2005-11-18, 10:15
Medlem
Vad lycka är... väldig bra fråga du, och jag tror inte att jag har läst någon som kunnat förklara det på ett tillfredställande sätt. Men å andra sidan - jag [och resten av den mänskliga rasen] blir ju aldrig nöjd, hur skulle jag då kunna hitta en tillfredställande förklaring?

Drar mig till minnes någonting som jag läste om Buddhismen och meditation för något eller några år sedan. Tror det var två olika artiklar i Illusterad Vetenskap (som publicerades under våren 2004?).
Kontentan var i varje fall den att man genom undersökningar kommit fram till att Buddhister är världens lyckligaste människor. Det låter inte alls osannolikt för mig, i och med att deras filosofi kring lycka i mycket är ganska lik den stoiska, i och med "den gyllene medelvägen" och allt.

I den andra artikeln som handlade om Buddhister och lyckan så hade de vidare scannat en buddhistmunks hjärna, och upptäckt att de centra i gärnan som gör och lyckliga vad väldigt starkt aktiverade när denne mediterade. Även när denne inte mediterade så låg effekten också kvar, vilket gjorde honom lyckligare och mindre påverkbar för ödets små nycket. Samma resultat stod att finna hos andra som mediterade.

Kanske kom lite OT nu, men tyckte att det var intressanta grejer det... man kanske borde bli en stoisk meditativ fåne? Borde göra en glad
Citera
2005-11-18, 13:05
Medlem
Aleksanders avatar
Jag tror inte det är meningen att man ska bli nöjd särskilt lätt rent biologiskt, är man nöjd så slutar man anstränga sig. Man ska alltid ha ett mål att sträva efter, det är när man anstränger sig själv för att nå sitt mål som man använder sin maximala kapacitet och blir det bästa man kan bli.
Citera
2005-11-18, 15:56
Medlem
lindells avatar
Även om yttre omständigheter är viktiga, är de inte den främsta orsaken till att vara nöjd. Många rika och berömda personer har varit missnöjda med sitt liv. En viktig faktor är att finna livets mening. Detta har jag tidigare nämnt:

Jag tror inte, att människan är skapad utan mål och mening. Huruvida vi kan finna denna mening är sedan en annan sak. Om människan lever utan personlig kontakt med Gud, är hon hänvisad till sina egna ansträngningar. Jag har märkt, hur denna meningslöshet tycks vara ett allmänt diskussionsämne på olika spalter. Det är rent av skrämmande tankar, som ofta kommer fram.
Men hur kan vi finna livets mening? Det är att leva i harmoni med vår Skapare, våra medmänniskor och med oss själva. De sistnämnda kan väl på något sätt förstås, även om de kan vara svåra att leva. Men hur kan vi då leva i harmoni med vår Skapare? Läs mera om mina tankar om denna viktiga fråga i länken nedan.
Citera
2005-11-18, 16:31
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliasali
Bra fråga, den borde fler ställa sig.

Ett svar:
1.
Ransaka dig själv, och sluta med alla* småsaker som ger dig en "aaah jag är nöjd-känsla".

2.
Sluta grubbla.

*Nej, inte alla saker; du ska fortfarande äta, vara i solen, utföra fysisk aktivitet, ha sex, träffa vänner mm. Grejjen är att du inte får "hänga upp dig" på någon speciell "aaah-känsla". Gör du det blir det ett beroende, ett missbruk. Ett beroende av nöjdhet gör det omöjligt att leva nöjd.
-Tänk också på att det är väldigt svårt att förstå att man själv missbrukar.

-Lite tips i all enkelhet, men just din sanning ska du finna själv. Se bara till att inte leta efter den, då bryter du mot punkt 2.
Lycka till!

ALLA_:

ni har alla gett mej MASSOR att tänka på..
SPeciellt detta inlägget får Guldkant i min bok..jag förstår precis vad du menar,men jag har aldrig haft det i ord...TACK; från mitt hjärta... /Martin
Citera
2005-11-18, 16:35
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Även om yttre omständigheter är viktiga, är de inte den främsta orsaken till att vara nöjd. Många rika och berömda personer har varit missnöjda med sitt liv. En viktig faktor är att finna livets mening. Detta har jag tidigare nämnt:

Jag tror inte, att människan är skapad utan mål och mening. Huruvida vi kan finna denna mening är sedan en annan sak. Om människan lever utan personlig kontakt med Gud, är hon hänvisad till sina egna ansträngningar. Jag har märkt, hur denna meningslöshet tycks vara ett allmänt diskussionsämne på olika spalter. Det är rent av skrämmande tankar, som ofta kommer fram.
Men hur kan vi finna livets mening? Det är att leva i harmoni med vår Skapare, våra medmänniskor och med oss själva. De sistnämnda kan väl på något sätt förstås, även om de kan vara svåra att leva. Men hur kan vi då leva i harmoni med vår Skapare? Läs mera om mina tankar om denna viktiga fråga i länken nedan.

