Vad lycka är... väldig bra fråga du, och jag tror inte att jag har läst någon som kunnat förklara det på ett tillfredställande sätt. Men å andra sidan - jag [och resten av den mänskliga rasen] blir ju aldrig nöjd, hur skulle jag då kunna hitta en tillfredställande förklaring?
Drar mig till minnes någonting som jag läste om Buddhismen och meditation för något eller några år sedan. Tror det var två olika artiklar i Illusterad Vetenskap (som publicerades under våren 2004?).
Kontentan var i varje fall den att man genom undersökningar kommit fram till att Buddhister är världens lyckligaste människor. Det låter inte alls osannolikt för mig, i och med att deras filosofi kring lycka i mycket är ganska lik den stoiska, i och med "den gyllene medelvägen" och allt.
I den andra artikeln som handlade om Buddhister och lyckan så hade de vidare scannat en buddhistmunks hjärna, och upptäckt att de centra i gärnan som gör och lyckliga vad väldigt starkt aktiverade när denne mediterade. Även när denne inte mediterade så låg effekten också kvar, vilket gjorde honom lyckligare och mindre påverkbar för ödets små nycket. Samma resultat stod att finna hos andra som mediterade.
Kanske kom lite OT nu, men tyckte att det var intressanta grejer det... man kanske borde bli en stoisk meditativ fåne? Borde göra en glad