2016-03-09, 21:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte alla detaljer i fallet, men jag läste inlägg om att polisen betvivlar dotterns uppgifter om vad som har hänt och någon skrev att modern hade ett assistansbolag men att det inte var troligt att det rörde som bedrägeri i just det här fallet pga. familjen inte var "nysvenskar". Det jag menar är att även etniska svenskar kan begå bedrägeri. Jag säger inte att det är frågan om det i just det här fallet, utan menade att presentera en alternativ teori för hur det skulle kunna vara ett bedrägerifall även i just detta fall. Det finns flera fall av försäkringsbedrägeri där även svenskar har låtsats haft behov assistansbehov men egentligen levt ett vanligt liv. Dottern i detta fall behöver ju knappast simulera behovet av rullstol dygnet runt eller ens resten av livet. Hon kan ju låtsas ha nedsatt känsel när hon befinner sig utanför hemmet i några månader eller något år, och familjen kommer då ändå ha tjänat hundratusentals kronor på henne. Jag säger inte att så är fallet, men det finns försäkringsfall i Sverige där folk t.o.m. huggit av sig tummen, eller tvingat sina barn fejka funktionshinder under flera år, för att få ut pengar, så att låta sig bli påpucklad och låtsas behöva sitta i rullstol ett tag, är inget som skulle förvåna mig. Som sagt säger jag inte att det verkligen är så i detta fall, men är luttrad efter att ha läst lite fall om försäkringsbedrägerier.

Assistansbolaget drivs utan vinst. Etniska svenskar blir överfallna i Kungsbacka, och nu funderar Kungsbacka borna att beväpna sig.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.3019022-kungsbackabor-funderar-pa-att-bevapna-sig
Citera
2016-03-09, 21:42
Medlem
Citat:
Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget fyra stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Familjen var även tidiga mot att gå ut i kvällstidningarna och dementera "rykten i sociala medier" om att familjen på något sätt skulle ligga bakom misshandeln. Givetvis dementera man endast att det skulle handla om hedersbrott från familjens sida, samtidigt som man tidigare angivit att det var okända "utländska män" som angripit, allt för att fokus ska hamna på frågor om eventuella gärningsmäns etnicitet och motiv istället för familjens egentliga motiv.

Assistansbranchen är genomrutten. Det är jag helt övertygad om. Men familjen har väl inget att tjäna på detta "Nancy Kerrigan" fall. Någon har haft motiv att skada Sophie pga någonting men inte familjen.
Citera
2016-03-09, 21:48
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Väl uttryckt och naturligtvis helt korrekt. Det här är Aktuella brott och kriminalfallsforumet trots allt.

Grazie.

Citat:
Ja vad säger man....kan mycket väl vara den största offentliga sågning av en målsägandeutsaga som jag hört. Dessutom levererad av handläggande Polismyndighet.... Alla gnälliga offerkoftor i tråden borde IMO först lyssna på intervjun innan de skriver ett enda ord.

Håller med till fullo. Den där intervjun bör alla trådens gråterskor lyssna igenom innan de fullständigt bryter samman av den psykiska press som de fått uthärda pga av andra tråddeltagares skepticism mot denna besynnerliga historia.
Fuxborg skräder inte med orden. Han gör även väldigt klart att hans kollega och ansvariga utredare fått Grand Canyon-liknande veck i pannan när de försökt få flickans berättelse att gå ihop.

Citat:
Kan det möjligen vara så att BO dvs den 16-åriga dottern hamnat i ett meningsutbyte med någon familjemedlem som gått för långt i stundens hetta och blivit övertalad att hitta på lämplig rövarhistoria ställd inför scenariot att konsekvenserna för familjen i stort kan komma att bli mycket allvarliga om sanningen kommer fram vid den (nödvändiga) sjukhusvistelsen?

I vilket fall, det finns sannolikt mer än vad som hittills framkommit att gräva fram i hela den här historien.

