2016-03-09, 20:15
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag får erkänna att jag inte läser Fria Tider men ändå sett namnet i andra sammanhang.

Däremot tycker jag att vi kan ha väl stort överseende med kvinnor som hittar på saker. Vad hade reaktionen blivit om en man hade anmält att han hade blivit överfallen av tre okända kvinnor mitt på stan utan att någon hade sett något?
Reaktionen hade nog blivit att anmälan tas upp och utredningen läggs ner (samma dag).
Vad gäller om anmälan är sann eller falsk - och om den är falsk, vad konsekvenserna ska bli - borde väl vara upp till rättsväsendet och i vissa fall vårdpersonal.

Det finns ingen anledning att blanda in varenda jeppe som råkar läsa i kvällsblaskorna. Detta är inget man kan lägga på anhöriga utan mediavana, det är något media själva måste ta ansvar för. En del journalister är verkligen hänsynslösa.
Senast redigerad av Schering 2016-03-09 kl. 20:17.
Citera
2016-03-09, 20:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot8rhead
Det finns ju inget som talar för att det skulle vara så. 100% fantasier.

Det blir för mycket det här.. Kungsbacka tätort är ju inte mycket mer än ett litet samhälle.

Ber om ursäkt för att länken inte går till Aftonbladet.

http://www.friatider.se/polisen-varnar-kvinnor-i-kungsbacka
Citera
2016-03-09, 20:45
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Mamman har assistansbolag men det är inget med nysvenskar, annars kunde de haft med saken att göra. När ett syskon har ett handikappat syskon är det dock vanligt att den friska inte får så mycket uppmärksamhet som den med ett handikapp. Ofta läggs skulden på den friska även om det var den andra som gjorde något. Fast detta låter ändå långsökt.
Länk till företaget http://dirigo-assistans.se/

Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget fyra stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Familjen var även tidiga mot att gå ut i kvällstidningarna och dementera "rykten i sociala medier" om att familjen på något sätt skulle ligga bakom misshandeln. Givetvis dementera man endast att det skulle handla om hedersbrott från familjens sida, samtidigt som man tidigare angivit att det var okända "utländska män" som angripit, allt för att fokus ska hamna på frågor om eventuella gärningsmäns etnicitet och motiv istället för familjens egentliga motiv.
Senast redigerad av Finskpinne 2016-03-09 kl. 20:54.
Citera
2016-03-09, 20:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det blir för mycket det här.. Kungsbacka tätort är ju inte mycket mer än ett litet samhälle.

Ber om ursäkt för att länken inte går till Aftonbladet.

http://www.friatider.se/polisen-varnar-kvinnor-i-kungsbacka

Är det inte anmärkningsvärt att inte andra media har fångat upp Fuxborgs uttalande med tanke på hur mycket uppmärksamhet uttalandena i Östersund fick? Lokaltidningen Norra Halland nämner det inte alls. I Hallands Nyheter uttalar sig närpolischefen och går betydligt mildare fram:

Citat:
Ska Kungsbackaborna vara oroliga med tanke på det som redan har hänt?

– Orolig ska man inte behöva vara, men man ska vara uppmärksam, för samhälle är som det är, svarar Anders Wiss.

Källa:
http://hn.se/nyheter/halland/1.4780902-polisen-forstarker-narvaro-i-kungsbacka
Citera
2016-03-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget 4 stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Din teori är helt osannolik. En 16-årig sportslig tjej med kompisar skulle aldrig gå med på någonting sådant. Eller menar du att hennes föråldrar inte invigde henne bedrägeriet utan lejde några karlar för att misshandla henne eftersom de ville få in mer pengar i assistansbolaget?` Det kan du väl inte tro på?
Citera
2016-03-09, 20:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det inte anmärkningsvärt att inte andra media har fångat upp Fuxborgs uttalande med tanke på hur mycket uppmärksamhet uttalandena i Östersund fick? Lokaltidningen Norra Halland nämner det inte alls. I Hallands Nyheter uttalar sig närpolischefen och går betydligt mildare fram:
Jo, det är konstigt. Gissningsvis beror det på att de inte vill hänvisa till Fria Tider.
Citera
2016-03-09, 20:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jo, det är konstigt. Gissningsvis beror det på att de inte vill hänvisa till Fria Tider.

Fast det borde ju inte vara svårare än att de frågar Fuxborg själva... Det är trots allt hans jobb att svara på medias frågor.
Citera
2016-03-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Spelar ingen roll vad den här lilla tjejen än gjort så förtjänar hon inte att bli misshandlad på det här sättet, hon är 16 år och fortfarande ett barn.

