Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2016-03-17, 02:30
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorBalls
Tycker det är alldeles utmärkt med häkte. Där kan äckliga svin sitta tills de blir dömda. Har du studerat utfallet av häktningar visavi fällande domar? Det är 99%+ i utfall. Men knarkar grisar lär ändå klaga.....

Det är iofs 88%..

I övrigt verkar du inte må särskilt bra. Hoppas du repar dig!
Citera
2016-03-17, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Lagar stiftas inte av befolkningen öht. De flesta lagar vi går under är ungefär lika uppdaterade som bibeln. Inte ens nya lagar som skrivs har vi ett skit att säga till om. Om du tror det så lever du i en fantasivärld, min vän. När var sist vi röstade fram nya lagförslag t.ex? It doesn't happen. Cause they don't give a fuck what we think mate.

Angående bekvämligheten i häktet skulle jag skämmas om vi behandlade boskapsdjur på samma sätt. Dessutom så säger behandlingen av samhällets svagaste och mest utsatta en hel del om dess regering.

Det är för att vi lever i en representativ demokrati inte en direktdemokrati. Våra folkvalda stiftar våra lagar. Alltså vi röstar på vilka vi vill skall representera vår vilja och de stiftar sedan de lagar som gäller för vårt land. Och nej inte en enda av våra lagar är lika gamla som bibeln eftersom vårt land inte är så gammalt. Faktum är att de flesta lagar är förhållandevis nya och de uppdateras när så behövs.

När det gäller bekvämligheten i häktena så håller jag med om att det borde vara bättre men samtidigt hamnar det väldigt långt ned på min prioritetslista.
Sen ser jag inte de häktade som de svagaste och mest utsatta, tvärt om är det oftast de som skadar andra(och då ofta svaga och utsatta) och samhället. De svagaste är barn, gamla och sjuka och innan vi lägger en enda krona på att göra häktena mer drägliga så finns det extremt mycket som behövs inom barnomsorg, skola, vård och äldreomsorg.
Jag är övertygad om att de flesta i Sverige tycker samma och eftersom viljan till att öka skatterna för att täcke de områdena verkar vara väldigt låg så skulle jag påstå att viljan att lägga skattepengar på att göra häktena mer bekväma nog är nära noll utanför de kriminella kretsarna.
Citera
2016-03-17, 04:31
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är för att vi lever i en representativ demokrati inte en direktdemokrati. Våra folkvalda stiftar våra lagar. Alltså vi röstar på vilka vi vill skall representera vår vilja och de stiftar sedan de lagar som gäller för vårt land. Och nej inte en enda av våra lagar är lika gamla som bibeln eftersom vårt land inte är så gammalt. Faktum är att de flesta lagar är förhållandevis nya och de uppdateras när så behövs.

När det gäller bekvämligheten i häktena så håller jag med om att det borde vara bättre men samtidigt hamnar det väldigt långt ned på min prioritetslista.
Sen ser jag inte de häktade som de svagaste och mest utsatta, tvärt om är det oftast de som skadar andra(och då ofta svaga och utsatta) och samhället. De svagaste är barn, gamla och sjuka och innan vi lägger en enda krona på att göra häktena mer drägliga så finns det extremt mycket som behövs inom barnomsorg, skola, vård och äldreomsorg.
Jag är övertygad om att de flesta i Sverige tycker samma och eftersom viljan till att öka skatterna för att täcke de områdena verkar vara väldigt låg så skulle jag påstå att viljan att lägga skattepengar på att göra häktena mer bekväma nog är nära noll utanför de kriminella kretsarna.

Precis. Representativ demokrati = friheten att välja mellan ett fåtal diktatorer = ingen demokrati alls. Ett sovande folk som inte vill behöva tänka och ger ifrån sig makten till de "smarta".

Att sitta oskyldigt frihetsberövad, isolerad från allt man vanligtvis förknippar med trygghet, är nog den mest utsatta situation en levande människa kan befinna sig i. Att vår egen stat bedriver sådan verksamhet utan att någon höjer ögonbrynen, är i mina ögon ett ganska solklart tecken på ett samhälle i Anomi. Men har man aldrig befunnit sig i en sådan situation, förstår jag att man inte har empati för de som har det.

Den dag alla lagstiftare och makthavare får spendera tid i häktet, på prov, kan jag garantera att reformationer kommer införas illa kvickt.

Observera att jag inte hävdar att det är fullt ologiskt att oskyldiga ibland frihetsberövas. MEN, med tanke på att vi ger staten den makten, så borde vi va jävligt försiktiga med hur de behandlas när de väl är under statens tillsyn. Den psykiska påfrestningen bör till varje pris minimeras, inte tvärtom.
Senast redigerad av KramGoo 2016-03-17 kl. 04:50.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in