• 2
  • 3
2005-11-25, 07:14
Medlem
tojamms avatar
öhm, ingen som följt med på historielektionerna?

Buddhismen handlar i princip bara om detta. Avsäga sig allt lidande och nå nirvana (evig tillfredsställelse). Det är många religioner som har "kopierat" buddhismens syn på världen. Varför ingen har nämnt buddhismen hittils är för mig en gåta. Därför gör jag det i stället. Hela religionen är lixom baserad på människans lidande som utgångspunkt. Ingenting består, vi söker alltid efter något mer. "Bara jag reser dit eller köper den saken blir jag nöjd". "Bara jag får köpa den där datorn så blir jag lycklig". Så tänker många inklusive jag. Men när man t.e.x. mediterar och vänder sig inåt i sig själv istället för de utomstående materiella tingen så inser man hur onödigt allt är och hur dåligt man egentligen mår. Detta har ju redan nämnts innan men det är detta som buddhismen menar med "nöjd". Således har du svaret på denna gåta.
Citera
2005-11-25, 10:26
Medlem
Toasts avatar
Jag tror inte att man kan bli helt nöjd med sin tillvaro här på jorden, vad du än gör och vad du än får så kan man på något sätt vinkla allting så att det verkar som det finns något bättre, gräset är alltid grönare på andra sidan. Det har att göra med våran natur och allt levande på denhär planetens natur att alltid jaga efter något bättre, det är det som gör att vi lever enligt mig.
Citera
2005-11-25, 14:32
Medlem
Odjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Pröva att släppa alla begär.... utan begär så kommer du aldrig bli misnöjd.

Jag skriver inte hur det är, bara som jag upplever det, och alla har vi olika sätt och angreppsmetoder för att hålla livskvalitén på en acceptabel nivå.

Det är våra begär som för oss framåt i livet.
Ungefär som moroten på ett metspö framför åsnan. Utan sin morot går den inte frammåt.

Släper man alla sina begär, ja antingen blir man ett med hela universum och allt därtill (därför ingen har lyckats helst ) eller så har man ett liv utan njutning, och kan lika väl dö.

Att tillfredställa sina begär är ju det godast som finns.

Dock finns det ju undantag för materialistiska begär, dom har jag släppt förlänge sedan då jag insett att det är all reklam och tv som fått oss att tro att vi kan köpa oss lycka.
Det fungerar, tills man trånar efter nästa häfta sak, osv, osv.
Citera
2005-11-25, 19:55
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Människan är väl inte skapt för att vara nöjd i sitt naturliga friska tillstånd... Det finns droger som tillfälligt kan göra en nöjd, och man kan vara så trött så att man inte orkar bry sig utan bara nöjer sig med att sova... Men generellt sett så vill människan ha mer, och tur är väl det, om alla var nöjda skulle väl folk bara sitta och stirra i taken (som dock aldrig hade byggts eftersom man nöjde sig utan tak)... Då skulle nog mänskligheten snart ha dött ut, fast det skulle kanske inte ha gjort så mycket, eftersom folk hade varit nöjda med det med...

Hehe, Douglas Adams på min ära.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in