Att det är en rövarhistoria känner jag mig ganska säker på. Men scenariot som du föreslår ser jag inte som sannolikt. Men visst, om föräldrarnas lämplighet ifrågasätts kan det bli svårt att få driva assistansbolaget vidare.

Däremot drar jag mig till minnes historien om Mathias Borsing som mördades 2008 i Göteborg. Han var 17 år och begav sig med två vänner till ett hus i Änggården för att köpa knark. Istället för att sälja knark så bestämde sig langarna för att knivhugga och råna Mathias, hans vänner tog till flykten medans Mathias sägnade ner och dog.
Vi kan ju i nuläget inte utesluta att det är ett liknande scenario som har utspelat sig.

Ponera att Sophie har bestämt träff med några pushers för att köpa lite gött inför helgen. Något går snett och det slutar med att de ger henne ordentligt med stryk. Kanske tycker langarna att hon är ett lätt rånoffer och samtidigt känner de sig säkra på att hon aldrig skulle våga anmäla dem till polisen.

De lämnar henne på platsen och drar iväg med bilen. Kan vara anledningen till varför hon hittas vid Hamntorget, som ju faktiskt är en omväg mellan busshållplatsen och gymmet. Det ligger liksom en aning off sett till var människor rör sig i centrala Kungsbacka, lite avsides men ändå centralt. Perfekt för att undgå upptäckt när man ska genomföra en deal.

Detta skulle också kunna förklara varför hennes vän befinner sig i så nära anslutning till platsen, trots att de uppgett till polis och media att de skulle träffas vid gymmet. Eftersom Sophie känner till killarna och vet vad de går för vågar hon inte berätta för varken polis eller föräldrar att hon faktiskt vet vilka det är som gett sig på henne. Och man vill väl knappast berätta för mamma och pappa att man bestämt träff med ett par skumma typer för att köpa lite weed.
Senast redigerad av lindemann 2016-03-09 kl. 21:54.
Citera
2016-03-09, 22:02
Medlem
Citat:
Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget fyra stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Familjen var även tidiga mot att gå ut i kvällstidningarna och dementera "rykten i sociala medier" om att familjen på något sätt skulle ligga bakom misshandeln. Givetvis dementera man endast att det skulle handla om hedersbrott från familjens sida, samtidigt som man tidigare angivit att det var okända "utländska män" som angripit, allt för att fokus ska hamna på frågor om eventuella gärningsmäns etnicitet och motiv istället för familjens egentliga motiv.
Hoppla det var inga dåliga pengar det. Då får vi hoppas att detta utreds och att sanningen kommer fram.
Citera
2016-03-09, 22:03
Medlem
Citat:
Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte alla detaljer i fallet, men jag läste inlägg om att polisen betvivlar dotterns uppgifter om vad som har hänt och någon skrev att modern hade ett assistansbolag men att det inte var troligt att det rörde som bedrägeri i just det här fallet pga. familjen inte var "nysvenskar". Det jag menar är att även etniska svenskar kan begå bedrägeri. Jag säger inte att det är frågan om det i just det här fallet, utan menade att presentera en alternativ teori för hur det skulle kunna vara ett bedrägerifall även i just detta fall. Det finns flera fall av försäkringsbedrägeri där även svenskar har låtsats haft behov assistansbehov men egentligen levt ett vanligt liv. Dottern i detta fall behöver ju knappast simulera behovet av rullstol dygnet runt eller ens resten av livet. Hon kan ju låtsas ha nedsatt känsel när hon befinner sig utanför hemmet i några månader eller något år, och familjen kommer då ändå ha tjänat hundratusentals kronor på henne. Jag säger inte att så är fallet, men det finns försäkringsfall i Sverige där folk t.o.m. huggit av sig tummen, eller tvingat sina barn fejka funktionshinder under flera år, för att få ut pengar, så att låta sig bli påpucklad och låtsas behöva sitta i rullstol ett tag, är inget som skulle förvåna mig. Som sagt säger jag inte att det verkligen är så i detta fall, men är luttrad efter att ha läst lite fall om försäkringsbedrägerier.

