2016-03-09, 21:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
När det blir dax att besikta bilen för första gången då är den gamal enligt mig.

Det kriteriet är ju lika bra som något annat.

Ett annat kriterium är försäkringen. När man byter ut halvförsäkringen mot enbart trafikförsäkring...ja då är bilen gammal.
Citera
2016-03-09, 21:50
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
1-3 ny
3-8 inte ny men inte gammal
8-25 gammal
25+ veteran

Så ser jag på det iaf.
Citera
2016-03-09, 22:46
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En bil med gammal hederlig, beprövad teknik, och som fungerar alldeles utmärkt.

Före 1988, då kom katalysator och annat trams.

88 är naturligtvis svaret. Det kan man läsa i Fänriks Ståls sägner:

"Sven Duvas fader var sergeant, avdankad, arm och grå,
Var med år åttiåtta ren och var ren gammal då;"

OnT: Håller med om att det skall vara utan en massa skit som man inte kan laga själv.
Sedan beror det lite på modell och märke. En nissan Micra åldras inte lika bra som en BMW CSi.
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2016-03-09 kl. 22:48.
Citera
2016-03-09, 23:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
Utseendemässigt börjar en bil verka gammal då det kommit två nya generationer av modellen, kanske vanligtvis 12-15 år

En närliggande fråga är när en gammal bil blir en cool klassiker.

Volvos 2-serie blev det tidigt 00-tal för mig.
Citera
2016-03-09, 23:56
Medlem
AmaiLius avatar
Ser direkt om bilen är gammal, växelspak med kopplingspedal, kassettband. Handbromsspak som klickar när man drar i den. Fönstren öppnas långsamt
Citera
2016-03-10, 00:15
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Fiatskij 127 -83 är gammalt enligt mig, befriad från skatten dessutom. Snart blir även min Alfa 75 3.0 V6 -89 SKATTEBEFRIAD!
Undrar vad miljömupparna tycker om det.

Majoriteten av dagens manliga bilägare verkar inte tekniskt lagda som våra äldre herrar, och klarar således inte av att fixa enklare fel. Även deras kunnighet i att köra är inte heller att hänga i granen, de skiter på sig så fort bilen tappar grepp och förvärrar istället situationen än att försöka lösa den.
Citera
2016-03-10, 00:18
Medlem
jtds avatar
Leasingen går ut efter 2 år, så 2 år åker jag samma bil innan inbyte och då räknas den för mig således "gammal". Däremot tycker jag absolut att bilar nästan upp emot 10 år gamla kan kännas moderna på samma gång. Teknologin tog ett sånt rejält hopp i bilar från 90 till 00 talet i min mening.

Ser jag en 740 eller v70 äldre modell, första generationen med smalaste lyserna tänker jag direkt skrotbil.
Citera
2016-03-10, 07:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
88 är naturligtvis svaret. Det kan man läsa i Fänriks Ståls sägner:

"Sven Duvas fader var sergeant, avdankad, arm och grå,
Var med år åttiåtta ren och var ren gammal då;"

OnT: Håller med om att det skall vara utan en massa skit som man inte kan laga själv.
Sedan beror det lite på modell och märke. En nissan Micra åldras inte lika bra som en BMW CSi.
Fänrik Ståls sägner, det var sannerligen en oväntad vinkling i en tråd om gamla bilar.
Det var mycket länge sedan jag läste den, antagligen stämmer citatet.

Min Volvo från -94 verkar bli den sista bilen jag äger.
Citera
2016-03-10, 07:54
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Ser direkt om bilen är gammal, växelspak med kopplingspedal, kassettband. Handbromsspak som klickar när man drar i den. Fönstren öppnas långsamt
Fast det beror ju mera på hur fort man vevar.
Citera
2016-03-10, 09:23
Medlem
3 år, men köper man en gammal modell som V70 är bilen gammal från dag ett även om den gått 0mil.
Citera
2016-03-10, 15:43
Medlem
sueco2s avatar
Jag räknar en bil som gammal när jag inte trivs i den, det spelar då ingen roll om den är 20 år eller kommer direkt från bandet.
Alternativt när den blir dyrare att hålla i drift än ett fruntimmer, nån gräns får man ju ha.
Citera
2016-03-10, 16:53
Medlem
Om det nu finns en gräns så drar jag väl den vid 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in