2016-04-11, 01:41
Medlem
theMowgs avatar
Nej bättre än bron är den definitivt inte, men helt OK söndagsunderhållning.

Jag stör mig på att location shooting inte är korrekt. Om huvudhandlingen skall utspelas i Stockholm varför är inte allt filmat där?

Helena Bergströms karaktär i serien bor och jobbar i Stockholm, men scenerna från hennes "kontor" är filmat i Gothia Towers, Göteborg. Hennes hus som ska föreställa Stockholms skärgård är i själva verket Göteborgs skärgård. Och i dagens program sprang karaktären Minken omkring på Frölunda Torg å leta efter skatare efter misshandeln. Det finns troligtvis mer scener som jag inte lagt märke till.

Visst, ingen bil deal. Dom tyska tittarna har ingen koll och dom flesta svenska kommer inte lägga märka till det, men det stör min upplevelse när nåt som ska föreställa Stockholm är Göteborg. Nu satt jag undra hur fan Minken kunde ta sig från Stockholm till Göteborg å tillbaka så snabbt...
Citera
2016-04-11, 08:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theMowg

Jag stör mig på att location shooting inte är korrekt. Om huvudhandlingen skall utspelas i Stockholm varför är inte allt filmat där?

Helena Bergströms karaktär i serien bor och jobbar i Stockholm, men scenerna från hennes "kontor" är filmat i Gothia Towers, Göteborg. Hennes hus som ska föreställa Stockholms skärgård är i själva verket Göteborgs skärgård. Och i dagens program sprang karaktären Minken omkring på Frölunda Torg å leta efter skatare efter misshandeln. Det finns troligtvis mer scener som jag inte lagt märke till.

Visst, ingen bil deal. Dom tyska tittarna har ingen koll och dom flesta svenska kommer inte lägga märka till det, men det stör min upplevelse när nåt som ska föreställa Stockholm är Göteborg. Nu satt jag undra hur fan Minken kunde ta sig från Stockholm till Göteborg å tillbaka så snabbt...
Håller med. Också stört mig på det. Om det ska utspelas i Stockholm..varför har dom spelat i så mycket i Göteborg istället när det inte är meningen att det ska framstå att det utspelas där.
Citera
2016-04-11, 08:51
Medlem
Citat:

Butiken där Jackie jobbar i är Alvhems mäkleri och inredning, Olivedalsgatan, Göteborg

https://streetview.hitta.se/streetvi...6gooteborg.jpg
Citera
2016-04-11, 11:15
Medlem
We2Sexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Håller med. Också stört mig på det. Om det ska utspelas i Stockholm..varför har dom spelat i så mycket i Göteborg istället när det inte är meningen att det ska framstå att det utspelas där.

Är serien gjord av Film i Väst? Kan ju vara en förklaring i så fall. Men ja, sjukt störigt är det när man upptäcker alla platser i Göteborg och får höra Stockholm.

Var det inte samma med Blå Ögon? Tyckte en del scener var inspelade i Göteborg när de utspelade sig i Stockholm.
Citera
2016-04-11, 13:51
Medlem
Del 5 sändes igår - Springfloden.
Har man inte följt serien så fattar man inget, men igår var det helt botten, man fattade inget.
Verkar tappa intresset redan efter 20 min.
Det var en katt som saknades, hittades under huven på hennes bil, en örfil och Tom mötte en kvinna, troligtvis hans Ex, det kom inte fram i programmet.
En man låg i en bil som levde i förra programmet. Varför dog han ?
Rörig och obegripligt avsnitt.
Nån som har en annan uppfattning eller samma ?
Citera
2016-04-11, 16:43
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Del 5 sändes igår - Springfloden.
Har man inte följt serien så fattar man inget, men igår var det helt botten, man fattade inget.
Verkar tappa intresset redan efter 20 min.
Det var en katt som saknades, hittades under huven på hennes bil, en örfil och Tom mötte en kvinna, troligtvis hans Ex, det kom inte fram i programmet.
En man låg i en bil som levde i förra programmet. Varför dog han ?
Rörig och obegripligt avsnitt.
Nån som har en annan uppfattning eller samma ?

