Citat:
Jag har en dum fråga...
Dessa trackers man har på väggen, trackar de enbart kontrollerna, eller även headsettet? Jag är nyfiken på VR såklart men är också ett fan av Subnautica (vilket enbart använder headsettet, sen kör man mus+tangentbord). Jag tänkte ha "VR-zonen" i vardagsrummet som inte är samma ställe som jag har datorn på, behöver jag tänka om kanske?
Dessa trackers man har på väggen, trackar de enbart kontrollerna, eller även headsettet? Jag är nyfiken på VR såklart men är också ett fan av Subnautica (vilket enbart använder headsettet, sen kör man mus+tangentbord). Jag tänkte ha "VR-zonen" i vardagsrummet som inte är samma ställe som jag har datorn på, behöver jag tänka om kanske?
Det du refererar till är outside tracking som kräver en fet plånbok och framförallt en jäkla massa joxande och fixande.
Mitt förslag är att du kollar på blocket eller marketplace efter ett wmr (Windows mixed Reality) headset, det finns olika varianter från acer, hp, lenovo etc som använder inside tracking. I princip en sladd and thats it. Inga trackers på väggen etc. 2000 spänn så har du allt som behövs.
Dessa wmr headsets är dock byggda för kommersiellt bruk (fälla upp/ner hmd) så om du vill få det mesta ur exempelvis subnautica så köper du dessutom en flaska superlim, skruvar bort ”Halo” ringen som håller paketet runt huvudet och helt enkelt kör med straps (ta från ett 99kr vr mobil headset från Netonnet exempelvis)
(Ta även bort glasögonskyddsringarna från linserna som stjäl en halvcentimeter av ytan)
Du får då en fov som landar i par med index och en upplösning som håller sig väl i par med dom dyraste leksakerna på marknaden, för småpengar.
Från en fov på 90 är jag nu uppe i gissningsvis 115 samt skärpa i hela linsen tack vare att linserna nu hamnar precis framför ögonen.
Du har dessutom handkontrollerna inkluderade i alla wmr headsets om du vill köra något annat, alyx eller boneworks exempelvis. Jag märker ingen nämnvärd skillnad på dessa från viven, de funkar klockrent.
Subnautica kanske även stöder kontroller? I så fall rekommenderar jag det framför mus och tangentbord alla dagar i veckan.
Jag har förutom wmr (hp) även ett vive som är betydligt sämre än mitt moddade vmr (kass upplösning och massa screendoor) som därav ligger ute på blocket, om du vill ha en refenspunkt för vad som är vad. Valve index är säkert jättebra men jag tror inte det Det är någon chockerande skillnad som befogar prislappen på 10k.
Gällande moddande så finns det reddit trådar och kanske lite videos på youtube.
Rift S är ett alternativ annars för att slippa joxandet, men du har fortfarande sämre eller likvärdiga specs som ett wmr, för dubbla pengen minst. Frågan är väl hur stor din plånbok är?
Hoppas mitt svar var till hjälp!
Senast redigerad av fluffypuffy 2020-08-29 kl. 23:39.
Senast redigerad av fluffypuffy 2020-08-29 kl. 23:39.