• 1
  • 2
2016-03-07, 10:59
Medlem
Får in pengar via PayPal för en sak. I början var det inte så mycket, men nu är det över 10k per månad. Jag för sedan över dessa (iaf tidigare) direkt till mitt vanliga bankkonto.

Jag börjar nu bli lite nojjig för att Skatteverket nu, eller om typ 2 år, kollar tillbaks och säger: du vi ser att du har fått in 500k från PayPal senaste åren. Lust att förklara? Vi vill ha 1/3 av det!

You feel me? Undrar helt enkelt hur pass orolig jag bör vara. Rör inget illegalt så, men däremot så känns det halvillegalt att jag inte redovisar det så att säga..

För oftast över i omgångar om 2-4k.

1. Kan Skatteverket lägga sig i? Hur/var/när är riskerna isåfall?
2. Kan man kringgå detta genom att via PayPal få in pengarna på fonder/aktier eller liknande? Eller tvätta det genom att få in på en Pokersida som är skattefri och sedan ta hem det till bankkontot bara?

Tack på förhand!
//Mvh någon som har inte har någon större koll på det här området
Citera
2016-03-07, 11:01
Medlem
Skatteverket är inte de första som undrar, men du lär snart få ett frågeformulär från din bank, där du ska förklara transaktionerna med hänsyn till lagen om penningtvätt. Har du inte en rimlig förklaring så spärras ditt konto.
Citera
2016-03-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Får in pengar via PayPal för en sak. I början var det inte så mycket, men nu är det över 10k per månad. Jag för sedan över dessa (iaf tidigare) direkt till mitt vanliga bankkonto.

Jag börjar nu bli lite nojjig för att Skatteverket nu, eller om typ 2 år, kollar tillbaks och säger: du vi ser att du har fått in 500k från PayPal senaste åren. Lust att förklara? Vi vill ha 1/3 av det!

You feel me? Undrar helt enkelt hur pass orolig jag bör vara. Rör inget illegalt så, men däremot så känns det halvillegalt att jag inte redovisar det så att säga..

För oftast över i omgångar om 2-4k.

1. Kan Skatteverket lägga sig i? Hur/var/när är riskerna isåfall?
2. Kan man kringgå detta genom att via PayPal få in pengarna på fonder/aktier eller liknande? Eller tvätta det genom att få in på en Pokersida som är skattefri och sedan ta hem det till bankkontot bara?

Tack på förhand!
//Mvh någon som har inte har någon större koll på det här området

fråga de direkt? =)
Citera
2016-03-07, 16:49
Medlem
sommarlovs avatar
Handla för pengarna på ebay?
Dela upp på flera konton?
Be kompisar hjälpa till med att sprida pengarna??
Citera
2016-03-09, 04:01
Medlem
Skatteverket har ingen insyn i Paypal, men regelbundna utbetalningar på 10k+ kommer nog din bank kommer börja fråga om, och kan i längden även dra in Skatteverket.

Du bör också vara medveten om att Paypal bara tillåter en viss gräns innan dom också börjar ställa frågor. När du når första gränsen kommer ditt konto spärras och vara låst tills du skickat in foto på körkort m.m. De kommer även ringa dig och fråga om verksamheten, dock inte med avsikt att rapportera till Skatteverket utan snarare undra varför du inte öppnar företagskonto hos dem.
Citera
2016-03-09, 10:08
Medlem
Kommande år kommer det nog även bli mer kommunikation mellan sidor som Paypal, Skrill och respektive länders skattemyndigheter. Just nu får ju bara SKV ta del av Paypals prylar om de uttryckligen ber om ett utdrag, så det finns ingen utlämningsskyldighet annat än på direkt förfrågan. Men med ökade digitala nomad-jobb är det bara en tidsfråga innan SKV vill ha mer insyn kantänka, utan att behöva be om det.

Numerar använder jag en annan betaltjänst och redovisar pengarna via EF eftersom det blir betydande summor. Notera även att om SKV skulle höra av sig i efterhand rörande dina PP_pengar är det avsevärt mer än 1/3 vi snackar om eftersom det inte redovisats. Skattetillägg, böter etc.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattetill%C3%A4gg
Citera
2016-03-10, 06:25
Medlem
Tror du skatteverket nöjer sig med 1/3?
Ska vi räkna på dessa 500k?
För att göra det mer spännande kan vi säga att du redan tjänar upp till gränsen för statlig skatt ca 360k.
Skatteverket kommer räkna dina 500k som skattade nettopengar.
Då blir det 500k i statlig och kommunal skatt på detta ska du betala egenavgifter ca 33% och på dessa ca 665k (500+165) blir det skattetillägg på 40%. Totalt ca 1 miljon inkl ränta. Förmodligen ett åtal också.
Grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott samt försvårande av skattekontroll är några åtalspunkter som kan komma till tals.
Kanske dom jävlarna kan hitta någon till åtalspunkt?