Själv förstår jag...att jag inser svårheten folk har at leva utan mening.
Sex är väl mening?
Ja, men folk ska sublimera, och förhöja uppöver behoven tills vi ligger på hyllkanten av kunskaoens böcker, och frågor oss varför inte Marsianerna kommer snart och ger oss lyckoruset...
Du förstår säkert Lindell..
Vi är i stort behovsmänniskor och flockdjur, men vi har en tendens att söka andliga uppleverlser; mer går OFTA vilse på den vägen också...tills det kan kännas ganska pinsamt..precis som med en som föräter sig..och frossar..Så kan man också frossa i en sublimering av ett tidigare outtrett behov.
Trevlig helg Lindell!
Citera
2005-11-24, 23:15
Medlem
uniteders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Människan är väl inte skapt för att vara nöjd i sitt naturliga friska tillstånd... Det finns droger som tillfälligt kan göra en nöjd, och man kan vara så trött så att man inte orkar bry sig utan bara nöjer sig med att sova... Men generellt sett så vill människan ha mer, och tur är väl det, om alla var nöjda skulle väl folk bara sitta och stirra i taken (som dock aldrig hade byggts eftersom man nöjde sig utan tak)... Då skulle nog mänskligheten snart ha dött ut, fast det skulle kanske inte ha gjort så mycket, eftersom folk hade varit nöjda med det med...
Väldigt bra skrivet! Tänkte precis skriva nåt liknande själv. Det går inte att vara nöjd nån längre period och det är inte heller önskvärt att vi ska vara det!
Citera
2005-11-25, 01:52
Medlem
Odjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Hur blir man nöjd?
Lär sig leva utan förväntningar eller?
Shit..jag håller på att förlora förståndet över den här frågan.
Hur långt jag än går, eller vad jag än ser; och vad jag än skaffar, vill jag bara ha mer prylar och annat samt mindre skit.
Jag förstår inte hur man blir nöjd alltså.
HJÄLP!

Hej Charlie..

Man får sätta upp så orealistiska mål som möjligt, för så fort ens strävan efter något är uppfylld så tappar man glädjen.
Men strävar man efter något orealistiskt som aldrig kommer att bli uppfyllt mår man bättre.
Det är inte att nå målet som gör att man mår bra, utan det är strävan efter det.
Så är det i alla fall för mig.
Citera
2005-11-25, 02:00
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nu känner jag att jag måste svara.
Jag tror att det är så att det man konsumerar konsumerar den egna personen. Det konsumerar tid, pengar - som i sin tur konsumerar tid. Till slut fastnar man i en cirkel där man måste fortsätta konsumtionen, för ifall man slutar konsumera och stannar upp för att tänka, så inser man hur man lever och mår dåligt.

Hängde ni med?
(det gjorde knappt jag.)

Sjalv tror jag att man blir nojd om man konsumerar till den egna personen och aldrig till andra
Citera
2005-11-25, 02:01
Medlem
Lost dreamers avatar
Ja nu ha rni två senaste gett mej enormt med huvudbry över natten...ojoj!!

Tack!!
Citera
2005-11-25, 03:09
Medlem
Vi blir aldrig nöjda, vi är samlardjur. Vi vill ha saker vi inte har och till slut vill vi ha nånting vi inte kan få. Lösningen är att avskaffa fickor och väskor så att vi inte har nånstans att lägga sakerna.

Men den värsta boven idag är skräp-tv. Den höjer våra ambitioner samtidigt som det sänker våra prestationer (ja inte gör man nån nytta framför tvn), när det egentligen borde vara tvärtom.
Citera
2005-11-25, 03:41
Medlem
Marulks avatar
Pröva att släppa alla begär.... utan begär så kommer du aldrig bli misnöjd.
Citera
2005-11-25, 03:58
Medlem
Lost dreamers avatar
*Vilken visdom ni besitter...inget skämt..förvalta den väl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in