016-03-10, 06:25
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Varför använda kontanter ? Man får ju inget av det. Med kortköp finns de bonusar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Är endast kriminella som håller på med kontanter, vem bryr sig?

Ja, vem bryr sig?

Kortet, och banken, drabbas av serviceavbrott och du kan inte handla mat. Vem bryr sig?

Staten och företag kan spåra och registrera samtliga dina inköp oavsett vad. Vem bryr sig?

Digital brottslighet och sabotage öppnar för att våra liv och vår ekonomi kan utraderas utan vår vetskap, och utan möjlighet att förhindra det. Vem bryr sig?

Vem bryr sig.
Citera
2016-03-10, 06:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ja, vem bryr sig?

Kortet, och banken, drabbas av serviceavbrott och du kan inte handla mat. Vem bryr sig?

Staten och företag kan spåra och registrera samtliga dina inköp oavsett vad. Vem bryr sig?

Digital brottslighet och sabotage öppnar för att våra liv och vår ekonomi kan utraderas utan vår vetskap, och utan möjlighet att förhindra det. Vem bryr sig?

Vem bryr sig.
Hur fan kommer det sig att personlig integritet har blivit så jävla osexigt? Alltså, nu är jag långt ifrån en posterboy för just det men det är ju mitt val, det är ingen som tvingar mig att använda Google, förlåt Alphabets, produkter och allt vad jag nu gör. Jag vet att det registreras någonstans varje gång jag betalar med kort och så vidare. Men jag har fortfarande valet att inte betala med kort och inte bli registrerad.

Ett kontantlöst samhälle inskränker på fler av mina negativa rättigheter än jag är bekväm med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in