Citat:
Ursprungligen postat av
rattvisaebra
Syftet med häktning är naturligtvis inte att utsätta er för tortyr utan för att ni inte ska kunna försvåra utredningen, att ni sedan uppfattar det som tortyr är en annan sak, jag uppfattar till exempel melodifestivalen som tortyr, men det betyder inte att mellon är ett tortyrredskap.
Så med tanke på att merparten av de som är häktade inte sitter så länge i häktet och att det är cirka 12% som är felaktigt häktade tycker i varje fall jag att häktet ska vara utformat som det är. Fast å andra sidan är jag väldigt laglydig och det innebär att risken för att jag ska bli häktad är mikroskopisk. Tror att om ni hade hållit er på rätt sida omlagen så hade ni inte varit så oroliga.
Du har uppenbarligen aldrig suttit häktad, så din åsikt om huruvida det är tortyr eller inte är fullkomligt ointressant. Den dag du själv offras för att rättstaten ska kunna fortsätta i sitt nuvarande skick, så har du rätt att uttala dig om det.
Om häktets uppgift är att förhindra försvåring av utredningen, så finns det humanare vägar att gå än att låsa in nån ensam i en kal, kall cell med en skitig, tunn plastmadrass, sönderklottrade väggar, smutsig toalett och för lite mat. Helt ovetandes om vad som kommer att hända en.
Nej, min vän, häktets funktion är främst att bryta ner dig med vad de flesta kallar tortyr.
Om 99% av befolkningen upplever mellon som tortyr, samt tvingas lyssna på den dagar i streck utan paus, skulle du fortfarande hävda att det inte är ett tortyrredskap? Skulle inte tro det.
Dessutom har man lika mycket rättighet att bryta mot omoraliska lagar, som skyldighet att följa de rättfärdiga.
Om man inte är jättesugen på att leva i en totalitärstat dvs..