30%? ha ha ha.

Mitt tips; Du behöver starta ett företag någonstans.
Citera
2016-03-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Skatteverket har ingen insyn i Paypal, men regelbundna utbetalningar på 10k+ kommer nog din bank kommer börja fråga om, och kan i längden även dra in Skatteverket.

Du bör också vara medveten om att Paypal bara tillåter en viss gräns innan dom också börjar ställa frågor. När du når första gränsen kommer ditt konto spärras och vara låst tills du skickat in foto på körkort m.m. De kommer även ringa dig och fråga om verksamheten, dock inte med avsikt att rapportera till Skatteverket utan snarare undra varför du inte öppnar företagskonto hos dem.
PayPal har redan ställt fårogr för länge sen, var många år sen. Så jag är verifierad osv osv sen länge.

Jag har dessutom ett "företagskonto" på PayPal. Hela PayPal-sidan är jag inte orolig ett dugg för. Dom får ju sin cut av alla mina transaktioner och lägger inte direkt näsan i blöt. Vad jag gör med pengarna sen, är ju mitt problem. Dom har ju inte gjort något olagligt.

Och som sagt, sätter aldrig över en summa över 10k på en gång, 9999kr är ju gränsen (för jag antar det är samma som vid kontantinsättning vid bank, eller väldigt snarlikt iaf?) utan i mindre summor om 2-5k kanske. Försöker även att använda mitt PayPal för att betala så mkt jag kan online.

Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Tror du skatteverket nöjer sig med 1/3?
Ska vi räkna på dessa 500k?
För att göra det mer spännande kan vi säga att du redan tjänar upp till gränsen för statlig skatt ca 360k.
Skatteverket kommer räkna dina 500k som skattade nettopengar.
Då blir det 500k i statlig och kommunal skatt på detta ska du betala egenavgifter ca 33% och på dessa ca 665k (500+165) blir det skattetillägg på 40%. Totalt ca 1 miljon inkl ränta. Förmodligen ett åtal också.
Grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott samt försvårande av skattekontroll är några åtalspunkter som kan komma till tals.
Kanske dom jävlarna kan hitta någon till åtalspunkt?

30%? ha ha ha.

Mitt tips; Du behöver starta ett företag någonstans.
Har 0kr i inkomst i övrigt. Är student!

Men ja, fan man blir lite nojjig...
Citera
2016-03-10, 21:19
Medlem
Såg att jag missade soc.avg och skattetillägg på 500k. Så ca 1.2 miljoner exl ev ränta.

Blir ju ganska kraftigt även om du har 0kr i inkomst ca 400k + ev ränta.

Jag har dålig koll på om man kan äga AB som student utan att bli av med studiemedel. Men om inte så skulle jag rekommendera ett AB. Behöver inte bli så farlig mycket skatt vid dessa summor. Du får ju avdrag för alla kostnader som rör affärsverksamheten. Går ju också att lägga till förlustverksamhet till exempel.

Annars får du ju vara försiktig eftersom alla dessa terrorlagar gör ju att Skatteverket använder den transaktioninformationen till att jag microsmå skattefuskare med ljus och lykta utan att skämmas en sekund att det kostar mer än dom får in. Ha respekt för idioter och lycka till hur du än gör.

Och glöm inte att det är omvänd bevisbördan när det gäller skatter.
Dvs Skatteverket påstår en sak och det är din sak att bevisa motsatsen.
Senast redigerad av UltraMind 2016-03-10 kl. 21:24.
Citera
2016-03-10, 23:55
Medlem
Citat:
Jag har dålig koll på om man kan äga AB som student utan att bli av med studiemedel. Men om inte så skulle jag rekommendera ett AB.

Går utmärkt och är bättre än EF, eftersom du kan plocka ut lön precis upp till gränsen innan bidraget ryker, och sedan låta AB't gå med vinst på resten. I EF så måste du plocka ut allt på dig själv.