Kvinnan Tom mötte var ju hans gamla kollega (chef?), Olivia träffade ju henne i ett tidigare avsnitt, vilket t o m visades i resumén så att man skulle komma ihåg henne när hon dök upp i detta avsnitt. Grejen med katten tyckte jag var rätt ball, serien chockerar en ibland med sådan brutalitet (som ungarnas slagsmålsklubb och de filmade misshandlarna). Varför och hur Nils Wendt dog får vi nog veta i ett senare avsnitt, klart det ska vara lite mysterier i en thrillerserie.
Jag tycker serien är helt klart godkänd, inget man kommer att gå och grunna på i åratal, men absolut schysst underhållning som fängslar en i 45 minuter en söndagskväll.
Citera
2016-04-11, 23:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Stör mig också på det där. Ett till exempel är när Jelle går från husvagnen som ligger i Nacka och helt plötsligt är han vid skärmarbrinks tunnelbana.. Detaljer är inte svenska serieskapares/filmskapares starka sida.
Citera
2016-04-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är det inte ett rätt typiskt namn på en Börjlind-karaktär? Det är deras uppfattning om vad folk i den undre världen kallas. Det känns mer och mer Beck över detta. Även den där "fight club"-grejen känns väldigt mycket Börjlinds Beckmanus. Även inte helt ovanligt heller att de brukar blanda in barn i den miljön.

Senaste avsnittet var uselt.

Då kan du inte Börjlings värld, Minken är en parafras på artisten Mink DeVille, kolla Johans klädstil och kolla på artistens klädstil.
Till och med samma mustasch har dom.
Börjlind är en gammal rockräv, hängde på Ritz på 80-talet, skrev i Schlager då och då, skrev om musik i dagstidningarnas kultursidor.
Citera
2016-04-16, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
jo det lär vara så, därför som hennes pappa var så intresserad av mordet.
Citera
2016-04-17, 21:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Då kan du inte Börjlings värld, Minken är en parafras på artisten Mink DeVille, kolla Johans klädstil och kolla på artistens klädstil.
Till och med samma mustasch har dom.
Börjlind är en gammal rockräv, hängde på Ritz på 80-talet, skrev i Schlager då och då, skrev om musik i dagstidningarnas kultursidor.

Det är ändå en karaktär som påstås ha koll på den undre världen 2016, en 80-talsinspirerad Mink DeVille-karaktär. Jag har sett flera snarlika karaktärer i Börjlind-manus. Han är kanske fast i någon 80-tals-undre värld. Oavsett lite skrattretande.
Senast redigerad av mishima 2016-04-17 kl. 21:33.
Citera
2016-04-17, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Stör mig också på det där. Ett till exempel är när Jelle går från husvagnen som ligger i Nacka och helt plötsligt är han vid skärmarbrinks tunnelbana.. Detaljer är inte svenska serieskapares/filmskapares starka sida.

För du vet hur enormt detaljriktiga utländska filmer är gällande liknande exempel? Klipps en hel del i miljöer och platser men det vet du ingenting om, då du ej varit på platserna.

Toronto och Vancouver är ofta New York och till och med LA, detaljer var det ja.
Senast redigerad av 780 2016-04-17 kl. 21:47.
Citera
2016-04-17, 22:48
Medlem
Sitter med skämskudde varje söndag och kollar, varför? Jag vet inte

Ytterst låg insats både manus och skådespelarmässigt trots kända skådisar.

Spretig story, förutsägbar, och allmänt "töntigt" sitter flera ggr varje avsnitt och säger till min sambo: - nä, fan det här är dåligt på riktigt! Hon nickar instämmande...

Polisstudenten var med i Bron 2, likaså han som dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in