Jag vet inte så mycket om assistansbolag men denna bolag har fyra anställda och en brukare. Brukaren är antagligen BO:s syster. Vilka de fyra anställda är vet jag inte men kan det förhålla sig två av dem är BO:s föräldrar och de övriga två är personer som har fått lite betalt för att låtsas vara anställda? I så fall kan BO fått stryk av sin mamma för att hon gick till gymmet och vägrade passa sitt syskon (brukaren) när mamman skulle gå till frissan eller liknande. Det här är bara spekulation från min sida. Men det är väl fritt fram att spekulera på Flashback?
Citera
2016-03-09, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Assistansbolaget drivs utan vinst.

Du har inte mycket förstått, om man säger så.
Citera
2016-03-09, 22:08
Medlem
Midnights avatar
Citat:

Hon blev blåslagen.
De har också kollat hennes reflexer. Reflexer är som det låter. Det är något som sker automatiskt och är inget du bara fejkar bort.
Citera
2016-03-09, 22:09
Medlem
mot8rheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte så mycket om assistansbolag men denna bolag har fyra anställda och en brukare. Brukaren är antagligen BO:s syster. Vilka de fyra anställda är vet jag inte men kan det förhålla sig två av dem är BO:s föräldrar och de övriga två är personer som har fått lite betalt för att låtsas vara anställda? I så fall kan BO fått stryk av sin mamma för att hon gick till gymmet och vägrade passa sitt syskon (brukaren) när mamman skulle gå till frissan eller liknande. Det här är bara spekulation från min sida. Men det är väl fritt fram att spekulera på Flashback?

"fått lite betalt för att låtsas vara anställda"
I vilket syfte? Är det något uppenbart jag missar här?

//Ha en trevlig kväll
Citera
2016-03-09, 22:13
Medlem
mot8rheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Hon blev blåslagen.
De har också kollat hennes reflexer. Reflexer är som det låter. Det är något som sker automatiskt och är inget du bara fejkar bort.

Jag gissar att man kan ha fungerande reflexer och samtidigt nedsatt känsel.
Citera
2016-03-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot8rhead
"fått lite betalt för att låtsas vara anställda"
I vilket syfte? Är det något uppenbart jag missar här?

//Ha en trevlig kväll
Hen flummar som vanligt tvära kast i inläggen.
Citera
2016-03-09, 22:17
Medlem
locknlolls avatar
En misshandel och ett våldtäktförsök och ingen tycks vare sej sett eller hört någonting.
Är folket i Kungsbacka både döva och blinda, eller är dom bara rädda för att vittna ?

Gissningsvis blev den första flickan verkligen slagen. Dock tror jag att GM varit något yngre än vad som sagts.Orden som sades i samband med misshandeln tyder på att gossarna bott här ett tag.
Att inte fler slag utdelades kan mycket väl bero på att grabbarna var rädda för upptäkt, och därför snabbt drog iväg. Utan att för den saken skull köra som biltjuvar.
Senast redigerad av locknloll 2016-03-09 kl. 22:47.
Citera
2016-03-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
En misshandel och ett våldtäcktförsök och ingen tycks vare sej sett eller hört någonting.
Är folket i Kungsbacka både döva och blinda, eller är dom bara rädda för att vittna ?

Gissningsvis blev den första flickan verkligen slagen. Dock tror jag att dom i så fall varit något yngre än vad som sagts.
Orden som sades i samband med misshandeln tyder på att gossarna bott här ett tag.
Att inte fler slag utdelades kan mycket väl bero på att grabbarna var rädda för upptäkt, och därför snabbt drog iväg. Utan att för den saken köra som biltjuvar
Undrar om tjejerna känner varandra och att den senare vet vad som hänt.
Det kan ju liksom vara ett sätt att behålla deras hemlighet genom att ge signalement som riktar blickarna åt fel håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in