• 1
  • 2
2016-03-09, 17:02
Medlem
Dr.Brauns avatar
Vad räknas som gammal kontra modern bil?
Och varför? Vart går enligt dig gränsen till att man kan kalla en bil ny/modern?
Kan det vara någon skillnad på ny och modern bil? Eller är det synonymt?
Kan en gammal bil räknas som modern?
Citera
2016-03-09, 17:11
Medlem
muckasjervis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Och varför? Vart går enligt dig gränsen till att man kan kalla en bil ny/modern?

1 år max använd bil, kan jag kalla för "ny"
Modern kan man säga när Abs,antispinn, antisladd, gps, bt, parksensor, kom.

Gammal ser jag direkt som en typiskt gammal opel eller Volvo bakhjulsdriven pansarvagn. kassettband, luftspjäll med wire, finns varken abs eller antispinn.
Senast redigerad av muckasjervi 2016-03-09 kl. 17:14.
Citera
2016-03-09, 17:14
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:

Subjektivt och det finns inga generella svar.

Enligt mig: nu är vi inne på 2016 och en bil som är 2004 eller äldre känns gammal för mig.

Visst kan en gammal bil vara oerhört modern och hipp.

Vad är coolast?

Komma i en skinande bland Jaguar E-type, Aston Martin DB6 eller en ny Volvo eller BMW som man ser flera av varje dag?
Citera
2016-03-09, 17:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Subjektivt och det finns inga generella svar.

Enligt mig: nu är vi inne på 2016 och en bil som är 2004 eller äldre känns gammal för mig.

Visst kan en gammal bil vara oerhört modern och hipp.

Vad är coolast?

Komma i en skinande bland Jaguar E-type, Aston Martin DB6 eller en ny Volvo eller BMW som man ser flera av varje dag?

Gränsen brukar gå vid ca 10 år och då börjar också begagnatpriserna sjunka rejält. Det kan vara stora skillnader på i princip exakt samma bilmodell som är 11 respektive 7 år gammal med samma miltal.
Citera
2016-03-09, 17:20
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Gränsen brukar gå vid ca 10 år och då börjar också begagnatpriserna sjunka rejält. Det kan vara stora skillnader på i princip exakt samma bilmodell som är 11 respektive 7 år gammal med samma miltal.

Jo, håller med och jag hade också kunnat skriva från och med 2006-års modell.

Om man vill veta hur bra ett bilmärke är kan man tänka på hur många äldre bilar man ser av ett visst märke.

Varför ser man inte så många äldre Mazda men desto fler Toyota?

Delvis för att det säljs fler Toyota men också därför att det är skillnad på bilarnas kvalité.
Citera
2016-03-09, 17:20
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muckasjervi
1 år max använd bil, kan jag kalla för "ny"
Modern kan man säga när Abs,antispinn, antisladd, gps, bt, parksensor, kom.

Gammal ser jag direkt som en typiskt gammal opel eller Volvo bakhjulsdriven pansarvagn. kassettband, luftspjäll med wire, finns varken abs eller antispinn.
On flik! Instämmer till vartenda ord. Kul att se vad andra tänker och tycker om saken.
Åkte faktiskt runt i en BMW årtal 2005 ett tag och den kändes väldigt modern med alla funktioner, och fint vårdad och väldigt "modern" design interiört som exteriört så den räknar jag verkligen inte som "gammal" bil alls.
Tycker dock det är tråkigt med folk som ser sådana bilar som genuint gamla..
Citera
2016-03-09, 17:23
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
On flik! Instämmer till vartenda ord. Kul att se vad andra tänker och tycker om saken.
Åkte faktiskt runt i en BMW årtal 2005 ett tag och den kändes väldigt modern med alla funktioner, och fint vårdad och väldigt "modern" design interiört som exteriört så den räknar jag verkligen inte som "gammal" bil alls.
Tycker dock det är tråkigt med folk som ser sådana bilar som genuint gamla..

BMW är såklart fina och samtidigt en riktig blattebil. Kolla på bilder från skottlossning i Malmö, Stockholm eller Göteborg.

8 gånger av 10 är en BMW inblandad.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2016-03-09 kl. 17:30.
Citera
2016-03-09, 17:30
Medlem
för mig så är gammal bil typ volvo 240 stridsvagn där det mesta går att laga/byta själv. tungt bränsletörstande as men ger en skön känsla av trygghet i magen

modern bil = fjollbilarna idag med plast och datorer och "bluetooth i ratten" och annat meningslöst. Små bögiga motorer brukar de också ha

på ett ungefär.
Citera
2016-03-09, 17:31
Medlem
Skulle också dra gränsen runt 10 år. Alla bilar äldre än det är gamla. Dels brukar de ha en del rostfläckar och vara allmänt slitna och dels kanske de inte har alla utmärkande egenskaper som en mer modern bil brukar ha.
Citera
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
för mig så är gammal bil typ volvo 240 stridsvagn där det mesta går att laga/byta själv. tungt bränsletörstande as men ger en skön känsla av trygghet i magen

modern bil = fjollbilarna idag med plast och datorer och "bluetooth i ratten" och annat meningslöst. Små bögiga motorer brukar de också ha

på ett ungefär.

Usch, ja. Fy för bögiga motorer och plast!
Citera
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En bil med gammal hederlig, beprövad teknik, och som fungerar alldeles utmärkt.

Före 1988, då kom katalysator och annat trams.
Citera
2016-03-09, 17:32
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin

på ett ungefär.
Hahahahaha instämmer i ditt första stycke dock inte i det andra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här