Du kan också plocka ut hela årslönen i början på året, inte söka CSN under våren, men sedan söka det för hösten. CSN baserar din inkomst halvårsvis, så du blir godkänd för CSN under hösten eftersom du tar ut 0kr i lön då.
Citera
2016-03-12, 17:08
Medlem
Citat:
Såg att jag missade soc.avg och skattetillägg på 500k. Så ca 1.2 miljoner exl ev ränta.

Blir ju ganska kraftigt även om du har 0kr i inkomst ca 400k + ev ränta.

Jag har dålig koll på om man kan äga AB som student utan att bli av med studiemedel. Men om inte så skulle jag rekommendera ett AB. Behöver inte bli så farlig mycket skatt vid dessa summor. Du får ju avdrag för alla kostnader som rör affärsverksamheten. Går ju också att lägga till förlustverksamhet till exempel.

Annars får du ju vara försiktig eftersom alla dessa terrorlagar gör ju att Skatteverket använder den transaktioninformationen till att jag microsmå skattefuskare med ljus och lykta utan att skämmas en sekund att det kostar mer än dom får in. Ha respekt för idioter och lycka till hur du än gör.

Och glöm inte att det är omvänd bevisbördan när det gäller skatter.
Dvs Skatteverket påstår en sak och det är din sak att bevisa motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Går utmärkt och är bättre än EF, eftersom du kan plocka ut lön precis upp till gränsen innan bidraget ryker, och sedan låta AB't gå med vinst på resten. I EF så måste du plocka ut allt på dig själv.

Du kan också plocka ut hela årslönen i början på året, inte söka CSN under våren, men sedan söka det för hösten. CSN baserar din inkomst halvårsvis, så du blir godkänd för CSN under hösten eftersom du tar ut 0kr i lön då.

Tack för svar.

En fråga; om jag startar upp en AB; kommer jag behöva skatta på allt "tidigare" då?

Och ang. förlustverksamhet, kan du utveckla? Jag har egentligen inga utgifter öht, mer än kanske 500/mån samt någon fast avgift på typ 1-2k/år. Samt paypals egna kostnad för alla transaktioner dvs, som faktiskt är rätt hög.

Vill ju inte skatta för allt det "gamla" men det kanske jag måste iom då kommer jag bli uppkollad? Vill givetvis fortsätta min inkomst, samtidigt som jag vill undvika att skatta i största mån och självfallet undvika att bli fälld för någon typ av brott.

Vad bör jag vara ALLRA försiktigast med?
Citera
2016-03-13, 03:26
Medlem
Förlustverksamheten hittar man ju på själv. Endel håller ju på med värdelösa travhästar andra håller på med motorsport som exempel.

Du kan t.ex köpa en sommarstuga eller fjällstuga för att hyra ut och sedan ta ut milersättning när du semestrar förlåt kollar till läget i stugan. Du kan ju även köpa en båt och/eller husvagn att hyra ut. Jobbar du med internationella investeringar kan du dra av flyg och hotell och dessutom få traktamente under tiden.

Fri tandvård för anställda och bjuda potentiella kunder (kompisar) på restaurang. Du kan i princip göra hur som helst om du är lite finurlig. Handel med aktier är också ett sätt att öka värdet på pengarna och strax innan bokslutet köper man värdelösa aktier som inte tas upp med rätta värdet.

Jag tror mig se att du går en ljus framtid till mötes. Angående kontot på Paypal så startar du ju ett nytt i företagets namn.
Kan ju vara vettigt att rådfråga någon revisor eller dyl om ev risker med det gamla.

Lova nu att inte betala någon skatt i onödan för pengarna rinner bara mellan fingrarna hos idioterna som stjäl dem av dig. Kanske man kan hoppas på en lättare infarkt hos någon på Skatteverket som läser denna tråd till morgonkaffet.

Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Tack för svar.

En fråga; om jag startar upp en AB; kommer jag behöva skatta på allt "tidigare" då?

Och ang. förlustverksamhet, kan du utveckla? Jag har egentligen inga utgifter öht, mer än kanske 500/mån samt någon fast avgift på typ 1-2k/år. Samt paypals egna kostnad för alla transaktioner dvs, som faktiskt är rätt hög.

Vill ju inte skatta för allt det "gamla" men det kanske jag måste iom då kommer jag bli uppkollad? Vill givetvis fortsätta min inkomst, samtidigt som jag vill undvika att skatta i största mån och självfallet undvika att bli fälld för någon typ av brott.

Vad bör jag vara ALLRA försiktigast med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in