De personerna som misshandlat henne har passerat de mänskliga gränserna med råge!

Vakna för h...
Om det nu överhuvudtaget finns några gärningsmän.

Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Det kanske är någon sorts ny initieringsrit de har, babbarna?

Jag syftar mest på -"Kämpa inte emot för då blir det värre" som idioterna skall ha sagt.
Det låter inte som "babbar". Dom använder sig mer av hora, knulla, orre eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Bolaget är bildat 2013 och har i dagsläget fyra stycken anställda (enligt allabolag.se) samt en brukare (enligt deras hemsida). En brukare har alltså förra året givit dem en nettoomsättning på nästan 2 miljoner kronor. Ska jag vara konspiratorisk i sann FB-anda så kanske anmälningen är första ledet i ett begynnande försäkrings- och assistansbedrägeri. Familjen är medvetna om hur mycket pengar som familjen kan få ifall man fejkar ett försäkringsfall samt assistansbehov. Man låtsas att dottern har råkat ut för ett avskyvärt brott som lett till hon nu har "nedsatt känsel i benen", så att man kan hävda att hon måste sitta i rullstol och behöver assistans i hemmet.

Familjen var även tidiga mot att gå ut i kvällstidningarna och dementera "rykten i sociala medier" om att familjen på något sätt skulle ligga bakom misshandeln. Givetvis dementera man endast att det skulle handla om hedersbrott från familjens sida, samtidigt som man tidigare angivit att det var okända "utländska män" som angripit, allt för att fokus ska hamna på frågor om eventuella gärningsmäns etnicitet och motiv istället för familjens egentliga motiv.
Mycket tyder på att det finns ett samband mellan misshandeln och familjeföretaget. Skall bli intressant se vem eller vilka som ligger bakom misshandeln.
Citera
2016-03-09, 21:12
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Din teori är helt osannolik. En 16-årig sportslig tjej med kompisar skulle aldrig gå med på någonting sådant. Eller menar du att hennes föråldrar inte invigde henne bedrägeriet utan lejde några karlar för att misshandla henne eftersom de ville få in mer pengar i assistansbolaget?` Det kan du väl inte tro på?

Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte alla detaljer i fallet, men jag läste inlägg om att polisen betvivlar dotterns uppgifter om vad som har hänt och någon skrev att modern hade ett assistansbolag men att det inte var troligt att det rörde som bedrägeri i just det här fallet pga. familjen inte var "nysvenskar". Det jag menar är att även etniska svenskar kan begå bedrägeri. Jag säger inte att det är frågan om det i just det här fallet, utan menade att presentera en alternativ teori för hur det skulle kunna vara ett bedrägerifall även i just detta fall. Det finns flera fall av försäkringsbedrägeri där även svenskar har låtsats haft behov assistansbehov men egentligen levt ett vanligt liv. Dottern i detta fall behöver ju knappast simulera behovet av rullstol dygnet runt eller ens resten av livet. Hon kan ju låtsas ha nedsatt känsel när hon befinner sig utanför hemmet i några månader eller något år, och familjen kommer då ändå ha tjänat hundratusentals kronor på henne. Jag säger inte att så är fallet, men det finns försäkringsfall i Sverige där folk t.o.m. huggit av sig tummen, eller tvingat sina barn fejka funktionshinder under flera år, för att få ut pengar, så att låta sig bli påpucklad och låtsas behöva sitta i rullstol ett tag, är inget som skulle förvåna mig. Som sagt säger jag inte att det verkligen är så i detta fall, men är luttrad efter att ha läst lite fall om försäkringsbedrägerier.
Citera
2016-03-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Fria Tider vill kanske inte tro på denna historia. Jag vet inte varför. Men när det gällde Nora-historien så kontaktade Fria Tider inte någon polis för motsvarande intervju. Eller kanske finns det ingen polis i Nora som vill prata med Fria Tider.
Citera
2016-03-09, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Jo jag reflekterade också över det. Men man vill väl inte uppröra feministerna som valde att se (vinkla) det som att man skuldbelade kvinnorna.
Citera
2016-03-09, 21:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jo jag reflekterade också över det. Men man vill väl inte uppröra feministerna som valde att se (vinkla) det som att man skuldbelade kvinnorna.

Fast Fi fick 1.9 % i riksdagsvalet i Kungsbacka så det är nog inte den viktigaste prioriteringen för lokalpressen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in