• 1
  • 2
2005-11-17, 21:53
Medlem
Lost dreamers avatar
Hur blir man nöjd?
Lär sig leva utan förväntningar eller?
Shit..jag håller på att förlora förståndet över den här frågan.
Hur långt jag än går, eller vad jag än ser; och vad jag än skaffar, vill jag bara ha mer prylar och annat samt mindre skit.
Jag förstår inte hur man blir nöjd alltså.
HJÄLP!

Hej Charlie..
Citera
2005-11-17, 21:56
Medlem
Kicker.s avatar
Men blir helt enkelt nöjd. Nej men faan vilken svår fråga. har ja aldrig tänkt på. Antar väl att man inte kan bli "nöjd" när det gäller materiella ting. Dock så borde man nog kunna bli psyket, vet inte hur, och hur ja ska besrkiva dock.
Citera
2005-11-17, 22:05
Medlem
Hackerman2006s avatar
När du känner en viss lycka.
Citera
2005-11-17, 22:47
Medlem
Eftersom det här är filosofi får jag väl ta upp taoismen och epikurismen.
De kan vara en utgångspunkt, båda handlar mycket om just att vara nöjd och att definera det goda livet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epikurism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Taoism
Citera
2005-11-17, 23:43
Medlem
Stoicismen har en intressant idé om vad lycka är också, eller inte lycka - men vad man ska eftersträva. Likgiltighet, när man kan vara likgiltig för omvärlden så blir man nöjd - för då har man inget att oroa sig för, eller bli missnöjd över. Ligger nog lite i det.

Min egen uppfattning är att hemligheten till att bli nöjd ligger i att acceptera att det finns vissa saker som man kan kontrolleraöver - och vissa som man inte kan kontrollera. Man kan kontrollera sina egna tankar, och hur man ser på livet och saker omkring sig - men man kan inte kontrollera sakerna omkring sig. Det kan gå en stund, men det finns andra som kan hindra dig från att kontrollera dem, och det är hur man reagerar på detta som är viktigt (nu är jag visst inne på stoicismen igen).
Citera
2005-11-18, 03:21
Medlem
Lost dreamers avatar
Tack för alla tankar, speciellt de om stocismen samt taoismen och epikurismen....nu är jag lite visare; trött så jag går in på länkarna imorgon.
Happy S : Bra poäng anser jag där, med fötterna i, ur Buddismen. Jag försöker lite samma tankesätt; ofta blir jag sittande och vill ändå styra världen diktatoriskt som ett litet barn.

Hackerman2006

Orkar du utveckla det? Eller vill du vara kortfattad ?
Jag lägger ingen värdering i det, jag ser klart stoiskt på det.
Härrör inte stoicismen ifrån Cynismen?(Också det en skola i Grekland, för lääänge sedan)..Rätta mej om jag har fel. Jag hartar o droppa namn när ja ginte kan ämnet, så jag överlåter det åt de lärde. Men visst, i alla tider HAR ju människan sökt hur man skall leva för att uppnå lycka och att vara nöjd. Nå då måste vi börja med:

Vad är det att vara nöjd? Hur går vi tillväga med våra efterforskningar av vad andra redan tagit reda på, eller har teorier om? Tja, jag vet så litet om ämnet, så jag väntar på nån mera lärd person. Under tiden läser jag på litet grand, bland det jag hittar om "lycka" samt "nöjd", eller tillfredsställd.

Tack för bokstödet!
Citera
2005-11-18, 03:25
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicker.
Men blir helt enkelt nöjd. Nej men faan vilken svår fråga. har ja aldrig tänkt på. Antar väl att man inte kan bli "nöjd" när det gäller materiella ting. Dock så borde man nog kunna bli psyket, vet inte hur, och hur ja ska besrkiva dock.

Jag antar du menar man söker lycka i materiella ting, men egentligen är det en kemisk process i ditt eget huvud som tar dej till lyckans land, vilket stämmer alldeles utmärkt. Du kanske(gissningsvis:=), också menar det att man måste finna en inre harmoni och trygghet för att bli nöjd, right? I så fall är jag med dej på detta till 100%.

Ursäkta om jag fyllde i väl mycket...

//M
Citera
2005-11-18, 03:41
Medlem
CharlieRs avatar
Nu känner jag att jag måste svara.
Jag tror att det är så att det man konsumerar konsumerar den egna personen. Det konsumerar tid, pengar - som i sin tur konsumerar tid. Till slut fastnar man i en cirkel där man måste fortsätta konsumtionen, för ifall man slutar konsumera och stannar upp för att tänka, så inser man hur man lever och mår dåligt.

Hängde ni med?
(det gjorde knappt jag.)
Citera
2005-11-18, 03:56
Medlem
Lost dreamers avatar
Hm..nej jag fattar Charlie...man äter upp sig själv; eftersom man är en varelse av tiden, som sakta äter oss alla..fan vilken lust jag fick att desperatknulla med någon nu..tills tiden tar slut; finns fan inget jag hellre skulle vilja göra medans tiden sakta tär mej...Charlie?

Allt detta vet forskarna, som är kunniga på konsumenters vanor, det går djupt detta skall ni veta...och nu börjar jag gå lite väl OT med prata om sex och andra styggelser..sån´t vet ju jag inget om..
Nåväl; det hör inte hemma i denna tråden i alla fall.

tack Charlie*Kram*, tack ni andra o godnatt!
Citera
2005-11-18, 06:02
Medlem
aliasalis avatar
Citat:
Hur blir man nöjd?
Bra fråga, den borde fler ställa sig.

Ett svar:
1.
Ransaka dig själv, och sluta med alla* småsaker som ger dig en "aaah jag är nöjd-känsla".

2.
Sluta grubbla.

*Nej, inte alla saker; du ska fortfarande äta, vara i solen, utföra fysisk aktivitet, ha sex, träffa vänner mm. Grejjen är att du inte får "hänga upp dig" på någon speciell "aaah-känsla". Gör du det blir det ett beroende, ett missbruk. Ett beroende av nöjdhet gör det omöjligt att leva nöjd.
-Tänk också på att det är väldigt svårt att förstå att man själv missbrukar.

-Lite tips i all enkelhet, men just din sanning ska du finna själv. Se bara till att inte leta efter den, då bryter du mot punkt 2.
Lycka till!
Citera
2005-11-18, 08:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Människan är väl inte skapt för att vara nöjd i sitt naturliga friska tillstånd... Det finns droger som tillfälligt kan göra en nöjd, och man kan vara så trött så att man inte orkar bry sig utan bara nöjer sig med att sova... Men generellt sett så vill människan ha mer, och tur är väl det, om alla var nöjda skulle väl folk bara sitta och stirra i taken (som dock aldrig hade byggts eftersom man nöjde sig utan tak)... Då skulle nog mänskligheten snart ha dött ut, fast det skulle kanske inte ha gjort så mycket, eftersom folk hade varit nöjda med det med...
Citera
2005-11-18, 09:44
Medlem
Hackerman2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Hackerman2006

Orkar du utveckla det? Eller vill du vara kortfattad ?
Det finns inte så mycket att utveckla, alla upplever lycka på olika sätt. Jag blir nöjd när jag känner att jag gjort något bra och känner en liten lycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in