• 1
  • 2
2016-03-13, 03:40
Medlem
Starta ett bolag och bygg kapital där för att vara på den säkra sidan. Starta dock inte ett AB i Sverige utan gör det i Estland. Finns folk som hjälper dig med allt för 10-15k har själv gjort det för att undvika bolagsskatten, för i Estland så skattar man bara när man tar ut pengarna låter du dom ligga så kostar det 0:- googla "Starta företag Estland"

Har du frågor så kan du skicka PM.
Citera
2016-03-13, 16:09
Medlem
Drar inte skatteverket öronen åt sig om man inte har ngn inkomst alls? Man måste betala hyra, köpa mat osv.?
Citera
2016-03-13, 16:29
Medlem
Självklart. Det är en sak om man får in en massa pengar på Paypal, och låter pengarna stanna och strömma vidare därifrån (i.e. köpa varor via PP) eftersom SKV då måste rikta direkta förfrågningar till Paypal osv. osv. Om man däremot får för sig att föra över oskattade intäkter från PP direkt till något av sina inhemska konton gör man nog bäst i att ha en förklaring liggandes då insynen är alldeles för stor.

Se även inlägg #5. Själv förde jag aldrig över pengar från PP till mitt egna konto. Stängde sedermera ner PP permanent. IBAN och skatt gäller nu.
Citera
2016-03-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Förlustverksamheten hittar man ju på själv. Endel håller ju på med värdelösa travhästar andra håller på med motorsport som exempel.

Du kan t.ex köpa en sommarstuga eller fjällstuga för att hyra ut och sedan ta ut milersättning när du semestrar förlåt kollar till läget i stugan. Du kan ju även köpa en båt och/eller husvagn att hyra ut. Jobbar du med internationella investeringar kan du dra av flyg och hotell och dessutom få traktamente under tiden.

Fri tandvård för anställda och bjuda potentiella kunder (kompisar) på restaurang. Du kan i princip göra hur som helst om du är lite finurlig. Handel med aktier är också ett sätt att öka värdet på pengarna och strax innan bokslutet köper man värdelösa aktier som inte tas upp med rätta värdet.

Jag tror mig se att du går en ljus framtid till mötes. Angående kontot på Paypal så startar du ju ett nytt i företagets namn.
Kan ju vara vettigt att rådfråga någon revisor eller dyl om ev risker med det gamla.

Lova nu att inte betala någon skatt i onödan för pengarna rinner bara mellan fingrarna hos idioterna som stjäl dem av dig. Kanske man kan hoppas på en lättare infarkt hos någon på Skatteverket som läser denna tråd till morgonkaffet.
Okej, tack för svar.

Men bara en fråga; kan man itne sätta över pengarna på en pokersida som är inom EU (skattefritt dvs) och sedan föra över till kontot? Finns väl ingen insyn om jag faktiskt spelat upp mig till dom summerna, eller gör dom såna kollar?
Citera
2016-03-18, 10:55
Medlem
Du är fortfarande skatteskyldig för intäkterna oavsett om du har spelat dig upp till det eller jobbat ihop det. För du över det till ett svenskt konto utan att skatta enligt ö.k får du vara beredd på att se dig över ryggen de kommande sju åren (den tidsperiod över vilken deklarationer måste sparas, om nu dessa intäkter de facto hade tagits upp, vill säga).
Citera
2016-03-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Du är fortfarande skatteskyldig för intäkterna oavsett om du har spelat dig upp till det eller jobbat ihop det. För du över det till ett svenskt konto utan att skatta enligt ö.k får du vara beredd på att se dig över ryggen de kommande sju åren (den tidsperiod över vilken deklarationer måste sparas, om nu dessa intäkter de facto hade tagits upp, vill säga).

Fel, grovt skattebrott har preskriberingstid på 10 år. I verkligheten blir det i 11 år något för man har inte begått brott innan man skitit i deklarerat inkomsten året efter.
Citera
2016-03-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fel, grovt skattebrott har preskriberingstid på 10 år. I verkligheten blir det i 11 år något för man har inte begått brott innan man skitit i deklarerat inkomsten året efter.

Sant, men nu refererade jag till kravet på att spara deklarationsunderlag i sju år (trots att TS nu inte deklarerar dessa inkomster inom EF e.d.). Vi får således hoppas, om vi nu ska diskutera preskriptionstiden på skattebrott, att TS då inte uppnår grov status:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...1_sfs-1971-69/
http://www.skatter.se/?q=node/4395
Citera
2016-03-18, 19:25
Medlem
Här har vi ju också ett svar som borde vara right upp TS' alley:

(FB) Paypal: Megatråd
Citera
2016-03-18, 20:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R

Spelvinster inom EU är skattefria i Sverige.
Citera
2016-03-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Spelvinster inom EU är skattefria i Sverige.

Vinst ja, men pengarna som sätts in måste skattas för. Tvätta pengar via spel är idag omöjligt. Visst går kanske tvätta lite skit summor och komma undan men inga större summor.
Citera
2019-11-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Får in pengar via PayPal för en sak. I början var det inte så mycket, men nu är det över 10k per månad. Jag för sedan över dessa (iaf tidigare) direkt till mitt vanliga bankkonto.

Jag börjar nu bli lite nojjig för att Skatteverket nu, eller om typ 2 år, kollar tillbaks och säger: du vi ser att du har fått in 500k från PayPal senaste åren. Lust att förklara? Vi vill ha 1/3 av det!

You feel me? Undrar helt enkelt hur pass orolig jag bör vara. Rör inget illegalt så, men däremot så känns det halvillegalt att jag inte redovisar det så att säga..

För oftast över i omgångar om 2-4k.

1. Kan Skatteverket lägga sig i? Hur/var/när är riskerna isåfall?
2. Kan man kringgå detta genom att via PayPal få in pengarna på fonder/aktier eller liknande? Eller tvätta det genom att få in på en Pokersida som är skattefri och sedan ta hem det till bankkontot bara?

Tack på förhand!
//Mvh någon som har inte har någon större koll på det här området

Har du löst sitationen?
Är i samma båt.
Citera
2019-11-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Tack för svar.

En fråga; om jag startar upp en AB; kommer jag behöva skatta på allt "tidigare" då?

Och ang. förlustverksamhet, kan du utveckla? Jag har egentligen inga utgifter öht, mer än kanske 500/mån samt någon fast avgift på typ 1-2k/år. Samt paypals egna kostnad för alla transaktioner dvs, som faktiskt är rätt hög.

Vill ju inte skatta för allt det "gamla" men det kanske jag måste iom då kommer jag bli uppkollad? Vill givetvis fortsätta min inkomst, samtidigt som jag vill undvika att skatta i största mån och självfallet undvika att bli fälld för någon typ av brott.

Vad bör jag vara ALLRA försiktigast med?

Starta AB. Hyr ut lokal till AB för 10k i månaden. Det blir 19k i personlig skatt per år (30%*(120 - 40)*80%). Bolaget betalar 0.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in